Kan je ook geen ovulatie hebben?

Hallo allemaal,



Ik ben nieuw hier (heb me net voorgesteld in het voorstel topic).

Ik heb een beetje een rare vraag, maar ik zou er graag want antwoorden op krijgen.

Mijn man en ik proberen sinds September om zwanger te worden (ik weet t dat is niet lang, maar toch).

Nu heb ik afgelopen maand, een ovulatietest gekocht (van clearblue, hardstikke duur!) om eens te kijken of mijn berekeningen klopte.

Ik was 17 november ongesteld, en ben begonnen met de test op 29 november. Volgens mijn berekeningen (cyclus van 29 - 31 dagen) zou ik dan nu toch wel een ovulatie gehad moeten hebben, en extra vruchtbaar zijn. Maar morgen kan ik mijn laatste testje doen, en dan is het op (er zaten er maar 7 in een pakje). er is alleen nog niets gebeurd. Als je extra vruchtbaar bent, zou er een smily moeten verschijnen, maar die heb ik al die keren helaas niet gezien.

Nou vraag ik me af: ben ik misschien te laat (of juist te vroeg, maar dat lijkt me sterk) begonnen met testen? Of zou het kunnen dat je misschien helemaal geen ovulatie krijgt?

Ik heb wel last van overgewicht, en ik ben zo bang dat het daar misschien iets mee te maken heeft. Misschien is het helaamaal niet nodig, maar ik maak me toch een beetje zorgen.



Wie kan mij helpen? heeft er misschien ieamand hetzelfde gehad als ik?



En nog een rare vraag: Je bent toch niet alleen die twee dagen (van je eisprong) vruchtbaar? Je kunt toch eigenlijk de hele tijd als je niet ongesteld bent, zwanger worden, of zie ik dat nou verkeerd? Die 2 dagen is alleen dat je Extra veel kans hebt om zwanger te worden toch?

Zo zie je maar, een beginneling weet nog lang niet zo veel :slight_smile: Dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen…



Alvast bedankt,



groetjes Maggy :vlinder:

Hi Maggy,



nou je kunt echt niet de hele maand zwanger worden. Je hebt 1x per maand een eisprong en je eitje leeft 24 uur dus in die tijd kan het bevrucht worden. Zaadcellen leven echter wel langer (soms wel tot 5 dagen wordt gezegd maar goed ik hield zelf altijd 3 dagen aan) dus in principe ben je 5 dagen voor tot 1 dag na je eisprong vruchtbaar. Als je dus in die periode sex hebt heb je het meeste kans op een zwangerschap.



Als je menstrueert heb jij bijna altijd ook een eisprong. Die ovulatietesten meten je LH piek dus het kan best zijn dat je die net gemist hebt. Dus het kan zijn dat je gewoon een eisprong hebt gehad maar dat alle testen negatief blijken.

Heel erg kort door de bocht reactie zou zijn dat je een keer of meerdere keren geen ovulatie kunt hebben.



Maar dat zorgt meestal dat je meerdere ‘klachten’ hebt omdat dan meestal je hormoonhuishouding door de war ligt. Dus bij geen klachten niet gelijk stressen zou ik zeggen.

De ovulatietesten zijn net als zwangerschapstesten, ‘slechts’ 99% betrouwbaar. Geen 100% dus kan het zijn dat de test net niet goed getimed is, je eisprong vroeg of juist wat later in je cyclus is of dat de test niet goed gewerkt heeft. Bij de meeste ovulatietesten staan redelijk ‘rare’ spelregels. Meestal mag je pas testen als je 4 uren niet hebt geplast, niet overmatig drinken (= je urine verdunnen), nooit met ochtendurine.

Dus lees je beschrijving nog eens na misschien heb je iets over het hoofd gezien?



En verder heeft Jolanda het hier ook al goed uitgelegt over de levensduur van zaadjes en eitje etc.



Succes!

Hoi Maggy,



Als ik goed tel, dan ben je dus ongeveer op cyclusdag 12 begonnen met testen. Het kan ook zo zijn dat jij juist vroeger dan normaal een eisprong hebt, en een iets langere luteale fase (tijd tussen eisprong en ongi). Dus dan zou je de eisprong gemist kunnen hebben met de testen. Dan zou 'ie al geweest zijn voordat je begon met de testen. Ook kan het juist zo zijn dat je pas heel erg laat een eisprong hebt en juist een korte luteale fase. Dan zou je te weinig testen hebben gedaan en ben je juist te vroeg begonnen.



Ook is het zo dat ovulatietesten niet heel erg betrouwbaar zijn. De LH-piek die opgevangen wordt door zo’n test duurt soms maar heel erg kort. Als je één keer per dag een ovulatietest doet, zou je die piek net kunnen missen. Dus dan heb je geen positieve test, maar heb je wel een eisprong gehad. Eigenlijk zou je dus twee keer op een dag moeten testen, maar dan wordt het weer zo’n dure aangelegenheid… Verder moet je wel elke dag op hetzelfde tijdstip testen en je mag ook minimaal 4 uren voordat je de test doet niet plassen en in die tussentijd ook niet teveel drinken. Dan wordt je urine teveel verdund en test je ook niet positief.



Je bent in de praktijk alleen vlak voor de eisprong vruchtbaar, dus die paar dagen. Maar omdat je niet weet wanneer je eisprong is en zaadcellen soms ontzettend lang kunnen overleven in je lichaam, wordt er over het algemeen gezegd dat je inderdaad langer vruchtbaar bent en al vrij vroeg na je ongi. Maar eigenlijk is dit niet waar en verschilt dit per persoon, dat is van zo veel verschillende factoren afhankelijk! Een eicel moet binnen 4 uur na de eisprong bevrucht worden, anders sterft de eicel af en ben je te laat. Je moet er dus eigenlijk voor zorgen dat je al een voorraadje zaadcellen in je lichaam hebt voordat je de eisprong hebt. Dan zijn die meteen ter plekke. Het beste zou zijn om de dag voor je eisprong te klussen, of een aantal uren ervoor.



Succes & ik hoop dat je snel zwanger bent!



Groetjes,

Jippie

Hihhi, allemaal tegelijk gepost! Vandaar de dubbele info! :mrgreen:

Voordeeltje we tikken allemaal ong hetzelfde dus dan zal het ook wel kloppen wat we in de loop van de jaren geleerd hebben :mrgreen:

Bedankt voor jullie reacties. Het rare is juist, dat ik van jullie lees niet met ochtendurine te testen, maar in de bijsluiter van die test staat juist dat het het beste is om met ochtendurine te testen. Dan is je LH piek het duidelijkste te zien…Dus eigenlijk moet het niet met ochtendurine??

Hoi hoi



Ik heb tot januari 2005 (bijna) nooit een ovulatie gehad.

dat kwam door mijn schildklier.

Ik raakte toen zwanger m.b.v. Clomid en later heb ik medicijnen voor de schildklier gekregen.Nu heb ik wel gewoon een eisprong en die voel ik iedere keer heel duidelijk.

Geen twijfel mer mogelijk, haha.



Liefs Esther :**:

tip voor goedkopere ovulatie-testen: zwangerschapstest punt nu of sensitest punt nu… je moet misschien wat langer testen om er zicht op te krijgen, vanaf dag 11 ofzo…suc6!

evt. nog erbij tempen? haha, om er niet zo mee bezig te zijn! na je eisprong gaat je temp ca.0.2 a 0.5 graden omhoog, vaak voor je eisprong 0.1 naar beneden… (basale lichaamstemp, dus meten wanneer je net wakker wordt, in bed…).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook heb afgevraagd of je soms geen eisprong hebt. Ik ben in juni gestopt met de pil en heb eigenlijk het vermoeden dat ik pas afgelopen maand voor het eerst een eisprong heb gehad. Ik heb hem toen ook gespot met de gewone CB tests. Wat mij ook opviel toen ik die positieve tests had: de slijmpjes die ik had. MIsschien kun je die ook in de gaten houden en bijhouden hoe dat er uit ziet.



Is je cyclus wel regelmatig? Je noemde die 29-31 dagen, maar is dat sinds september telkens hetzelfde? Dan kun je ook terugrekenen wanneer je ongeveer je eisprong gehad moet hebben: 10-14 dagen voor je menstruatie moet je je eisprong gehad hebben.

Temperaturen is inderdaad wel een goeie tip.

Als je geen eisprong hebt is de tempcurve namelijk net een golfslagbad.

De temp wisselt dan heel erg.

Dat was bij mij dus ook steeds het geval en de gyn kon toen in één oogopslag zien dat er geen ovulatie was.