Kapotte billen

Mijn dochtertje heeft enorm kapotte billen, er zit geen vel meer op het lijkt wel één grote schaafwond. Ik heb allerlei zalfjes al geprobeerd, Bepanthen leek even goed te helpen, maar nu ook niet meer.

Eerst dacht ik dat het kwam door tandjes, maar het blijft aan de gang. Ze heeft altijd hele vieze luiers, meerdere keren per dag, zo erg dat ik meestal ook schone kleren aan moet doen bij haar.

Ze is bijna een jaar en eet dus al van alles, maar ik begin nu te denken dat ze overgevoelig is voor bepaald voedsel. (haar ontlasting is altijd wel dun geweest.)



Het lijkt er niet op dat ze buikpijn heeft, het is meer dat haar ontlasting zo vies en zuur is dat het inbijt op haar billen.

Ik ga hier morgen de huisarts over bellen, het is zo zielig voor haar.



Heeft iemand hier dit ook meegemaakt, tips zijn meer dan welkom!

verstandig dat je de huisarts gaat bellen.



Maizena werkt erg goed voor de kapotte billen.



Kiesjes die eraan komen kan dat nog een optie zijn?

Kiesjes zijn het niet, ze is erg laat met tandjes krijgen, ze heeft deze week pas haar vierde tandje gekregen.

Maizena heb ik nog niet geprobeerd, kan je dat op de open huid doen?

Zalfjes smeren niet goed uit, omdat het zo open is en ik heb het idee dat het er alleen maar erger door word. (heb al sudocréme, zwitsal zinkzalf en bepanthen gebruikt)

Nu las ik ergens dat het ook een schimmel infectie kan zijn

:think:

Oh jak wat vervelend voor haar :frowning: goed dat je de HA even belt. Maizena is ws nu nog niet zo handig als alles open ligt, maar ik weet niet of het voor jou mogelijk is om haar even in de blote billetjes te laten liggen? Misschien heb je nog wat van die matjes over uit je kraampakket (anders even de apotheek vragen om incontinentiematjes?) waar je haar op kunt leggen of als je een laminaatvloer hebt (ivm plas en poepongelukjes) een boxkleed op de grond met daarover een grote handdoek. Het aller, allerbeste voor kapotte billetjes is frisse lucht. Luiers broeien.



Een andere optie is even neuzen op internet sites waar ze katoenen luiers verkopen hebben soms ook inlegstofjes. Van wol kan heel erg helend werken op de billetjes en je kunt ze uitwassen en weergebruiken.

Maizena kan op open huid, geen probleem.



Stel dat je nou niet morgen bij de huisarts terecht kan voor de kapotte billen, ff een tube miconazol creme halen.

Dan kun je het alvast “behandelen” als schimmel.

Baat het niet dan schaat het ook niet.

Hoelang heeft een kindje trouwens last van dunne luiers bij het doorkomen van tandjes, want ik dacht steeds dat er wel een tandje aan zou komen, maar vervolgens duurt het een paar maanden voor er een tandje zit.

Hier kapotte billen op het hoogte punt, dus vlak voordat het puntje doorkomt van een tand.

Ze zijn een paar dagen kapot, en na een paar dagen hersteld zich dat.

Gemiddeld een week dus.



Bij kiesjes duurt het hele proces wat langer, 2 weekjes denk ik



Weet niet of dit voor elk kindje zo geldt.

Toen Tim klein was hebben we dat ook gehad…na veel dingen te hebben geprobeerd zijn we ook begonnen met een dikke pap van Maizena en bij hem hielp het geweldig…na 1 dag zag ik al verbetering…Na een paar dagen over gegaan op sudo.

Ik zou de maizena zeker proberen!

Wat vervelend zeg! Als mijn zoontje iets langer dan 1 minuut doorloopt met een vieze luier (vooral nu met die kiezen), dan zijn zijn billen ook kapot. Ik smeer zelf vaak sudocreme, maar dat duurt dan wel even voor het echt over is. Toen hij een keer bij mijn ouders logeerde en ik de creme vergeten was mee te geven had mijn moeder er uierzalf op gesmeerd. Een luier later was het bijna genezen, dat werkt als een trein. Geen idee of dat ‘mag’, maar voor dat noodgeval hielp het perfect!

Ik zou ook even naar de HA gaan , misschien idd een schimmeltje erbij. En ik weet niet of je billendoekjes gebruikt , maar mijn dochter was er allergisch voor. Ik heb haar steeds met een natte hydrofiele washandje schoongemaakt.

bah wat zielig voor die kleintjes he, ik hoop dat het snel beter gaat met de billetjes, misschien ook even een tijdje in de blote billen laten lopen dat de lucht er aan kan dan geneest het sneller :thumbup:

vlg mij hebben het er hier al meer gezegd. maar klinkt als een infectie…

zou morgen de ha bellen…

Billetjes in luiertjes zijn ‘the place to be’ voor schimmeltjes.



Om het te (proberen) te voorkomen kan je de luier vaak verwisselen en telkens insmeren met een produkt waar zink in zit.(bv sudocreme)

Als het eenmaal open is dan 2x daags miconazol(daktarin) smeren.

Wordt niet meer vergoed door de zorgverzekeraar en is zo te koop in de apotheek.

Als het na een paar dagen niet minder wordt of weggaat naar de huisarts.

Als het wel weggaat, altijd nog een paar dagen nadat het goed dicht is nasmeren. Schimmelsporen pak je dan ook mee.



Succes

ah gossie wat zielig :hug:



ik heb in mijn werk (op een kdv) wel eens aan ouders geadviseerd om eens een dagje of 2 niets te smeren. Hun dochtertje kwam er ook maar niet vanaf en ze smeerden heel dik sudocreme erop…na ff neit smeren werd het vanzelf minder.

Maar denk dat het bij jou wel erger is. Wat zei de ha?

Bepanthen, werkt hier altijd heel goed! :thumbup:

Maar idd anders even de huisarts bellen.

Nou, hier ben ik weer. Iedereen bedankt voor de reacties!



Huisarts was er woensdag niet, vandaag weer gebeld en receptje gekregen voor miconazol met zinkolie. (moet gemaakt worden door de apotheker, kosten € 35,-- :shock: )

Ook de billendoekjes vervangen voor oliedoekjes. Mij werd aangeraden om zoveel mogelijk met water schoon te spoelen, dus niet in bad, maar even de douchekop erlangs laten sproeien. Daarna drogen en insmeren.



Ben er vanmiddag mee begonnen. Morgen ben ik vrij, dan laat ik haar even met blote billen in de box. (heb gelukkig nog plenty celstof-matjes)



Hopelijk gaat het snel genezen, ik hou jullie op de hoogte.

Bijna twee weken verder begint de huid er eindelijk weer wat rustiger uit te zien. Ben alleen nog maar wezen smeren met de miconazol en regelmatig luier verschonen.

Vieze luiers heeft ze nog wel, moet dus nog wel met de huisarts gaan kijken of ze niet ergens overgevoelig voor is, wat voeding betreft.

Ja, kiesjes denk ik ook aan. Lars heeft er ook last van en als ik er niet meteen bij ben met verschonen is het heel erg rood. Ik gebruik nu zarqua billenspray standaard bij elke verschoning.



Maar ja… als het een grote wond is dan is een bezoekje aan de huisarts wel het beste! :hug: