Ik zou graag jullie advies willen over wel/niet starten met bijvoeding. Mijn zoontje is nu 4 maanden en ik weet dat ik beter tot 6 maanden kan wachten (heeft ook eczeem), maar toch. Hij drinkt al enige tijd steeds slechter zijn fles, begint er wel fanatiek aan maar houdt het snel voor gezien. voorheen 5x200cc. Nu 50-100cc per keer en soms met geluk (en tijd) wat meer. Gemiddeld zitten we op 400-500cc (bij ruim 6 kg). Ik krijg het gevoel dat hij ‘melk-moe’ is, zou dat kunnen? Ik ben gestart met rijstebloem vanille in de avondmelk omdat ik hoopte dat ie deze lekkerder zou vinden en dus beter zou gaan drinken. Het gaat inderdaad wel beter, maar ik ben bang dat als ik dit overdag ook toe zou gaan voegen, hij te verwend wordt door de vanille-smaak, en bovendien het teveel vult waardoor hij nog minder vocht binnen krijgt.
Wat vinden jullie? Zou hij toe kunnen zijn aan bijvoeding? En hoe kan ik dat dan het beste aanpakken?
Ik zou nog niet met bijvoeding beginnen.
Ik zou een fles een fles weg laten.
Dus 4 flessen geven en dat ie dan misschien wel elke fles leeg drinkt ?
Zeker gezien zijn huiduitslag zou ik nog niet gaan bijvoeden. Gewoon op verzoek blijven voeden. Misschien wil hij gewoon wat vaker een kleinere fles of heeft hij gewoon tijdelijk wat minder eetlust?
Wat je nu doet (vanille) is ook bijvoeden en bovendien kan vanille ook nog eens behoorlijk allergeen zijn…
@Frischling wrote:
Wat je nu doet (vanille) is ook bijvoeden en bovendien kan vanille ook nog eens behoorlijk allergeen zijn…
Ik zou dit idd niet doen bij een eczeem kindje.
Ik zou inderdaad ook eens proberen om minder flessen te geven en meer tijd tussen de flessen te laten, dus vier flessen van 180 of 210. Ik zou zeker nog niet met bijvoeding beginnen, aangezien je ventje huiduitslag heeft en waarschijnlijk ook allergisch zal reageren op bijvoeding. Daarmee kun je beter wachten totdat hij 6 maanden is. Misschien is het ook wel beter om met de nutrix vanille te stoppen, omdat het kan dat hij daar nu ook op reageert. Als je wel rijstebloem wilt blijven geven, zou ik overstappen op de gewone. Je kindje teveel laten wennen aan zoete smaken is op zich ook niet zo goed, omdat je anders straks misschien problemen krijgt met de bijvoeding.
Succes!
Gekke vraag misschien, maar welke fles met welke speen gebruik je?
Lijkt me namelijk eerder dat je een speen moet hebben met grotere/ meer gaatjes, en niet dat je kleine nou zo zeer toe is aan bijvoeding.
Misschien wel tijd om van 5 naar 4 flessen te gaan zodat hij wat “hongeriger” is.
Ik ben al van speenmaat 2 naar 3 gegaan omdat het zo lang duurde om te voeden, maar ik merk niet veel verschil. Wel moet ik zeggen dat hij sinds gisteren toch wat meer lijkt te drinken gelukkig Op het CB zeiden ze inderdaad ook al dat hij misschien over aan het gaan is op 4 voedingen ipv 5. Ik vraag me alleen af hoe ik dat dan het beste over de dag kan verdelen. Mijn zoontje heeft altijd moeilijk aan kunnen geven wanneer hij honger had en nu hadden we sinds een tijdje wel een mooi schema: 6.30, 10.30, 14.30, 18.00, 21.30. Wat adviseren jullie? Want een wat latere voeding heeft hij wel nodig denk ik. Eigenlijk slaapt hij nog niet de nachten door en komt dan nog soms voor de borst, hoewel ik dat amper nog een voeding kan noemen want na een paar slokjes valt ie direct in slaap.
Hier zijn we geleidelijk over gegaan op 4 voedingen. Mijn zoon geeft echter prima aan dat hij honger heeft :mrgreen: .
Het advies (dat ik overigens niet opgevolgd heb :silenced: :shifty: ) bij mij was toen:
7.00 uur
12.00 uur
17.00 uur
22.00 uur
Hier is het toen geworden:
8.00 uur
11.30 uur
16.00 uur
19.00 uur
Ik geloof wel dat hij toen al 5 maanden was (geweest).
Tja, zo’n schema gaf het CB bij ons ongeveer ook :think:
Maar wij krijgen hem zo laat (22u) niet wakker voor nog een voeding, dus ik zat ook te denken om die laatste voeding te vervroegen. Gisteren heeft hij 4 voedingen gehad waarvan de laatste rond 18.30u. De voeding van 22u nam hij dus weer niet, dus dan maar gelaten. Gevolg is dan wel dat hij van 18.30u tot de volgende ochtend 6.30u geen voeding meer krijgt en dat niet trekt. Gevolg is weer een brakke nacht. CB adviseerde ons om toch te proberen om hem ;s nachts niet meer te voeden om zo van de nachtvoeding af te komen. Ik weet alleen niet goed hoe :?
Zou een papfles om 18.30u nog een optie kunnen zijn?
Mijn ervaring is dat die nachtvoeding vanzelf wel een keer verdwijnt. Het cb kan wel willen dat dat op een bepaald tijdstip is, maar mi bepaalt je kindje dat toch echt zelf. Hier Sam tot 8 maanden rond 23u een fles gehad. Helemaal tegen alle regels in, maar het werkte wel voor beide partijen 8)
vanille smaak zou ik echt afraden als hij exceem heeft.
krijgt hij borstvoeding in de fles? omdat je schrijft dat hij snacht nog voor de borst komt…
als hij borstvoeding krijgt in de fles kan je zovaak en zoveel geven als je kindje wil.
nachtvoedingen vragen wisselt heel sterk per kindje…hier heb ik 2 jaar lang nachtvoedingen gegeven…en als hij ziek was, of tandjes kreeg of in een sprongetje of groeispurt dan wilde hij vaker drinken, ook s’nachts.
van de fles weet ik verder niks maar ik houd niet van schema’s :shifty:
succes!
hier was het schema met 4 maand…
08.00 fles
10.00 fruithapje
12.00 fles.
16.00 fles
19.00 a 20.00 fles
slapen…
soms deed ik er ook een warme hap tussendoor…
floris had ook ecseem maar dat had helemaal niets te maken met de voeding,maar dit kwam door de zwitsal producten…die heb ik allemaal weg gegooit en overgestapt op neutral…en voila probleem opgelost…
exceem hoeft dus helemaal niet aan de voeding te liggen…het is een kwestie van uitproberen.
Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn…
Als je gaat uitproberen (te jong bijvoeden met een vanilleproduct bijv.) en het blijkt toch aan de voeding te liggen, dan ben je verder van huis. Dan kan je namelijk net de trigger hebben gegeven.
En: als een kind al overgevoelig op bepaalde producten reageert dan kan er heel goed meer aan de hand zijn.
Mijn middelste reageerde bijvoorbeeld ook heftig op oa Zwitsal en is nu met zijn 3,5 jaar aan de puffers. Exzeem en allergische aanleg, astma gaan vaak hand in hand.
Hier ook met 4 maanden overgegaan op het volgende schema.
08.00 fles
10.00 fruithapje
12.00 fles
16.00 fles
19.00 a 20.00 fles
slapen…
We probeerden hem in het begin nog rond 22.30 te geven, maar dan moest je hem ECHT wakker maken. Dat vonden we zielig, want hij sliep voor de rest wel de nachten door. Dus de laatste fles toen laten zitten.
Dus ik zou dan om 6.30, 11.30, 15.30-16.00, 19.00-19.30 proberen.
Maar wij hebben geen kindje met eczeem en hij kreeg ook al met 4 maanden fruit en groente. Dus ik weet niet of dit zal gaan werken.
ik zit nu op dit schema
7 / 8 u 1e fles van 180cc+6 en 2 rijstebloem
10u fruit
13u 2e fles 180cc+6 en 2 rijstebloem
16.30u groente
18.30/19.00u 3e fles 180cc+6 en 3 rijstebloem
23/24u 4e fles 180cc+6 en 2 rijstebloem ( hier moeten wij haar meestal voor wakker maken… )