ik maak kaasfondue altijd zelf (zonder wijn) maar heb een tijdje geleden een pakje kant en klare kaasfondue ingeslagen voor als de oorlog uitbreekt…die komt geloof ik niet, maar het pakje moet wel op. Kan ik dat nou met nano eten, of is die alcohol van de wijn die erin zit niet verdampt oid?
of is dit een heel domme vraag en kan het natuuuuurlijk niet?
Alcohol verdampt gedeeltelijk tijdens het koken, het gerecht moet dan wel het een kookpunt hebben bereikt. Maar nog belangrijker is het aantal minuten dat het gerecht kookt of pruttelt, want alcohol verdampt nooit helemaal bij het koken. Het verdampingspercentages hangt ook af van de manier van koken. Ook geldt: hoe meer alcohol je in het gerecht doet, hoe meer alcohol er achter blijft.
Manier van koken en verdampingspercentage van de alcohol:
Even laten koken: 15%
Flamberen: 25%
15 minuten laten pruttelen: 60%
1 uur of langer laten koken: 75%.
In alle gevallen blijft er alcohol in het gerecht achter. Bovendien verdampt sterke drank niet sneller dan bier of wijn. Dus wanneer je geen alcohol in het gerecht vind kun je bijvoorbeeld voor alcoholvrije wijn of bier kiezen. Of je vervangt de witte wijn door druiven- of appelsap, eventueel met een scheutje (cider)azijn om de zoete smaak uit te balanceren
Nou weet ik niet of er al wijn in dat pakje zit…, maar dat zou erop moeten staan :mrgreen:
die alcohol verdampt naar mijn idee dus niet.
We hebben ook wel eens van die pakjes en Anna Sofie zegt dan altijd “oh dan gaat mijn buikje zo lekker warm van branden” :oops:
en zelf merk ik het ook wel.
Kun je niet een apart bakje voor hem maken? Gewoon kaassausje in bakje?
ik denk trouwens ook niet dat die oorlog komt.
Maar tip; als je over een uur wil eten leg m dan nu al in een bak heet water. Duurt altijd te lang.
@lydia wrote:
die alcohol verdampt naar mijn idee dus niet.
We hebben ook wel eens van die pakjes en Anna Sofie zegt dan altijd “oh dan gaat mijn buikje zo lekker warm van branden” :oops:
hihi
en apart koken ga ik niet aan beginnen, dan maak ik liever voor alletwee zelf (vind ik nl ook lekkerder :wall:)...
is veel lekkerder :thumbup:
@lydia wrote:
ik denk trouwens ook niet dat die oorlog komt.
Maar tip; als je over een uur wil eten leg m dan nu al in een bak heet water. Duurt altijd te lang.
uh eens kijken, zal ik mijn buufie even moeten vragen, gaat een beetje moeilijk vanaf mijn werkplek :mrgreen: Maar het is niet voor vanavond, ten misnte dat was niet het plan.
hm wanneer ga je eten
kan ik dat nog in plannen binnenkort :think: