ik lees hier en daar over kids die nog (lang) geen 2/2.5 zijn en die al op het potje gaan.
spelenderwijs, of met een ritme.
maar ik denk dan¨daar is mijn gup nog lang niet aan toe hoor¨ :o
en zo jong hebben ze toch nog helemaal geen goed bewust controle over die spieren :think:
ergens las ik dat meer dan 30% van de kinderen problemen heeft met ontlasting. te lang ophouden enz.
zou dat met elkaar te maken kunnen hebben :think:
niesje haar dochter was voor haar 2e dag en nacht zindelijk.
en dat ging prima…maar een dochter van een vriendin van mij…1 en al schaamte en drama rond moeten poepen.
tom geeft wel al heeeeel erg lang aan dat ie een vieze luier heeft, maar dat is dus achteraf zeg maar.
hij komt niet melden dat ie poepen moet.
wel dat ie klaar is :inlove:
(brrr brrrr bah :thumbup: )
(brr brr is broek hahaha )
dus mijn vraag…waarom zo jong potje trainen?
en zou het kwaad kunnen doordat het kindje gefrustreerd raakt tav zich ontlasten?
goede link :thumbup:
http://www.ouders.nl/mopv2007-zindelijkheid.htm
zindelijkheid kan je niet trainen alleen begeleiden zeggen zij 8)
dus ik wacht nog ff :shifty:
denk dat het per kind verschillend is dat je echt moet kijken welke signalen geeft je kind af.
mijn dochter bijv. wilde met 1,5 graag op wc plassen dus ik met een verkleiner op een paar keer geprobeerd en hupakee ging gelijk goed potjes vondt ze maar niks.
Maar mijn zoon is weer heel anders die plast nog steeds veel in bed.
En zowiezo is het bekend dat miesjes vaak sneller zijn met zinnelijkheid dan jongens. Dus denk dat je niet aan je eigen moet denken mar goed naar je kind luisteren en als ze niks aangeven misschien ff wachten
Oppaskindje van mijn sm is net 2 en is overdag en 's nachts al zindelijk. Geen potje maar op de wc met wcverkleiner.
Nancy daarentegen zegt nog niks als ze gepoept heeft, geeft ook niet aan als ze er klaar mee is. Ze vind het wel erg interessant als wij naar de wc gaan en geeft dan 't wc-papier aan, haalt zelfs een nieuwe rol als dat nodig is :mrgreen:
Ik zie wel wanneer ze er aan toe is, ik heb er geen haast mee.
Hoe relaxeder er mee om gaan hoe beter.
Yeline plast en poept al op de wc ze geeft het zelf aan als ze moet. Ben er totaal niet mee bezig geweest maar mevrouw zag dat ik op de wc zat en wou ook persee op de wc en nu dus bijna elke keer. Ze komt nu steeds naar me toe met dr handen tussen dr benen dat ze naar de wc moet.
Dus tja als het kind het zelf aangeeft en het leuk vind om op de wc of potje te zitten zou ik het gewoon doen al is het gewoon voor de fun de rest komt vanzelf wel.
Aniek is bijna 3 en we zijn er nu pas druk mee… ik heb het eerder wel gepoogd maar ze huilde als als ze het potje zag en wilde niet.
Nu vraagt ze zelf of ze op het potje mag en andere dagen vraagt ze bewust om een luierl…
Het begint te komen en ik dwing niks af. Het komt zoals het komt… eerst was het 5 dagen luier, 1 dag het potje, nu is het al 4 dagen potje en nog 3 dagen dat ze om een luier vraagt. Veelal is ze snachts al droog, dan draagt ze luierbroekjes, maar die zijn dan s’ochtends nog schoon.
Dus wij begeleiden idd alleen, ik geloof namelijk niet in “zindelijk maken”
Dochtertje van een vriendin ging met 2 jaar naar een kinderdagverblijf, zag daar kindjes op de “zee” plassen en kwam thuis en wilde ook. Ze is er niet meer mee gestopt en was 2 weken later dag en nacht zindelijk… maar dat zijn uitzonderingsverhalen hoor, ik hoor vaker mijn eigen dochter haar verhaal dan van die “vroeg zindelijk” verhalen.
Kaylee gaat alleen op t potje als ze er zelf om vraagt. En dat is meestal op de momenten dat ik zelf ook naar de wc ga. Haar potje staat naast de wc zeg maar… Ze vindt het reuze interessant om mama na te doen… Dus wc papiertje erbij, boekje erbij ( :oops: :lol: ) en dan maar “psssst” zeggen. Ze doet helemaal niets op dat potje, maar hee als zij t leuk vindt waarom niet
Maar ik zeg nooit zelf “kom we gaan op t potje”, maar wel “mama gaat naar de wc, wil Kaylee ook?” en meestal gaat ze dan mee. :inlove:
hier ook zo
als ie zelf ‘ook’ wil, dan mag het
maar hij doet er nog niks op.
heb wel nu een soort regeltje dat ie niet in bad mag poepen,
want daar heeft ie nogal een handje van.
soms wil ie dan ineens tijdens het badderen op het potje, maar ws heeft ie het dan koud, dus dan hoeft ie niet meer.
als ie dan na het bad net zijn luier om heeft, dan poept ie.
en dan prijs ik hem dat hij het inderdaad niet in het bad gedaan heeft.
vind ik al heel wat
met echte training wacht ik ook nog ff
Merijn gaat alleen op de wc of op het potje als hij het zelf aangeeft.
Ik vraag het regelmatig, zegt hij nee, dan is het goed.
HIj begint het nu wel steeds vaker zelf aan tegeven…
maar we just go with the flow :lol:
inderdaag guusje was Denise met 2 jaar dag en nacht zindelijk
wij hebben nooit gedwongen om op het potje te gaan zitten dit heeft ze zelf aangegeven
ze was 17 maanden en riep keihard papa poepen papa poepen en stond rechtop in haar bedje
ze vond het ook absoluut niet erg om op het potje te zitten
wel stond het altijd zichtbaar voor haar
het was voor ons wel fijn dat ze vroeg zindelijk was :dance:
Ik heb het met mijn zoontje spelenderwijs aangepakt…
Ik had een stoeltje gekocht wat ook tegelijkertijd een potje was.
Luier uit, Tyler op t potje en ben een puzzeltje met hem gaan doen, als hij iets had gedaan kreeg hij een m&m. Alleen de blauwe. Na een week, was m’n moeder aan het oppassen en was hij naar m’n moeder gegaan en riep: oma blauwe , die blauwe. Hij was nog geen 18 maanden. En was zelf op het potje gegaan. Voor de blauwe :lol: . Maar het is goed gekomen. Alleen hij vertikte het om s’nachts zindelijk te zijn. Alleen overdag. Tot dat hij een kassa wou, hij kreeg een kassa als hij niet meer in bed zou plassen. (een week) Maar oma kon het niet laten en had na 3 dagen al een kassa gekocht. Sindsdien heeft hij op een af en toe ongelukje na, nietmeer in bed geplast.
Misschien kan je het zoals ik ben begonnen proberen
Groetjes Kiki
milan geeft wel aan als hij moet poepen en plassen… maar wil absoluut nog niet op het potje of op de wc… dus ik laat het nog maar even zo
dave gaat elke avond even op zijn potje…en een lol dat hij heeft…
hij gaat even zitten en rent dan in zijn blote billen de kamer rond…gaat weer zitten en rent daarna weer de kamer rond…zo gaat hij 5 min. er mee door dan moet hij zijn luier weer aan.
de ene keer heeft hij wel op zijn potje geplast (zelfs 1x al gepoept) en de andere keer niet.
verder gaat hij zelf de hele dag door af en toe op zijn potje zitten…vind hij leuk.
Zijn potje stond eerst in de badkamer…maar we hebben hem nu in de keuken staan…veel gezelliger :mrgreen:
hij is er zelf mee begonnen…wij pikken het alleen maar op.
idd ons toiletgang vind hij net zo interresant…hij wilt dan ook zijn billen afvegen HAHAHAHA…nou van mij mag hij hoor :inlove:
Wij hebben Anne spelenderwijs op het potje gezet toen ze kon spelen. Toen ze ouder wa skwam er een ritme in voor en na het slapen. Als ze niet wilde hoefde het niet, wilde ze wel was het prima. Nu is ze overdag helemaal zindelijk, s nachts nog niet helemaal dus dan krijgt ze nog een luier aan. Ik dnek absoluut niet dat het svhadelijk voor een kind is als je er spelenderwijs vroeg mee begint. Kennissen van ons zitten nu met een kind van ruim 3 die overal angst voor heeft omdat ie nooit mee naar de wc is geweest en geen potje kent…dus tja, dat lijkt me veel traumatischer dan een kind ermee op laten groeien. Dwingen is nooit goed.
ik geloof wel in de verhalen dat je te vroeg kan beginnen; dat je je kind iets probeert aan te leren wat hij/zij lichamelijk gewoonweg nog niet kà n…
Ik denk dat het hele sleutelwoord/zin is: kijk naar je kind…als die nog geen signalen geeft dat ie zich bewust is van zijn poep- en plasgedrag, lijtk het me idd zinloos en misshcien wel averechts werken als je met potjestraining begint. Geeft je kind wle die signalen, hoe jong ook, dan zou ik er wel op in gaan.
ik heb ooit een stukje gezien van dokter phill en die liet zien dat het op spelenderwijs kan met een pop
broekje omlaag van de pop en dan op het potje zetten en dan zeggen kijk popje gaat ook op het potje
Guusje heb het artikel opgeslagen…Gaf een hoop duidelijkheid. Bedankt!
Nou, dat spelenderwijze gaat er hier niet in.
Luuk word over 3 weken 3 jaar en heeft echt nog niet op de wc gezeten!
Ik heb al heel wat drama’s gehad met stijve benen en al, dus ik heb de moed uiteindelijk op gegeven.
Maar ja, ik moet wel een zindelijk kind hebben straks als het naar de kleuterschool gaat. :think:
Hoe ga ik dit aanpakken, met boekjes en voordoen lukt het echt niet.
Lijkt wel of hij bang is van de pot en wc.
rooike: dit stond in het artikel:
#
Potjesangst en WC-angst
Sommige kinderen zijn bang voor het potje of de WC. Het is dan vooral belangrijk dat je het kind niet gaat dwingen. Doe je dat wel, dan ontaardt dat meestal in een machtsstrijd, die je doorgaans verliest. Ook het belachelijk maken van de angst is af te raden. Daarover is iedereen het wel eens.
Over de mate waarin je aandacht moet besteden aan de angst op zich, zijn de geleerden het echter niet eens. De een zegt: praat er niet overheen en neem het serieus. De ander zegt: besteed er niet te veel aandacht aan. Sommigen raden zelfs aan om het angstige gedrag te negeren, omdat je anders de angst alleen maar zou versterken. Wat dat betreft zit er dus niet veel anders op dan te doen wat uw intuïtie u ingeeft, en waar u zichzelf het prettigst bij voelt.
Tips tegen potjesangst en WC-angst:
het belangrijkst is om het kind vertrouwd te maken met het potje respectievelijk de WC;
met name wat de WC betreft kun je vertrouwen wekken door het zelf voor te doen, of te wijzen op broertjes en zusjes die het ook doen. Laat ook zien hoe je doortrekt;
probeer het kind te verleiden om gebruik te maken van het potje of de WC. Dat doe je door ze aantrekkelijk te maken. Bijvoorbeeld door een leuk potje te nemen in de vorm van een dier of een auto, of door leuke dingen op te hangen in de WC;
lees er samen boekjes over.
Zie verder: Zindelijkheid en potjesangst van de gedragsdeskundigen van Ouders Online.
http://www.ouders.nl/mopv2007-zindelijkheid.htm
Waarschijnlijk ben ik de enige moeder die er ZELF nog niet aan toe is… Ik bedoel… hihi…
ik vind het verschonen zo leuk… :oops: zo’n lekker verzorgingsmomentje… en of daar nou een poepkontje schoon te maken is… ach…
maar ja… Wessel wil zelf " op uh cee"… en doet dus ook geregeld z’n “grote plas” op de wc of op het potje…
Tsja… als hij dan zegt… "“ow mama snel …potje plassen” ga ik niet zeggen… “joh… doe het maar in je luier…” :wall:
Denk ook dat het niet goed is om er zo gericht mee bezig te zijn als ze 2 zijn.
Is best vroeg toch? En ik geloof erin dat alle kindjes hun eigen tijd wel aangeven… Dat een paar kindjes er mee “spelen”… en lekker niet doen… en dat alle mama’s het beste moment en de beste manier wel kiezen voor hun kind.
Maar stiekum moet ik wel eens lachen om mama’s die zooooo graag willen, en waar het kind het gewoon vertikt (een kind van een vriendin van me). Op de eerste dag van de kleuterschool (groep 1 dus) was ie zindelijk… :lol: :lol: :lol: