Kan ik niet... update: Ze kan het wel!! Stoppen of doorgaan?

Al ruim een half jaar is onze dame enigszins bezig met zindelijkheids interesse en ontwikkeling. Het gaat steeds op en af. Ze kan het volgens mij wel, doet soms een paar dagen achter elkaar dus wat op potje of wc, maar altijd komt weer het moment “kan ik niet”. Ze wil dan bijv op de wc proberen, maar is nog te vroeg ofzo, aat dan 3 keer, geeft dan op en denkt dat ze het niet kan. Dan baalt ze dus als een stekker en is het zo weer 3 weken afgelopen.

Ik durf dus niet zo goed aan een beloningssysteem ofzo, omdat ik bang ben dat t averechts werkt en ze nog gefrustreerder raakt. Ze legt de lat erg hoog voor zichzelf en dat merken we met meer dingen.



Iemand tips hoe ik haar hier toch in kan helpen? Ze wil wel heel graag namelijk. Ik stimuleer, maar laat het ook vooral uit haarzelf komen. Op vaste momenten trapt ze bijv al niet in. Toch met belonen gaan werken? Dat ze dan haar onzekerheid overwint en doorzet? Of toch maar gewoon weer wachten elke keer? Andere tips?

Ik heb ook geen beloningssysteem toegepast.



Wat ik heb gedaan, mijn dochter deed hetzelfde als die van jou, ik heb haar zo veel mogelijk in het blote billen laten lopen.



Mijn ervaring was dat als ze geen kleding aan had ze sneller door had dat ze moest. Dus een potje in de kamer en misschien wel 100 keer per dag vragen of ze naar de pot moest.



Daarna toen dit eigenlijk vlekkenloos ging heb ik haar met ondergoed laten lopen. Elke keer ging dit weer mis, ze voelde het niet, dus hup weer de onderbroek uit.

Dit ging weken en weken door en op een gegeven moment dacht ik ja zo kunnen we niet altijd door gaan, dus ben ik meer dwingend bezig gegaan.

Dus ondergoed aan met kleding.

En gewoon 100 keer per dag vragen of ze ook moest, daarna heeft ze 2 keer alle kleding ondergeplast, wat ze totaal niet wilde.



Gewoon niet boos maar meer gezegd van ja je kan het zonder kleding dus ook met kleding moet het kunnen.



Daarna is het eigenlijk nooit meer mis gegaan.

Ze had dezelfde leeftijd als die van jou.



Het is een heel verhaal, wat voor het ene kind werkt, werkt niet voor de ander en misschien doe je al vanalles maar zo heb ik het gedaan.



Hetzelfde doe ik nu met mijn zoon.



Veel in de blote billen laten lopen :inlove:



Sucses!!!

hier ook af en aan hoor… ene moment gaat tygo keurig op het potje en andere moment rent hij heel hard naar de kast om een luier te pakken en te zeggen “mama ikke luile om ! Tygo niete potje !” :snooty:



en ik pas ook geen belonings systeem toe… het komt vast wel op zijn pootjes terecht vroeg of laat

En hoppa! Ze kan het toch wel!!



Ze had vreemde uitslag en later bleek dat een schimmel. Zoveel mogelijk zonder luier was het advies. Vanaf die dag thuis en rondom huis alleen een onderbroek aan en oefenen maar. Eigenlijk ging het meteen vanaf die dag al best wel goed. Das nu een klein weekje ongeveer. Eerst alleen op het potje, wel wat ongelukjes, maar ook zelfs vanaf het pleintje hiervoor naar huis en dan een plasje op kunnen houden. Op t kdv 2 ongelukjes, tijdens spelen en eten, maar ook op de wc daar geweest en vanaf toen wilde ze thuis ook op de wc ipv het potje (veel fijner vind ik!) Als we weggaan waar geen wc is en met slapen doen we dus nog een luier om, verder dus zonder. Ze heeft alleen nog moeite met poepen. Vanmorgen ook 10 keer op en neer naar de wc, ze voelt dan dus iets aankomen, en uiteindelijk belandde het toch in haar onderbroek, net te laat. Maar ik vind het al superknap wat ze nu in een week tijd eigenlijk kan! Ze was zelfs van de week bij een buurmeisje 100 meter verder spelen. Ze was aan t dralen en de papa daar dacht dat ze moest plassen, wat ook bleek, maar ze wilde niet daar. Ze kwam dus met vriendinnetje helemaal hierheen gerend om te plassen.



Ik heb besloten geen beloningssysteem te doen. Ik denk dat het haar enorm frustreerd als ze dan gaat en er komt niks of ze gaat juist tig keer om te proberen. Wat ik wel doe is haar af en toe een kleinigheidje geven omdat ze zo goed aan het oefenen is en al zo goed op de wc gaat. Van de week bijv een stickervelletje en dan is het minder vast gerelateerd aan die wc momenten en een spontane beloning. Ze is al helemaal trots van de complimenten!

En vandaag hield het weer op… Vanmorgen ging ze wel 10 keer op en neer omdat ze moest poepen, maar die poep kwam niet. Ofwel, het belandde in haar onderbroek. Ze schoot er echt even van in paniek, ik zag de frustratie alweer terugkomen. Ze heeft daarna nog wat op de wc gepoept maar daarna hield het enigszins op. Ze wilde nog gaan voor we naar t bureau gingen (met luier want dat deden we dus voor onderweg nog en ik denk dat dat niet slim is) en is op t bureau ook nog gaan proberen. Ook waar we op de thee waren, maar die doortrekker vond ze eng en dus werd het een ongelukje wat later. Thuis had ze een ongelukje in de woonkamer en 1 ongelukje voor de wc, een hele grote plas maar dus net te laat en dat vond ze helemaal niet leuk, zo zielig. En toen hield het op. Ze wil eigenlijk niet meer proberen, wel voor we weggaan, maar dan komt er soms net niks, ongelukje in het dorp en thuis nog 2 en dat laat ze nu gelaten gebeuren. Ze geeft het ook niet meer aan. Ik denk dat ze haar frustratieniveau weer bereikt heeft, ze baalt terwijl het zoooo goed ging!

En nu twijfel ik dus, wel of niet doorzetten? Als we doorgaan dan ook echt geen luier meer denk ik, ook niet onderweg, alleen met slapen, of we stoppen er maar weer mee. Toch denk ik dat ze eraan toe is, ze kan het prima, het ging super! Wat nu?

ik denk dat ik in jouw situatie er even mee zou stoppen…

Niemand bereikt hier wat mee dan enkel frustratie.

Sneu voor je kleine meid dat bovenal…



Probeer het over een maand of 2 weer.

Ze is er vroeg genoeg bij i.d.g.

:hug:



Je weet dat ze het kan , maar gefrustreerd erover zijn helpt niemand niet.



Succes ermee :thumbup:

Nee dat vind ik ook. Vanmorgen wilde ze wel proberen, 3 sec. Daarna gaf ze aan dat ze moest maar draaide om bij de wc deur. Ik kijk het even aan en anders houd ik het maar weer even voor gezien. Probleem is alleen, ze heeft een schimmel en moet dus zoveel mogelijk zonder luier :? Ze is gewoon een strebertje, (lijkt op mama) en als het dan een keer niet lukt wil ze niet meer. Ze was zo trots van de week toen ze een paar dagen zo goed als droog was.