kamperen in Zweden

We zitten te overwegen om deze zomer te gaan kamperen in Zweden. Tot nu toe hebben we dit land alleen gezien op doorreis naar Noorwegen dus heb ik tips nodig. Graag!

1 tip voor dit prachtige land…bereid je voor op muggen

het is niet overal zo maar het kan echt VRESELIJK zijn

de middeltjes die men plaatselijk in hengelsportzaken enzo verkoopt werken beter dan wat je meeneemt

wij waren echter heeeel blij met de HOR die we hadden meegenomen en die we onder de voortent hebben gehangen zo konden we s avonds bij mooi wer ook nog wat genieten zonder opgevreten te worden

verder kan ik alleen maar zeggen GENIET want o wat is zweden een heeeerlijk land

o ja. leuke nederlands talige camping in värmland ( absoluut een prachtig gebied voor een vakantie!!!) is camping alevi

De muggen zijn in Noorwegen ook in grooooote getale aanwezig, dus dat weten we. Kan dus niet tegenvallen. We hebben onze tent er zelfs op uitgezocht.

Bedankt voor de tip van de camping.

tja, wat voor tips zoek je…? Als je Noorwegen gewend bent, dan weet je het meeste denk ik wel? Warme kleding meenemen voor de avonden/nachten, regenkleding en zorgen dat je genoeg droge kleding hebt, maar dat is in Noorwegen volgens mij net zo?

Verder: geweldig land! :inlove:

Een jaar of acht geleden hebben we gestaan op camping Glaskogen, erg mooi natuurgebied! Je kunt op de camping een kano huren en direct vanaf daar tochten maken van een paar uur tot een paar dagen.

Elandensafari’s werden er ook georganiseerd daar.

Ook hebben we toen vanuit Arjang (een uurtje rijden vanaf de camping) een fietstocht over oude spoorrails gemaakt (google maar eens op Arjang en railfietsen dan kom je wel wat tegen daarover). Wij zijn toen alleen maar een halve dag op pad geweest met die fiets (zwaar trappen!), maar je kon ook meerdaagse tochten doen of heen per fiets en terug per kano (moet je wel reserveren in het hoogseizoen). Lijkt me erg leuk om nog een keer over te doen met Laura erbij.

We werden er trouwens wel gek van de muggen, maar ja, dat hoort er een beetje bij in Zweden…

Mijn ouders zijn helemaal weg van camping Tiveden in Unden (camping met veel bos en aan een klein zandstrandje), die ken ik zelf verder niet.

Verdere campingtips heb ik even niet.

Heel misschien willen we zelf ook die kant op dit jaar, ik zou dan graag een trektocht van een paar dagen willen maken met de kano en dan overnachten ‘in het wild’ op een eilandje (maar of ik manlief zover ga krijgen is nog maar de vraag).

Je kunt in de regio Varmland ook een vlot bouwen/huren en per vlot de rivier afzakken, maar ik ben bang dat dat romantischer klinkt dan het is…

Eventueel zou ik ook richting Stockholm willen, om toch ook nog een grote stad mee te pakken voor een paar dagen en dan kan ik weer een Europese hoofdstad van mijn lijstje schrappen :smiley:

Dikke trui en veel droge kleren mee, maar dat zal in Noorwegen niet anders zijn.

Als ik jou was zou ik Kim3e eens een pb sturen. Die gaat heel veel naar Zweden toe. Ze is er met de kerst zelfs nog geweest.

Zij kan je heel veel zeggen over Zweden.

Sandviks Camping aan het meertje Roxen (in de buurt van Linköping) is echt een aanrader! :slight_smile: Zie hier.

Aardig personeel (of ze goed Engels spreken weet ik niet zeker, want ik spreek zelf Zweeds. Maar er waren heel veel buitenlandse gasten, dus ik neem aan dat dat wel snor zit). Er zijn plaatsen voor grote en kleine tenten, caravans en je kunt er een huisje (‘stuga’) huren. 's Avonds is het er lekker rustig. Er is een cafeetje en je kunt er de was doen (incl. gebruik van wasdroger). Aan het meertje ligt een fijn en kindvriendelijk zandstrandje. De weg waaraan de camping ligt is mooi, maar je moet er 's avonds wel erg oppassen met overstekend wild.

Glyttinge Camping (in Linköping zelf) is geen aanrader; er is haast niets te doen en er is veel lawaai van snelweg en spoorweg. Wij hebben hier één nacht gestaan en zijn er toen vanwege dat lawaai weer weggegaan.

Ik kan aan mijn schoonouders wel informatie vragen… Die hebben een tweede huis in Zweden staan, wij gaan er komende zomer heen, niet kamperen overigens. Veertjeg van hier op het forum (weet niet of ze nog komt, ze schreef bij de december 2009 stoppers mee) woont in Linkoping.

Mijn schoonouders hebben overigens een huisje in Gårdsjö. Wij zijn daar met Oud & Nieuw in 2006 nog geweest.

Wat ik begrepen heb van mijn schoonouders is dat eigenlijk zo goed als alle Zweden Engels spreken. Ze hebben daar ook Zweedse vrienden en hun kinderen van 10 spreken vloeiend Engels.

Wat fijn zoveel tips! Keep it coming!

Ik ga er binnenkort eens goed voor zitten om lekker te googelen en alle camping bekijken.

Wat ze vooral veel hebben, zijn campings met stuga’s. Van die vakantiehuisjes. Mijn broer woont in Zweden en van daaruit zijn wij een keer doorgetrokken in Zweden. Wij hebben toen een stuga gehuurd. Tips voor eigen tent heb ik helaas niet.

Bedankt voor het ophalen van dit topic. :slight_smile:

Wij hebben in Noorwegen wel eens in zo’n huisje gezeten (daar heet het een huter) en dat vond ik leuk voor met z’n tweeën, maar we zitten straks met 2 meiden op een heel klein oppervlak/in één ruimte. Overdag geen ramp want dan zijn we toch zoveel mogelijk buiten, maar 's avonds is dat heel lastig. Wij kunnen dan echt geen kant op en buiten zitten is daar vaak geen optie. En om nou met onze kipjes tegelijkertijd op stok te gaan…

Maar best kans dat we dat een keertje doen hoor. Als het slecht weer is ofzo. Dan is het heel fijn dat ze er zijn.

Er bestaan ook grotere stuga’s. :wink:

Toen ik nog jong was, hebben mijn ouders ook wel eens een stuga gehuurd (twee keer dezelfde zelfs, want het jaar erna wilden we weer ;)). Die stuga had een boven en beneden. Mijn zusjes en ik sliepen boven, onze ouders beneden. En op die camping (en ook op andere campings) hadden ze ook gelijkvloerse stuga’s met een aparte slaapkamer. :slight_smile:

Joh! Dat wist ik niet. In Noorwegen heb ik alleen kleine gezien. Goed om te horen, want dat biedt perspectieven. Ik wil graag met de tent weg, maar tussendoor een stuga huren voor een paar nachtjes… Leuk!