kan je deze bessen eten (koffiebonen)

Mijn man zit een boek over koffie te lezen, en het water loopt hem in de mond.

Ineens komt hij er achter dat de koffieboon eigenlijk een bes is. Hij vraagt zich af of je die bessen ook kan eten, en zo ja waar ze naar smaken.

Wie o wie weet dit?

naar koffie misschien?

:lol: ja dat zei ik ook al, maar hij dacht toch anders… :think:

lijkt me dat als ze ergens anders naar smaken dat er wel bij zou staan in het boek, of is het geen informatief boek over koffie?

Ja dat is waarschijnlijk ook wel zo. Het is inderdaad een heel mooi boek over koffie en aanverwanten.

We hebben net al een macchiato op, :drool: (ik wist niet hoe die te maken hihi)



En binnenkort moet ik aan het koken met koffie (wat een straf he)

Als ze gebrand zijn smaken ze ieg naar koffie. Daarvoor zijn ze volgens mij nauwelijks eetbaar.

Dus het branden geeft de echte koffiesmaak? Zou logisch zijn ja… want de intensiteit van de branding is ook smaakbepalend. Ja dat is heel logisch hihi…

:o :think: :think: eingelijk is dit toch geen bes maar een boon? zo heb ik het altijd geleerd hoor, en je hebt maar twee soorten, de arabica en de robusta deze zijn helemaal niet te eten door hun bittere smaak, maar afkomstig uit zuid-amerika en door het branden en roken krijgen ze hun koffiesmaak en aroma… :think: :eh:

hmm mijn man zei dat het een bes was volgens het boek. Hij vond het ook opmerkelijk omdat hij dacht dat het een boon was.

:think: :think: raar he, even opzoeken mss? alhoewel ik het innertijd zo geleerd heb :think: :mrgreen:

done:


Na elke regenperiode begint de koffieplant weer te bloeien. Dit gebeurt diverse malen per jaar. Regen geeft de koffieplant als het ware het teken dat het weer tijd is om te bloeien. Als we bedenken dat de plant ongeveer zeven maanden nodig heeft om een volgroeide bloem te produceren, dan kan dezelfde koffieplent dus tegelijkertijd zowel groene, onrijpe vruchten dragen als felrode bessen en overrijpe vruchten. Bij het oogsten is dit een probleem. Als de kwaliteit van de oogst te weinig homogeen is, worden partijen koffie verkregen met een hoog percentage slechte bonen. Een onrijpe boon geeft een bittere smaak en heeft te weinig aroma. Een bedorven boon kan echter desastreuse gevolgen hebben. Een dergelijke boon - een zogenaamde "stinker", verspreidt onaangename geuren die de kwaliteit van honderden (meestal een hele baal) goede bonen aantast.


wel een bes dus

heb het even opgezocht en de koffieboon zou het zaad van de bes van de koffiestruik zijn



Koffiebonen zijn de zaden van bessen die groeien aan de koffiestruik. Over het algemeen geldt: “Hoe hoger de plaats waar de koffieplant groeit, des te beter de koffie”. Er zijn verschillende koffiebessen, maar de twee bekendste zijn toch wel de Arabica en de Robusta. De Arabica is de koningin onder de koffiebonen. Zij wordt verbouwd in hoger gelegen streken met een goede regenval. Arabica koffie heeft een subtiele volle smaak, een hoge kwaliteit en een laag cafeïne-gehalte.



De Robusta is een koffieboon die vooral in de lager gelegen koffie gebieden wordt aangetroffen. De Robusta heeft een stevige smaak en wordt vaak gecombineerd met Arabica, om aan melanges extra kracht te geven.

:mrgreen: :mrgreen: zo hebben we weer bijgeleerd vandaag hahaha en onze lessen van innertijd weer wat opgefrist :lol: :lol: :lol: :wink: :mrgreen:

hihi, dus jij en mijn mannen hadden allebei gelijk hihi…

wow dus koffie is eigenlijk vruchtensap :smiley:

en maar blijven beweren dat te veel koffie niet goed voor je is :lol: :lol:

@wwb wrote:



We hebben net al een macchiato op, :drool: (ik wist niet hoe die te maken hihi)



:drool: :drool: :drool:
Nu heb ik nog meer zin in dinsdag! :wink:

ow is goed hoor… ik zal mijn man zeggen veul melk in te slaan hihi… En van de kleine man moest ik worstenbrood voor jouw kerels inslaan hihi

Wat een schatje is het toch ook!

Maarre…zal ik die worstenbroodjes anders meebrengen?

dat mag ook hihi…

Dan doe ik dat!

Hoef je nergens meer naar te kijken! Deb komt een hele dag voor je zorgen :mrgreen:

Nog meer op het wensenlijstje? You name it!