Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje,
Kan je de kuitwijdte van leren laarzen bij een schoenmaker op laten rekken?? Ik heb namelijk een paar laarzen, die eigenlijk net te strak zitten. Ik vind het zo zonde om ze weg te doen. Zou ik ze kunnen laten oprekken ofzo??
Iemand hier ervaring mee?
Ja je kunt er een klein stukje tussen laten zetten, soort elastiek.
Ja dat kan, heb het weleens met leren paardrijlaarzen gedaan.
De schoenmaker kan er zelfs ook nog een stuk leer tussen zetten.
Wel prijzig, dat moeten de laarzen dan wel waard zijn.
@romata wrote:
Ja je kunt er een klein stukje tussen laten zetten, soort elastiek.
Dat kan natuurlijk ook, das misschien nog wel een betere oplossing :thumbup:
kan zeker… bij schoenmakers hebben ze een apparaat om het leer iets op te rekken. weet niet hoe veel verschil het maakt, dat zou je moeten navragen
Ja, ik heb het laten doen bij de schoenmaker, maar het viel mij eerlijk gezegd tegen. Ze hebben uiteindelijk nooit lekker gezeten helaas :?
Meestal zijn laarzen zo’n 2 cm op te rekken. Als ze aan de bovenzijde een v vormig stukje ertussen zetten (een spie) word het er meestal niet mooier op. Maar dat is natuurlijk smaak.
Soms krimpen ze na verloop van tijd wel weer…
Hmm, ik zal het eens navragen, want ik vind het zonde als ik ze nooit kan dragen. (Net iets te strak gekocht, met het idee dat het wel uitloopt)…
Niet genoeg dus…
wat je ook kunt doen is een borreltje erin doen en dan dragen, dan gaat het naar je voeten staan…of natte kranten erin proppen en zo een nachtje laten staan
Walkaway is prima spul om bijvoorbeeld leren kistjes (ja, van die legerdingen) aan de achterkanten soepeler te maken. Even insprayen aan de binnenkant, meteen aandoen en minstens 5 minuten op lopen. dan wordt de harde achterkant soepeler. geldt ook voor de bovenkant van die kistjes. misschien kun je dat ook met de achterkanten of binnenkanten van je leren laarzen doen. Spul is te verkrijgen bij de schoenmaker. Verder heb ook ik mijn leren rijlaarzen laten oprekken bij een schoenmaker, scheelde ca. 1,5 cm in omtrek zeg maar.
Nog even terugkomend op dit topic…
Ik was van de week met mijn nieuwe cowboy boots bij de schoenmaker om ze iets op te laten rekken aan 1 voet.
Toen liet hij mij een laars zien van een andere klant. Die laars was ongeveer 2x zo wijd geworden. Ik wist niet wat ik zag. Weliswaar gaat het leer dan wel wat kleine breukjes vertonen, maar het kan dus onwijs opgerekt worden.
Die mevrouw had een aandoening aan dr been en die wilde perse laarzen aan, dus top dat het kan :thumbup: