Hoi meiden,
er zijn er hier vast die heel veel ervaring met mijn ‘probleempje’ hebben, dus ik heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken en hier een topic geopend.
Ik ben op dit moment bijna 27 weken zwanger en wil straks heel graag borstvoeding gaan geven (en het liefst zo lang mogelijk :mrgreen: aangezien ik stop met werken hoef ik in ieder geval geen rekening te houden met werktijden etc.).
Maar… mijn linkertepel is wat ingetrokken, altijd zo geweest. Linkertepel is ook altijd kleiner geweest dan de rechter. Kan dit probleempjes of strubbelingen opleveren voor het geven van borstvoeding? Ik vind het zo genant om dit op de ‘vrouw’ af te vragen bij de VK… lekker preuts he :lol: :oops:
Nou, ik zie jullie reacties graag tegemoet!
:-*
Neehoor, en je borsten zullen tijdens en na de bevalling ook nog veranderen, en de kraamverzorgende zal je meteen helpen met je kindje goed aanleggen
Oh, en ik ben ook echt geen ‘topless’ typje, maar de kraamhulp heeft niet lang gevraagd en mij toch geholpen met aanleggen, en op dat moment was ik er zelfs blij mee, dus wie weet veranderd DAT ook nog
En wat je vraag betreft: een vriendin van mij heeft 2 ingetrokken tepels en bij nummer twee kon ze toch 3 maanden bv geven. Bij de eerste was dat vanwege haar onzekerheid en een ‘slechte hulp’ niet gelukt, maar de tweede keer wist ze zeker dat het ging lukken en ja hoor :dance:
Succes alvast :-*
Hier ook iemand met ingetrokken tepels.
Bij mij is de eerste keer bv niet gelukt maar we gaan er deze keer weer vol goede moed tegen aan.
Ik wil en ik zal mijn kind bv geven.
Ik had de vorige keer tepelhoedjes gekocht…raden jullie dat deze keer weer aan??
Ben geen expert, dus ik zou’t aan een goede lk vragen, maar ik weet dat er heel veel vrouwen bij tepelhoedjes zweren, terwijl er aan de andere kant heel veel professionals zijn die ze afraden. Waarom precies weet ik niet, maar volgens mij had het te maken met het niet goed kunnen aanleggen van de baby met zo’n tepelhoedje, maar zoals gezegd, geen expert, dus kijk op de site van de LaLecheLeague of Borstvoeding Natuurlijk voor een lk in jouw regio.
Veel verzekeraars verzekeren overigens iets van 65,- voor een consult van een lk en in de meeste gevallen is het bijwonen van een bijeenkomst over het geven van bv gratis, daar zou je bijvoorbeeld dit soort vragen kunnen stellen…
En als je zo een consult niet wilt kan je je vraag ook neerzetten op borstvoedingsforumpuntnl ideaal ik heb er zoveel steun aan gehad!!
Ik duim dat je lang bv kan geven ik hoop ook nog heel lang door te gaan!!!
Ik ben overigens wel op zo’n bijeenkomst geweest, was hier in’t ziekenhuis. Niks raars en geen bv-maffia hoor! Mocht je daar bang voor zijn. Gewoon een heleboel zwanger vrouwen (met vent) die kwamen kijken of bv iets voor ze is. Veel blabla, thee en koffie en handige tips hoe je zo’n voedingskussen nou wel of niet moet gebruiken.
Mijn tip: neem je vent mee als ie tijd heeft. Zonder die van mij had ik de vorige keer echt niet onthouden hoe dat met het voedingskussen nou al weer moest(tja net of je als zwangere vrouw niet al 1.000.000 andere dingen hebt om te onthouden…) dus ik was blij dat ie mee was. Bovendien wist ie later meteen waar ik het over had :mrgreen: toen ik ergens tegen aan liep. Echt top :thumbup:
okee, fijn dat er meer vrouwen zijn die er ‘last’ van hebben
zo’n bv-info avond is hier pas geweest in het ziekenhuis, m’n nichtje was erheen geweest (inmiddels bevallen) en die vond 'm niet echt geslaagd. Maargoed, das ieder z’n eigen mening natuurlijk…
M’n mannetje heeft helaas nooit extra tijd ivm eigen zaak (errug druk op het moment), dus ik zal dit echt even in m’n eentje moeten uitvogelen… gelukkig is mijn vk wel heel begrijpend en geduldig dus ik ga het binnenkort even bij haar polsen. Kraamzorg komt hier volgende week langs, daar zal ik ook nog even wat info vragen en ik ga even het eea op internet opzoeken.
Thanx meiden!
Ik had dezelfde twijfels met ingetrokken/vlakke tepels…
Maar…Jo heeft 9 maanden probleemloos gedronken en Eli nu al 19 maanden!
Alleen bij Jo ging het de eerste dagen mis (sterke drinker, veel drinken, ik weinig kennis over goed aanleggen en verzorging). Maar gelukkig na 2 weken kolven afgewisseld met live voeden was het over…
Als ik achteraf op tijd had geweten hoe/wat dan hadden die eerste dagen misschien beter geweest…
Wij kwamen thuis uit het ZH, Jo had enorme koppijn vanwege de vacuumpomp, kregen die dag geen kraamhulp, vraag me niet waarom (slecht dus)…dus die eerste middag en nacht heeft Jo non-stop gekrijst…alleen laten drinken hielp…non-stop aanleggen.dus in de eerste nacht heb ik zelf m’n tepels om zeep geholpen…ik deed maar wat…had geen idee…alles om het gehuil te stoppen…BV was trouwens wel in 1 nacht helemaal op gang…hahaha…
Bij Eli is het nooit een issue geweest…tijdens het drinken vormt je beeb vanzelf een tepel…hij komt dan echt naar buiten. Dat trekt na een tijdje weer weg…een beeb drinkt ook niet uit je tepel,maar uit je borst…hij/zij moet de hele tepelhof omsluiten…dus de aanwezigheid van een tepel is niet noodzakelijk…
Hoe dan ook…je VK krijgt deze vraag echt wel vaker hoor…zal je nog verbazen hoe vaak…anders op voorhand een LK raadplegen…en naar info-avonden gaan. Bijv. een bevallings-info avond van het ziekenhuis (ook al zou je thuis willen bevallen) Vaak komt daar ook een LK langs die je uitnodigd contact op te nemen als je vragen hebt…
En natuurlijk…de BV-info bijeenkomsten…
Ik heb het nooit gedaan…na Jo wist ik in principe genoeg. Bij Eli ging het verder vanzelf…
Tepelhoedje had ik in huis gehaald,maar heel eerlijk…heb ze nooit gebruikt…het werkte hier niet…uiteraard lag dat ook aan Jo…die deed het beter zonder…
sluit me helemaal aan bij Mandy… :thumbup:
verder ALS het je lukt zonder tepelhoedjes zou dat fijner zijn…
ook omdat je tepel op n gegeven moment kan gaan schuren en het broeierig kan worden, waardoor risico op spruw groter kan zijn…
succes… :-*
@faizaa wrote:
sluit me helemaal aan bij Mandy… :thumbup:
verder ALS het je lukt zonder tepelhoedjes zou dat fijner zijn…
ook omdat je tepel op n gegeven moment kan gaan schuren en het broeierig kan worden, waardoor risico op spruw groter kan zijn…
succes… :-*
Nou…precies…zo’n zweettepel is ook niet alles…hahahaha…
en als je dan ook nog eens spruw krijgt… pff… :thumbdown:
Ik wil idd proberen zo lang mogelijk door te zetten, ik weet dat 't pijnlijk kan zijn als er niet goed aangelegd wordt, dus zo’n lactatiedeskundige zal ik daarvoor ook raadplegen mocht het nodig zijn. Enne zweettepels… :lol: :shifty:
ik heb vlakke tepels en geef nog steeds borstvoeding! Gaat prima! Gewoon ff knijpen zodat de tepel een beetje naar buiten komt en die in het mondje drukken en dan drinken maar :mrgreen:
Heerlijk al die tips :-*
Bij de zwangerschap van Wessel ben ik ook naar een bv cursus geweest.
Die werd gegeven bij de vk praktijk door 2 woordvoerder/experts van de LK.
Heb er veel van opgestoken toen maar niet genoeg om er voor te zorgen dat het een suc6 zou worden.
Ga nu dus weer op zoek naar een bv cursus hier in de buurt of in een ZK.
Hier ook vlakke tepels! bij fenne de eerste 2 dagen gesukkeld en dan maar begonnen met tepelhoedje en dat na 2 weken weer afgebouwd!
Heb het toen 9 maanden volgehouden en daarna zijn ze wat ‘vooruit’ gebleven en nu bij Mara ging het vanzelf!!!
succes :thumbup: