Kast wel of niet verven?

We zijn bezig om onze woonkamer opnieuw in te richten. We hebben nu alleen nog maar lichte meubels, behalve deze koloniale teakhouten kast, die springt nu wel heel erg in het oog. Ik zit er daarom over te denken om hem een lichtgrijze kleur te geven. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het verven van een teakhouten kast? En zo ja, wat denken jullie ervan, wel of niet doen? Ik ben zo bang dat ik de kast helemaal verpest.



Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen!



Liefs,

Winnie

Wauw mooie kast!

Wij hebben bijna dezelfde alleen onbehandeld. Nouja, wás onbehandeld :wink:



Onze kast heeft ook een metamorfose ondergaan en is echt prachtig geworden! We hebben de kast in een matte krijtverf gezet. (Eerst een keer in de grondverf en daarna 2x in de krijtverf. Daarna een witte was erover en de randen doorgeschuurd voor een antiekie-look :smiley:



De muur erachter hebben we ijsblauw geverfd en het is totaal anders en helemaal super geworden.

wij hebben ook bijna dezelfde



zou hem ook wel willen verven, maar blijkt erg veel werk te zijn.



en wij hebben alles donkger, dus dan zou ik alles moeten doen

Klik hier om een glimp van onze kast op te vangen.

Die is wel heel mooi, Karin! Als ik dat zie, dan jeukt het om te beginnen. Maar zou ik hem zelf ook zo mooi krijgen?

Ik zou het heel erg zonde vinden om zo’n mooie kast een andere kleur te geven.



Dat ie erg in het oog springt dat mag toch ook wel, hij is er mooi genoeg voor.



Ik houd juist heel erg van donker houten meubels.

Dus misschien moet je je juist helemaal niets van mij aantrekken :wink:



Als je hem wel lichter maakt, dan zou ik wel zorgen dat je de houtnerf nog ziet dus whitewash maar dan in een grijstint (bestaat dat greywash?)

Mijn eerste reaktie is ook wat zonde. Ik hou wel van zulke kasten en wat is er mis om een donkere kast te hebben als de rest lichter is. Ik heb natuurlijk geen totaaloverzicht. Maar het zou niet in mij opkomen zo’n kast te gaan verven.

Ik zou m zo laten.

ik zou em ook laten, vind het altijd zo jammer van zo mooie meubels om die te verven. Zelf zouik er een paar leuke kleine krukjes oid bijzokeen in die tint, of een grote bloempot elders in de kamer.



ehm… niet dat dat mooi is, heb geen gevoel voor inrichten

Ik zou hem wel verven… het blijft gewoon hout en stel dat over 10 jaar koloniaal hout weer in is en je denkt… had ik hem maar niet geverfd… dan kan je altijd nog zeggen, laat hem logen en opnieuw lakken. Is ie weer origineel… nee, daar zou ik me niet door laten tegenhouden.



De vraag is eerder, wat zit er op?

Is ie gelakt? Dan volstaat opschuren, gronden en verven.

Is ie in de was gezet, dan zou je hem moeten rinsen en dat is nogal wat werk.

Verf pakt niet op was.



Zelf ben ik erg van de brocante inrichting, dus zo’n “zwaar” ogende kast, zou bij mij direct geverfd gaan worden.



Of je moet heel bewust zeggen, ik doe het niet, maar dan moet je de oplossing zoeken in een pronkmuur waar hij tegenaan gaat, hem opleuken met wat leuke bijpassende accesoires en bijvoorbeeld de muur waar hij tegenaan staat een mooie opvallende kleur geven die helpt de kast wat minder “zwaar” over te laten komen.

ik heb teakhouten tafels die ik wilde verven, maar heb ik niet gedaan.

als je googled op teakhout+verven wordt het echt afgeraden bij dit houtsoort.

waarom word het afgeraden?



Ik heb een teakhouten salontafel, het onderstel is gewoon geverfd hoor.

Grijs in ons geval.

Het blad is in de witte olie gezet. Heel mooi geworden, ook het onderstel :thumbup:

Ik vind hem niet ‘zwaar’ ogen. Donker eiken, dat vind ik pas zwaar (en lelijk… :shifty: ).



Ik vind Teak echt prachtig. Wij hebben het ook, en tóch een landelijk/brocante interieur.



Maar het is echt een kwestie van smaak denk ik…



Ik zou een winkelkast/buffetkast veel eerder in de lak zetten dan zo’n model.



Ik zou hem nog eerder blank schuren en er een andere kleur teakolie opzetten, white- of greywash (ja dat bestaat) inderdaad.

Zeker niet dekkend aflakken, eeuwig zonde als je het mij vraagt.

Bedankt voor jullie reacties. Het lijkt erop dat we hem toch zo gaan houden. Hij is inderdaad prachtig en het is maar afwachten hoe hij er na een verfbeurt uit ziet. Volgens mij zit er ook nog een soort olie op, dus een houtnerf behouden schijnt al helemaal onmogelijk te zijn en dan is zonde.

We hadden de rest van de woonkamer heel licht, maar ik heb nu een ander tafelkleed over de tafel gelegd en nu springt de kast er al veel minder uit. Daarnaast hebben we hem in een donkere hoek gezet, zodat hij zo weinig mogelijk licht tegen houd. Hij blijft dus zo mooi als hij nu is :wink:. Bedankt voor alle adviezen!



:-*

Winnie

@Anneke wrote:



Ik zou hem nog eerder blank schuren en er een andere kleur teakolie opzetten, white- of greywash (ja dat bestaat) inderdaad.

Zeker niet dekkend aflakken, eeuwig zonde als je het mij vraagt.






Helemaal mee eens…

@Winnie11 wrote:

Bedankt voor jullie reacties. Het lijkt erop dat we hem toch zo gaan houden. Hij is inderdaad prachtig en het is maar afwachten hoe hij er na een verfbeurt uit ziet. Volgens mij zit er ook nog een soort olie op, dus een houtnerf behouden schijnt al helemaal onmogelijk te zijn en dan is zonde.

We hadden de rest van de woonkamer heel licht, maar ik heb nu een ander tafelkleed over de tafel gelegd en nu springt de kast er al veel minder uit. Daarnaast hebben we hem in een donkere hoek gezet, zodat hij zo weinig mogelijk licht tegen houd. Hij blijft dus zo mooi als hij nu is :wink:. Bedankt voor alle adviezen!



:-*

Winnie




Goede keuze :thumbup: Ik zou het echt zonde vinden. De kast heeft nu een heel warme uitstraling.



Ach, het blijft een persoonlijke smaak. Ik vind white wash bijv. heel erg lelijk (ik heb altijd het idee dat het enkel in de grondverf staat en het nog afgemaakt moet worden … ik zal wel oud worden :wink:).