kan een 3-4jarige al op een sport?

Mijn zoontje zit 1x per week op gym, maar ik vraag me af of er niet al sporten zijn waar hij al op zou kunnen? Hij vindt het zo heerlijk om fysiek bezig te zijn :slight_smile:

Peuterzwemmen heb ik al overwogen maar komt lastig uit ivm zijn zusje waar ik ondertussen ook op moet passen. Vrij zwemmen zou een optie zijn. Maar hebben jullie nog andere ideeen?

vraag eens bij het CB, kijk in de telefoongids of zoek op internet.

er is vaak van alles te vinden.

van gym tot ballet, yoga, muziek met dans, zwemmen, zelfs judo achtige dingen. erg speels natuurlijk maar wel leuk om lekker bezig te zijn, met andere kindjes te spelen en goed voor coördinatie en conditie.

Onze oudste zit sinds zijn 3e bij de korfbal.

Het is de zogenaamde welpengroep, bij andere verenigingen noemen ze het de kangoeroe-club.

Het is een klein groepje kinderen tussen de 3 en 6 jaar oud, die op zaterdagochtend een uurtje spelletjes doen, met en zonder bal.

Pas het jaar voordat ze naar de F-jes kunnen en wedstrijden gaan spelen, worden de basisdingen van korfbal geleerd.

Daarvoor proberen ze ook al wel doelpunten te maken op een korf, maar spelen ze nog geen partijtjes.



Vanaf 4 jaar kun je hem eventueel op zwemles of voetbal doen.

Jesse zwemt om 17.30u, dan is mijn man alweer thuis en hoeft onze jongste niet altijd mee.



Denk je er wel aan dat als hij straks naar school gaat, hij misschien niet zo veel energie meer over heeft voor sporten als nu?

Zelf wat speelattributen kopen. Een basketbalnet, voetbal doelen een rekstok. Ik denk dat de meeste kindjes pas gaan sporten als ze hun zwemdiploma hebben en op school zijn ingeburgerd.

Mijn meisje zat met 3 jaar op ballet, zij vond het heel erg leuk en het bijkomende voordeel was dat ze wat minder houterig werd haha. Ik weet dat haar neefje met 3 op voetbal ging en dat heette kaboutervoetbal.



Overigens zitten we nu met zwemles en als ze daar mee klaar is mag ze weer op ballet want dat wil ze graag.

Kaja, hoe gaat het dan op zwemles?Ik heb ook al overwogen om mijn zoontje met 4 jaar op zwemles te laten gaan, maar meerdere mensen in mijn omgeving hebben gezegd dat dit te vroeg is en dat ze de motoriek nog niet hebben hiervoor. Gevolg is dat ze er ontzettend lang over doen…

Mijn oudste wil graag op ballet, maar ze is net met school gestart en als ze een beetje gewend is gaat ze op zwemles. En dat vind ik een beetje veel om nog een sport erbij te doen.



Maar volgens mij zijn er ook wel redelijk wat dingen te doen bij een sportschool voor kleine kindjes, zoals dansen etc… Misschien daar eens informeren ?

@maria77 wrote:

Kaja, hoe gaat het dan op zwemles?Ik heb ook al overwogen om mijn zoontje met 4 jaar op zwemles te laten gaan, maar meerdere mensen in mijn omgeving hebben gezegd dat dit te vroeg is en dat ze de motoriek nog niet hebben hiervoor. Gevolg is dat ze er ontzettend lang over doen…




Gaat eigenlijk wel goed! Maar we zijn voorbereid dat het 2 jaar kan duren voor A diploma. Het geluk is dat het spelenderwijs wordt gegeven en dat het dus gewoon een uurtje zwemmen is. Ik zie haar met de week vooruit gaan.



De badmeester zei wel dat K er aanleg voor heeft dus misschien scheelt het wel. Ik weet dat mijn neefje met 4 is begonnen en na een twee maand hebben ze in overleg met ouders te stoppen om met 5 weer te beginnen het was nog te vroeg voor hem en kon niet zo goed luisteren en concentratie vasthouden.



O ja de groepjes zijn hier op dit moment erg klein dus dat scheelt ook!

Maaike zit op judo en daar zitten ook 4jarigen bij.

Die zijn natuurlijk minder serieus maar vinden dat gestoei wel heel leuk!

Is dus een optie :wink: .

er wordt ook in veel steden peutervoetbal aangeboden… Is vanaf 3 jaar…



Erg leuk!!! :thumbup:





Gewoon lekker rennen, tikkertje spelen, spelenderwijs oefeningen met een bal en daarna partijtje voetballen (op hoogstaand niveau :lol: :lol: :lol: ) :wink:

@kaya wrote:

@maria77 wrote:
Kaja, hoe gaat het dan op zwemles?Ik heb ook al overwogen om mijn zoontje met 4 jaar op zwemles te laten gaan, maar meerdere mensen in mijn omgeving hebben gezegd dat dit te vroeg is en dat ze de motoriek nog niet hebben hiervoor. Gevolg is dat ze er ontzettend lang over doen…




Gaat eigenlijk wel goed! Maar we zijn voorbereid dat het 2 jaar kan duren voor A diploma. Het geluk is dat het spelenderwijs wordt gegeven en dat het dus gewoon een uurtje zwemmen is. Ik zie haar met de week vooruit gaan.



De badmeester zei wel dat K er aanleg voor heeft dus misschien scheelt het wel. Ik weet dat mijn neefje met 4 is begonnen en na een twee maand hebben ze in overleg met ouders te stoppen om met 5 weer te beginnen het was nog te vroeg voor hem en kon niet zo goed luisteren en concentratie vasthouden.



O ja de groepjes zijn hier op dit moment erg klein dus dat scheelt ook!




Hier ook met 4 jaar op zwemles gedaan. Beetje dezelfde insteek als Kaya denk ik, gewoon om wekelijks lekker te blijven zwemmen (daarvoor vanaf 3 maanden baby/peuterzwemmen gedaan). Geen hoge verwachtingen. Inmiddels is ze 5,5 jaar en zwemt ze morgen al af voor haar C diploma :thumbup: (ze is er tussendoor zelfs nog een tijd tussenuit geweest door lange reis, oorontsteking en gebroken arm). Niet alle kindjes zijn hetzelfde, sommigen kunnen het blijkbaar prima…



Onze 2e is nu net 4 en ook aan zwemles begonnen. We hebben het idee dat zij er langer over zal doen dan grote zus (ivm concentratie). Prima, maakt helemaal niet uit.



Daarnaast doet de oudste 1 keer per week tuimeljudo (vanaf 4 jaar), ook erg leuk!

J. zit sinds haar verjaardag op peuterdans. Vanaf dat ze 1,5 was tot 2 jaar (oid) heeft ze op peutergym gezeten, dat was tot en met 3 jaar (en er waren best wat mensen die met twee kinderen kwamen), maar wij gingen verhuizen. Ook hebben we vanaf 3 maanden t/m 2 jaar aan baby-/peuterzwemmen gedaan, maar dat ging door de verhuizing en daarna door de geboorte van haar zusje ook niet meer. Dus nu peuterdans. En zo zijn er vast nog wel wat dingen te vinden die prima kunnen met 3/4 jaar, maar hier in de omgeving is er verder weinig…