Kassa uitzending vanavond

Ik viel er halverwege in…maar heel verhaal over de citroen C3 en een onderdeel wat niet functioneert? Geen terugroep akties in NL maar wel in omliggende landen bladiebladiebla



Nu rij ik toch sinds kort in een C3 :shock:

Heeft iemand opgevangen of het afhankelijk was van het bouwjaar? En zo ja, welk bouwjaar?

kijk even op uitzending gemist :wink: .

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=4539084



even googlen :wink:



Bouwjaar 2002-2003 dus

:doh: En waarom ik zelf dan niet google hé :oops:



Maar dank!!

@Mip wrote:

:doh: En waarom ik zelf dan niet google hé :oops:



Maar dank!!




Omdat anderen het voor je kunnen doen :dance: :mrgreen:

:frowning: Ik rij in een bouwjaar 2002

Kassa site is nu overbelast, morgen maar es goed lezen van de hoe en de wat en wat er mogelijk aan te doen is en of het te voorkomen is. Bah bah bah! Zó lang voor die auto gespaard hé :frowning:

Het overkwam een flink aantal eigenaren van de Citroën C3 zo is te lezen op diverse internetfora en het forum van de Kassa-site. Ook via de mail kwamen bij Kassa tientallen reacties binnen met steeds hetzelfde verhaal: de voorvering in de auto sprong spontaan kapot, soms met bijkomende schade doordat de band of remleidingen door de kapotte veer werden beschadigd.



Voorwaarden coulanceregeling

Bij veel Citroënrijders veroorzaakte dit euvel een gevoel van ongerustheid en onveiligheid. Wat als de veer breekt tijdens het rijden op de snelweg met 120 km per uur? Dat hoort toch niet te kunnen!

Volgens de ANWB moet de voorvering van een auto zo’n tien jaar meegaan. De auto’s waarbij de veren kapot zijn gegaan, komen vrijwel allemaal uit de bouwjaren 2002 en 2003. De meeste gedupeerden lieten het er dan ook niet bij zitten en stapten naar de dealer. Wat blijkt: Citroen is al bekend met het probleem, maar had enkel een coulanceregeling voor auto’s die niet ouder waren dan 5 jaar. Een andere voorwaarde om in aanmerking te komen voor coulance was dat de auto nog in het bezit was van de eerste eigenaar. Door deze voorwaarden vielen veel gedupeerden buiten de boot en moesten ze zelf opdraaien voor de hoge reparatiekosten.



Wél een terugroepactie in het buitenland

Daarbij komt dat er in onder meer Engeland en Duitsland een terugroepactie is geweest door Citroën. In Nederland is dit niet gebeurd. De importeur bevestigt ons dat ze wat dat betreft slechts uitvoeren wat op het hoofdkantoor in Frankrijk wordt besloten. Op diverse internetfora is te lezen dat Citroën als reden aanvoert dat een terugroepactie in Nederland niet noodzakelijk is, omdat hier minder wordt gestrooid. En strooizout is een mogelijke oorzaak waardoor de veren sneller roesten en dat maakt ze kwetsbaar.

Dat is opmerkelijk, want een jaar geleden besteedde Kassa aandacht aan een vergelijkbare situatie met de Fiat Stilo. Daarbij werd strooizout door Fiat ook als excuus gebruikt, maar onder druk van Kassa werden de auto’s alsnog preventief teruggeroepen.



Verklaring Citroën

Hoog tijd om Citroën ter verantwoording te roepen. Maar, zodra Kassa het onderwerp oppakt, komt de auto importeur ineens héél toevallig zelf met een nieuw beleid op de proppen:



“Citroën Nederland heeft geconstateerd dat er een aantal incidenten heeft plaatsgevonden met betrekking tot de voorvering bij Citroën C3’s die ruimschoots buiten de garantieperiode van 2 jaar vallen. Voor deze uitzonderlijke gevallen is een speciale regeling in het leven geroepen: de hiervoor benodigde reparatie wordt volledig vergoed [zowel arbeidsloon als onderdelen]. Voorwaarde hiervoor is wel dat de reparatie wordt uitgevoerd door een Citroën Erkend Reparateur. Mocht u met een dergelijke reparatie worden geconfronteerd of vragen hierover hebben, dan raden wij u aan contact op te nemen met uw officiële Citroën dealer of de Citroën klantenservice 0800-2487636.â€?



De coulanceregeling is dus uitgebreid. Alle reparaties worden volledig vergoed, op voorwaarde dat de reparatie is uitgevoerd bij een erkende Citroëngarage.



Maar, mensen die hun auto bij een andere garage hebben gerepareerd vallen dus wéér buiten de boot. De dochter van Simon van Nispen bijvoorbeeld, die op een bergweggetje in Oostenrijk stil kwam te staan met een gebroken voorveer en een zwaar beschadigde band. “We moesten de auto naar de garage laten slepen want hij ging niet meer voor- of achteruit. De dichtstbijzijnde Citroëndealer zat zeventig kilometer verderop, dat was dus geen optie voor ons.�

En ook mensen die vooralsnog in een ongehavende auto rijden, krijgen geen preventieve vergoeding. Want, zo staat in dezelfde verklaring van Citroën:



“Het incident vindt alleen plaats bij stilstand of inparkeren met maximale stuurverdraaiing. Wanneer de voorvering defect raakt, zal de auto naar één zijde voor naar beneden zakken.�



En dat is niet gevaarlijk. Ook daar is menig Citroënrijder niet van overtuigd want, zegt Van Nispen: ‘We dachten dat we onze dochter een mooie auto hadden gegeven, maar het blijkt gewoon een moordwapen!’ Kassa vindt dat Citroën ook deze groep mensen tegemoet moet komen en dat zij er alles aan moeten doen om schade te vergoeden, én te voorkomen.



Stappen ondernemen

Bart Bernards, van Het Juridisch Loket bevestigt dat Citroën nog meer zou moeten doen om Citroënbezitters tegemoet te komen. Er is sprake van een gebrekkig product. De wet is daarover heel duidelijk: Citroën is verantwoordelijk en moet er alles aan doen om schade te voorkomen. En dus mogen zij zelf geen extra voorwaarden opleggen als ‘niet ouder dan vijf jaar’ en ‘reparatie moet zijn uitgevoerd bij de Citroëndealer’. Zelfs is het zo dat de importeur aansprakelijk kan worden gesteld voor ‘het in het verkeer houden van een schadelijk product’.



Dat Citroën zich beroept op het hoofdkantoor in Frankrijk, houdt volgens Bart Bernard van het Juridisch Loket ook geen stand. Volgens hem verschuilt de Nederlandse importeur zich achter het standpunt van Citroën France, die ervoor heeft gekozen geen preventieve vervanging van de veren uit te voeren. Maar zegt hij, “In een Europese richtlijn is vastgelegd hoe omgegaan moet worden met schadelijke producten, en deze richtlijn moet worden doorgevoerd in de Nationale wetgeving.” In Engeland en Duitsland is dat inmiddels gebeurd en Citroën Nederland is ook gebonden aan de Nederlandse wet.



Zijn bij uw C3 ook de voorveren kapot gegaan? Of rijdt u in een C3 en bent u ongerust? Stuur dan een mail met daarin duidelijk uw naam, adres en e-mailadres naar kassa@vara.nl. Vermeld in het onderwerp: Citroën C3 veren. De klachten worden gebundeld en overgedragen aan het Juridisch Loket.

Madre je bent goud! :-*

:hug:

Bij onze vorige auto is dat ook gebeurd (wel een peugeot 406 van 9 jaar oud :wink: ) maar goed doodeng!

Manlief zou naar het werk en stond nog een bakje koffie te drinken in de keuken toen we een knal hoorden!

En toen was de auto aan de voorkant doorgezakt! :shock:

Gelukkig dus VOOR hij vertrok.

Onze nieuwe auto was al besteld en deze zouden we erop inruilen :lol:; ze hebben hem weg moeten slepen en 2 weken laten kwam de nieuwe auto.