kan dit iets met reflux te maken hebben?

Ik ga het nu toch maar even opschrijven, ik maak me hier al een tijdje zorgen over… En voor ik misschien overhaast met het cb of ha aan de telefoon hang… :?

Ik heb hier op het forum net wat berichtjes gelezen over reflux, en ik herkende een aantal symptomen.

Mijn zoontje kan af en toe heel onrustig zijn met drinken aan de borst, dan beweegt hij zijn hoofd heen en weer, maait met zijn armen en trekt aan de tepel, behoorlijk pijnlijk.

Als ik hem van de borst haal begint hij zich heel erg te overstrekken, hij gooit zijn hoofd achterover en trekt zijn rug helemaal krom, en loopt knalrood aan. Hij kreunt hier ook heel erg bij. Dit overstrekken doet hij ook als ik hem neerleg. De laatste twee weken wordt het kreunen ook steeds erger.

Hij laat slecht boertjes, en steeds vaker laat hij wat melk of wit slijm teruglopen. Als hij geen boertje laat krijgt hij flink de hik.

Maar het gekke is dat hij eigenlijk nooit echt spuugt, en huilen doet hij ook zelden. Het is een paar keer voorgekomen dat hij tijdens of vlak na het voeden een pijnlijke kreet slaakte en begon te huilen, maar dat is echt een enkele keer geweest. Last van krampjes heeft hij ook niet zo vaak. Verder lijkt het een hele tevreden baby, die goed slaapt en weinig huilt.

Hij is wel vlak na zijn geboorte verkouden geworden, en dat houdt ook niet op, zijn neusje blijft vol en het lijkt erop dat hij ook slijm in de keel heeft. We zijn hiervoor al twee keer naar de ha geweest, ze adviseert neusspray en thats it…

Ik heb in elk geval het idee dat er iets is wat hem enorm dwars zit, en ik wil hem graag helpen, zo zielig als ik zie dat hij het benauwd heeft. Ik slaap er zelf ook slecht door, ik ben als de dood dat hij stikt of iets dergelijks… Als hij zo kreunt 's nachts … :cry:

Hoi,

Dit lijkt erg op het verhaal van mijn zoontje. Alleen huilt hij er wel bij in zijn slaap.

Als je hem tijdens of na de voeding omhoog houdt, voel of hoor je dan ook voeding terug omhoog lopen?

Ik ben gisteren met hem naar de kinderarts geweest (daar lopen we al ivm met gewicht) en zij vertelde me dat Noah verborgen reflux heeft. Omdat hij borstvoeding krijgt, kan hij geen nutritron krijgen ( johannesbroodpitmeel ) en hebben we losec ( maagzuurremmers ) gekregen. Nu een weekje afwachten of het helpt bij hem.

Ik heb wel nutritron geprobeerd, maar dat wordt zo dik dat hij het niet kan doorslikken en erin stikt en gaat spugen. Dus gelijk niet meer gedaan.

Ook heeft mijn zoontje ( en ik dus ook ) spruw. Daarvan kan ook onrustig drinken enzo komen. Dus hebook daar medicijnen voor.

Ik zou zeker even overleggen met de ha en vragen of je een doorverwijzing kan krijgen naar de kinderarts, zodat die kan kijken of hij reflux heeft of niet.

Heel veel succes iig, het is niks om je eigen kind te zien worstelen.

Liggen jouw tepels ook open door al het geduw en getrek eraan?

Liefs Suzanne

Kindjes met reflux groeien vaak ook niet goed (niet altijd hoor maar mijn dochter was in 10 weken tijd nog geen 700 gram aangekomen). Het kan idd zo zijn dat je zoontje verborgen reflux heeft. Ik zou gewoon het cb even bellen en dan bespreken dat je denkt dat hij verborgen reflux heeft en alle symptomen uitleggen. Zij kunnen je dan doorverwijzen naar de kinderarts. Wij hebben van de kinderarts ook het advies gekregen om naast de motilium en losec, nutriton te gebruiken en dat met een spuitje te geven. Ik heb een fingerfeed flexibel tuutje waarmee ik het langs mn borst naar binnen kan geven, maar erg makkelijk is het niet. Ik heb zelf ook het idee dat het idd moeilijker omhoog komt, waardoor ze er de hele tijd in stikt :? Ik moet morgen gelukkig weer terug naar mn kinderarts en dan kan ik het bespreken.

Gewoon ff bellen als je het niet weet. Daar zitten ze voor hoor!

Als ik hem omhooghoud na het voeden begint hij te pruttelen als een ouderwets koffiezetapparaat, kan natuurlijk ook slijm zijn van de verkoudheid… soms laat hij dan een boer waar de ramen van trillen :shock:

Gelukkig is er geen sprake van spruw, in de kraamtijd hebben ze daar wel erg goed op gelet, omdat inderdaad mijn tepels ook helemaal open lagen. Hij heeft wel een enorme zuigkracht, en hij schrokt en klokt heel erg tijdens het drinken, soms valt hij me aan als een piranja… :mrgreen:

Ook groeit hij erg goed, bij zijn geboorte woog hij 6 pond, vorige week op het cb (5 weken later) zat hij al over de 9…

Het is eigenlijk een kind volgens het boekje, slaapt als hij moet slapen, huilt bijna nooit, drinkt goed, groeit goed en lijkt heel tevreden. Het enige waar ik me zorgen over maak is dat gekke uitrekken en dat kreunen… :think:

@EsjeB wrote:

Het is eigenlijk een kind volgens het boekje, slaapt als hij moet slapen, huilt bijna nooit, drinkt goed, groeit goed en lijkt heel tevreden. Het enige waar ik me zorgen over maak is dat gekke uitrekken en dat kreunen… :think:

Ik heb precies hetzelfde met mijn meisje!!

Tess drinkt ook heel goed aan de borst. In het begin ‘verzoop’ ik haar bijna omdat de melk zo dr keel inspoot. Nu mag ze even zuigen tot het toeschietreflex en dan koppel ik haar los, zodat die eerste melk een kompres ingaat. Dit helpt al tegen het verslikken.

Het kreunen en overstrekken is bijna altijd op hetzelfde moment van de nacht. Aan het einde… Het kreunen en strekken begint zachtjes en op een gegeven moment word het steeds wat heftiger, als ik helemaal niets zou doen, dan komt de boer er met een hoop ‘kots’ uit! Of het gaat over in buikkrampen, want dan beginnen haar beentjes ook mee te doen.

Ik krijg die vervelende boeren er ook maar niet uit! Wat is nu de ideale houding om de krengen eruit te krijgen??

Ik lees dus even met dit topic mee…

Morgen wil ik even langs het cb om Tess te wegen (nieuwsgierig hoeveel ze gegroeit is :)) en als ze tijd hebben dan vraag ik ook even naar bovenstaande…

Ik heb nog even gewacht met het aan de bel trekken, het leek de afgelopen dagen de goede kant op te gaan.

Zaterdagavond heeft hij voor het eerst echt veel gespuugd, drie keer in een kwartier tijd heb ik hem moeten verschonen.

Zondag was hij vrolijk als nooit te voren, dus we hadden zoiets van: mooi, hij heeft het eruit gegooid en is het kwijt.

Vanmiddag heb ik hem om twee uur op bed gelegd en ik heb hem er onderhand al drie keer uitgehaald, en alledrie de keren huilen, boeren en een klein beetje melk opgeven, daarna was het weer goed.

Ik krijg die vervelende boeren er ook maar niet uit! Wat is nu de ideale houding om de krengen eruit te krijgen??

Ik "gooi" hem altijd over m'n schouder, maar dat heplt ook niet altijd, soms wil het gewoon niet... En dan kun je dus naar boven blijven rennen... :roll:

Tess kan ik al twee dagen niet gewoon even in de box neerleggen na haar voeding. Ik houd haar meestal al wel een kwartier tot half uur rechtop en dan komt er wel een boertje, maar zodra ze weer ligt borrelen er weer boeren omhoog ofzo :roll:

Echt spugen heeft ze (nog) niet gedaan. Hoop ook niet dat het zover komt… Morgen hoop ik meer duidelijkheid te krijgen…

Ben benieuwd wat ze ervan zeggen, ik hoef met Xan pas de 20ste, maar als het erger wordt ga ik wel even naar het inloopspreekuur.

Nou ik ben niet heel veel wijzer geworden bij het cb.

Zij adviseerde mij om het eerste beetje voeding af te gaan kolfen, omdat Tess zich daar vaak in verslikte en dat boeren en kramp kan veroorzaken. Ik ben daar zelf al mee bezig geweest, niet met kolfen maar wel Tess lokoppelen bij het reflex en dan de eerste ‘spuitmelk’ opvangen in een kompres… lijkt mij op hetzelfde neerkomen.

Ook heeft ze t advies gegeven om infalcon te gebruiken. Dit schijnt nog beter te werken als cina baby. Dit heb ik dan ook gehaald en probeer ik eerst even uit voor ik me dat kolfen begin.

Tja en voor de rest horen boeren en darmkrampen er gewoon bij de eerste drie maanden :eh:

We gaan gewon alles even uitproberen en lukt het niet dan gaan we gewoon wer naar het cb :slight_smile:

Nou, das om op te schieten… :roll:

Klinkt als mijn cb en ha. “ja mevrouw, alle babies spugen en hebben krampjes” Toen we nadat ze koortst had gekregen in het ziekenhuis kwamen en een dag opgenomen zijn kwam de kinderarts heel snel met medicijnen voor reflux. Zoveel spugen en zuur was echt niet normaal :?

Als je het niet vertrouwd gewoon weer bellen hoor!!! Beter een keer teveel aan de tel gehangen dan te weinig.

Nu we een paar dagen die infancol gebruiken lijkt het toch wel beter te gaan :slight_smile: De buikkrampen zijn minder geworden!! Geen lange sesies meer met overstrekken en rood aanlopen etc… Jippie!

Alleen die boeren zijn er nog steeds wel. Nadat ik Tess weer in bed heb gelegd kan ik er nog wel 3 a 4 keer heen om die boeren eruit te laten gooien. Dit zal dan echt wel te maken hebben met mij ‘spuitmelk’ Hier probeer ik ook nog steeds het nodige aan te doen, maar soms is ze zelf ook erg gulzig of boos en drinkt ze te snel voor wat ze aankan…

Hier gaat het in ieder geval weer wat beterder!! :smiley:

Da’s in elk geval goed nieuws!

Gelukkig is het bij Xan niet zo erg, het overstrekken is de laatste dagen minder, alleen heeft hij nog erg veel last van oprispingen.

En als ik hem in bed heb gelegd kan ik er inderdaad ook nog een paar keer heen om hem te laten boeren.

Gelukkig heb ik wel gemerkt dat ze hier bij het cb aardig meedenken met de ouders. Onze huisarts neemt ons gelukkig ook altijd wel serieus.

Hallo,

vandaag heb ik geprobeerd om overdag geen infacol te geven. Ik had namelijk de arts van het cb gevraagd hoelang je infacol mag gebruiken, maar daar kon ze geen antwoor dop geven. het is zo’n nieuw middel dat men dus eigenlijk niet weet wat de gevolgen ervan zijn en wat het nu precies doet :S Er zit ook geen bijsluiter bij :S

Doordat ze niet weten wat de gevolgen zijn, ga ik daar natuurlijk over nadenken. Omdat het de laatste dagen wel redelijk goed ging, dus geprobeerd zonder. Maar ik ben de hele ochtend met haar in de weer geweest. Heel onrustig in haar bedje, veel met armen slaan en kreunen en steunen. Hierdoor gaat ze ook een mondje spugen, T komt zelf uit haar neusje… zo zielig. Nu net voor de voeding dus maar weer infacol gebruikt en nu ligt ze heerlijk te slapen :slight_smile:

Ik ga dus toch maar even door met dat goedje. Maandag moeten we naar het cb, zal er dan nog eens duidelijk naar vragen.

Hoe gaat het nu met Xan? Gebuik jij nu ook infacol?