katholiek onderwijs en zelf niet geloven

Wij overwegen om onze knul naar de rk-school hier in het dorp te laten gaan. De keuze voor ons is tussen deze school en de openbare.

Onze eerste keus ging uit naar de openbare, die hebben we ook als eerste bezocht. Nu zijn we bij de RK school geweest en die heeft toch een aantal + punten buiten de openbare. maar ook niet super doorslaggevend.

Moeilijk dus.



Maar mijn vraag aan jullie, gaat jullie kind naar een onderwijsvorm waar geloven centraal staat en hoe staat jullie kind hierin. Met name als er thuis niets aan het geloof wordt gedaan?

We vragen ons nl. af of we het wel willen of dat we het juist als meerwaarde moeten zien.



natas

wij geloven niet en toch zit dominique op een christelijke school , waarom ?



de openbare school zitten bijna 700 kinderen in klassen van ruim 30 kids met 1 juf of meester .



de christelijke school zitten 300 kinderen in klassen van rond 20 kids met 2 leerkrachten.



op de openbare hier hoor ik van alles en nog wat over het plein geroepen worden waarvan ik zoiets heb uhm tjah moet dat nou.



op de christelijke school word erg gewerkt aan SAMEN bezig zijn , erg sociaal allemaal.



EN ik vind dat kinderen gerust wat mee mogen krijgen over het geloof , ookal word er niet geloofd ze mogen gerust wat meer hollands glorie opdoen.

het geloof blijf je tegenkomen , in discussies etc etc je hele leven door , als je weet waar het over gaat kan je een mening vormen.

Ik zat eerder ook op een gelovige school terwijl we thuis niet geloven…deze school stond naast ons huis en een goede school…heb het er prima naar mijn zin gehad,geleerd over het geloof…maar er verder niks mee gedaan…

Onze kids zitten nu op een openbare school…dicht bij ons huis,iets dichter bij stond ook een gelovige school maar die is weer zoveel groter,vandaar dat we voor de andere gekozen hebben…

Ik zelf geloof niet, wel dat er iets is (geweest), maar wat? geen idee… mijn man is van huis uit katholiek maar niet practicerend. Mijn beide ouders zijn wel christelijk opgevoed, maar hebben het niet doorgegeven. Wel hebben ze mij op een christelijke school gedaan destijds.



Merijn gaat naar een protestant-christelijke school. Vrij streng ook. Er wordt iedere dag een deel van de dag besteedt aan de bijbel, bidden e.d.

Vanaf groep 6 moet hij ook psalmen e.d. gaan leren.

Daar heb ik wel wat moeite mee moet ik eerlijk zeggen.

Zie daar het nut niet van in.



Huizen is sowieso een dorp waar men vrij streng is nog altijd. Op zondag gaan de winkels hier niet open. Er zijn dus veel christelijke scholen. Ook wel een paar openbare, maar het was wel een bewuste keuze om hem hier op te doen, omdat wij het beide wel goed vinden dat hij op school wel een en ander meekrijgt omdat we het thuis dus niet doen.

De manier van lesgeven spreekt ons erg aan en dat is natuurlijk het belangrijkste



Grappig detail, hij komt dagelijks thuis met liedjes over de heer die zijn beste vriend is etc. :inlove:

De eerste keer moest ik wel even wennen. Maar ach dat hoort erbij.

Zat zelf ook op en christelijke school terwijl er thuis niet al te veel gedaan werd met het geloof (mijn moeder is gelovig, mijn pa 'gelooft iets pas als ie’t ziet :roll: ')… Ik vond het niet erg om op school met religie bezig te zijn en thuis niet.



Op de een of andere manier kom je in kunst en literatuur zo vaak iets van het (christelijke) geloof tegen dat het erg jammer is wanneer je daar weinig vanaf weet omdat je gewoon heel veel betekenis mist :mrgreen: Hier dus straks ws ook een christelijke school al zijn wij beiden niet gelovig.



Enne Jet: Wij moesten voor Duits ook passages uit Faust uit ons hoofd leren, waar slaat dat nou op :roll: ach goed voor je hersenen :wink:

Wij zijn beide niet gelovig en de openbare school ligt bijna in mn achtertuin, toch gaat Anne naar een RK school. Het openbare onderwijs hier is een Dalton school, daar staan wij niet achter, veel te vrij in onze opninie. DE RK school is hier wel erg groot, maar ze houden de kleuters, middenbouw en bovenbouw gescheiden, hierdoor loopt niet alles door elkaar. Wij vinden het niet verkeerd dat Anne meekrijgt waar sommige mensen in geloven, en ze mag ook weten dat wij er niet in geloven, zo kan ze later haar eigen keus maken. Anne is dus ook niet gedoopt. Voor de school is het geen probleem, wel moet ze dus meedoen met hun feestelijke dagen, nou ja, wie houdt er nu niet van kerst bijvoorbeeld, gelovig of niet :wink:

Ruud is atheist en ik agnost (ik zeg niet te kunnen weten of er een God bestaat omdat dit niet te bewijzen valt, ik weet het dus niet)

Aniek en Peter zitten op de katholieke basisschool hier in de straat.

De school doet er niet moeilijk over en wij vinden het een fijne school.

Het onderwijs is verticaal, groep 8 heeft regelmatig “werkjes” in groep 1 & 2 in de zin dat zij bijvoorbeeld voorlezen daar of de kleuters helpen met timmeren enzo.

Op die manier probeert de school alle leeftijden betrokken te houden bij elkaar. Iets wat ons erg aanspreekt.



Aniek heeft het erg naar haar zin, ze doet gewoon met alles mee, vieringen en alles, we gaan alleen niet naar de maandelijkse school kerkdiensten.



Dat ze bidden leert en bijbelverhalen… daar kan ze niet minder van worden dacht ik zo. :wink:

Het ligt ook heel erg aan de school denk ik, hoe die omgaan met hun geloof. Als niet gelovige zou ik mijn kind niet snel sturen naar een heel streng christelijke school waar ze een aantal keren per dag bidden en zo, daar zou ik me niet prettig bij voelen.

Maar als het enigzins beperkt blijft en op een wat meer vrije manier gebeurt, dan denk ik dat het eigenlijk wel prima is om iets op te steken van godsdienst (welke dan ook).

Hoe staat de school ertegenover dat jullie niet gelovig zijn? Ik denk dat je uit hun reactie ook wel kunt peilen of het wel of niet wat voor jullie is.



Laura zit overigens op een openbare school, ik ben zelf helemaal niet gelovig, mijn vriend is van huis uit wel katholiek, maar doet daar helemaal niets mee.

Maar Laura is sinds kort uit zichzelf heel erg bezig met het geloof, ze heeft er wat van meegekregen op televisie, en wil nu dagelijks verhalen horen uit de bijbel. Dus we hebben een kinderbijbel voor haar aangeschaft, en dat is op het moment haar favoriete voorleesboek (en het zijn ook interessante verhalen natuurlijk).



Ze komt dan ook met vragen over of God wel echt bestaat, en daar praten we dan over, dat eigenlijk niemand het zeker weet, en dat sommige mensen denken van wel, en anderen van niet, en wat zij dan zelf denkt. Leuke gesprekjes!

Volgens mij kan ze het prima een plekje geven, dat alle familie van papa’s kant wel in God gelooft, en de familie van mama’s kant niet.



Sorry, lang verhaal. Samengevat, in jouw geval zou ik kiezen voor de school waar je het beste gevoel bij hebt, en dat die dan toevallig katholiek is, zou ik niet zo’n probleem vinden eigenlijk.

Ik heb zelf op een rk-basisschool gezeten terwijl ik uit een niet-gelovig gezin kwam.



Tot een paar weken geleden leek het erop dat ook nano naar een rk-basisschool zou gaan. En dat vond ik -ondanks dat ik ook ongelovig ben- helemaal niet erg.



Beide scholen (zowel die waar ik vroeger op zat als die waar n heen zou gaan) zijn scholen die vrij losjes omgaan met het geloof, dat vind ik wel heel belangrijk, sterker nog; zou het anders zijn dan zou er geen haar op mijn hoofd aan denken mijn kind erheen te doen. Ik ben scholen tegen gekomen waar op de website als eerste zin stond: elk kind is een creatie van God. Dan haak ik al af. Ik heb een school gezien die dagelijks begon met een half uur bidden. Dan ben ik weg.

Maar een school waarbij ook ruimte is voor niet- of anders- gelovige, waarbij het geloof niet het allerbelangrijkste is, dat kan ik als niet-christen toch best waarderen. Het is niet erg om een beetje bijbelkennis te hebben en Christelijke waarden en normen op basisschool niveau zijn ook echt niet slecht om mee te krijgen als kind. (het wordt wat anders als een school mijn kind gaat vertellen dat abortus moord is, dat homoseksualiteit een ziekte is en dat je zonder condoom moet vrijen, maar dat zijn dignen die niet op een basisschool naar voren komen, mag ik hopen).



Ik vind het kortom heeeel erg afhankelijk van hoe de school omgaat met haar Katholieke achtergrond. Welke rol speelt religie op die school? Passen ze het geloof heel concreet toe (danken van de Heer en Jezus en zo) of passen ze het meer abstract toe (waarden en normen bijbrengen zoals die in de Bijbel staan) Is jouw kindjes straks de enige niet-Katholieke?

Bedankt voor jullie reacties.



De school gaat vrij vrij om met het geloof, het is wel als een rode draad door het schooljaar heen verweven maar ze hebben b.v. ook aandacht aan het Suikerfeest gegeven.





Fiep, wat jij aangeeft is denk ik toch al meer in het protestants onderwijs.



Ze hebben zelf aangegeven dat ongeveer de helft communie doet en de andere helft niet en dat daar dan weer de helft niet gelovig is of agnost zoals Cell.



Vanavond hebben we nog een tv vrije avond dus we zullen het er nog eens over hebben.



Zelf heb ik het idee om ons zoontje maar eens even te laten kijken en te zien of hij zich er thuis voelt. Anderzijds duurt het nog 3 maanden en dan denkt hij misschien dat hij al snel mag.



Natas

En hier dus iemand die haar kind absoluut niet op een katholieke (of wat voor geloof dan ook) school wil hebben.



Ik wil niet dat mijn kind gaat bidden omdat het moet van school. Ik wil niet dat mijn kind mee moet naar de mis omdat het moet van school. Ik wil niet dat mijn kind allemaal (voor ons) “verhaaltjes” hoort over J.ezus e.d. Dingen zoals waar kerst vandaan komt, of wat pasen is, krijgt ze van ons te horen. En dan als verhaal en niet als waarheid :wink:



Als ze later gelovig wil zijn, is dat haar eigen keuze. Als ze straks aankomt met dat ze de bijbel wil lezen, dan moet ze dat zelf weten. En ja hoor, ik zou het haar zelfs nog voorlezen :wink: Maar dan wel omdat ze zich er zelf in interesseert, eventueel in verdiept heeft en een geloof kiest die bij haar past. Dus niet katholiek omdat ze toevallig op een katholieke school zit, en dus niet atheïst omdat mama dat toevallig is.



We zijn wel gaan kijken op een katholieke school trouwens, maar het voelde voor mij meteen al helemaal niet goed. Voor Kaylee ook niet geloof ik, want die reageerde bijna niet. Terwijl ze toen we gingen kijken op de openbare school, meteen in groep 1 ging zitten en gewoon de halve ochtend mee heeft gedaan :mrgreen:



Maar ik zie dat dit topic ondertussen al een maand oud is, hebben jullie al beslist?

O ja, ik heb zelf trouwens vanaf 2.5 tot 18 op een katholieke school gezeten :wink: Met als resultaat dat ik me er helemaal van af gekeerd heb :angel:

Alyssa zit op een katholieke school we hebben niet bewust gekozen voor katholiek onderwijs, hij zit bij ons om de hoek en hoorde er goeie verhalen over en ben er zelf ook tevreden over. Ben van huis uit wel gelovig maar niet katholiek Dennis is helemaal niet gelovig eerst zien dan geloven zegt hij altijd. Dat Alyssa nu op een katholieke school zit heeft hij geen problemen mee zolang ze maar goed onderwijs krijgt.



We hebben nog een openbare school straat waar de buurkindjes ook op zitten maar heb nooit overwogen haar daar heen te doen.



Groetjes Ellen