kamer wil borstvoeding stimuleren

Of hoort dit meer bij media??



De Tweede Kamer vindt dat moeders meer en langer borstvoeding moeten geven. De regeringsfracties van CDA, PvdA en ChristenUnie wijzen op onderzoeken waaruit blijkt dat borstvoeding goed is voor de gezondheid van moeder en kind.



Moedermelk voorkomt ziektes en minder vrouwen die borstvoeding hebben gegeven krijgen borstkanker. Vrouwen geven nu gemiddeld een maand borstvoeding en ze stoppen vaak als ze weer gaan werken.



Minister Klink zou zich er voor moeten inzetten om het percentage vrouwen dat vijf of zes maanden borstvoeding geeft omhoog te krijgen naar veertig procent. Nu is dat nog minder dan 25 procent.



(nos.nl)

heel goed!!!



nu eens kijken hoe Klink deze intentie omzet in een actieplan.

heeft mijn stem weer nut gehad 8)

Minister Klink zou zich er voor moeten inzetten om het percentage vrouwen dat vijf of zes maanden borstvoeding geeft omhoog te krijgen naar veertig procent. Nu is dat nog minder dan 25 procent.

:shock: :shock: :shock:
25% maar? zo weinig? Jeetje, dat wist ik niet...
Ik kan me ook totaal niet voorstellen dat je na een maand (!) al stopt met de bv; dan ben je net lekker opgestart!
Ik snap het wel ivm werk en kolven enzo, maar gevoelsmatig kan ik me er niks bij voorstellen...

Ik hoop dat ze idd ook iets concreets gaan doen met dit voornemen, dat is blijkbaar veel harder nodig dan ik dacht!

Wat een goed voornemen, ik sta er gewoon van te kijken :shock:



Dat we dit nog mogen meemaken 8)

@GroeneVrouw wrote:

25% maar? zo weinig? Jeetje, dat wist ik niet…

Ik kan me ook totaal niet voorstellen dat je na een maand (!) al stopt met de bv; dan ben je net lekker opgestart!


Kan het me wel voorstellen ;-)
Zelf werd ik er na 4 weken heel onzeker van omdat Lev zo huilde. Toen heb ik echt op het punt gestaan om melkpoeder op te halen.
En dat was iets wat ik van meer moeders uit mijn omgeving hoorde die ongeveer tegelijk met mij bevallen zijn, na een maand kwam er wel een behoorlijke dip.

Maar ik ben trouwens wel benieuwd hoe Klink dat voor zich ziet, wat voor maatregelen zou je dan aan denken he?

En wat had minsiter Klink gedacht daaraan te gaan doen dan?



Tip: begin bij de kraamzorg. De grootste bulk haakt immers in de kraamtijd al af. Wie de 6 weken haalt, maakt ook een goede kans om de 6 maanden te halen. En bij de kraamhulp valt nog een wereld te winnen.

lijkt me een goede tip.



Ik heb het idee dat onze kraamhulp maar met één missie kwam: BORSTVOEDING.



En achteraf ben ik daar blij om.

wauw super zeg! :thumbup: maar wat gaan ze doen? betere arbeidsvoorwaarden?

vergeleken met hier (frankrijk) is NL al goed bezig, kolftijd en plek op werk.

@lydia wrote:

lijkt me een goede tip.



Ik heb het idee dat onze kraamhulp maar met één missie kwam: BORSTVOEDING.



En achteraf ben ik daar blij om.




O die van ons ook. Ze was zelfs zo fanatiek dat ze Lara een trauma bezorgde en die nooit meer wilde :? :wink: .



Ik hoor toch wel veel slechte verhalen over kraamhulpen hoor, veel erger dan die van ons die misschien net wat teveel haar best deed.

Ik las het en vind het super!!!

Zei het gelijk tegen HUB :mrgreen: :-*

maar die 25% is inderdaad bar weinig zeg :mrgreen:

Dan mogen ze in het zh de zusters wel eens goed inlichten zodat ze hetzelfde advies geven aan nieuwbakkenmama’s…

En gelijk verbieden dat ze ongevraagd flesjes kv geven daarzo…

Verder idd kraamhulp en vk ook en het cb goed inlichten en goed en vooral GRATIS advies van bijv. een lk!!

Ik heb het allemaal niet nodig gehad :shifty: maar begrijp dat ik een uitzondering ben wat dat betreft :oops:



En LANGER VERLOF BIJ BV ik denk dat dat veel rust geeft en meer doorzettingsvermogen :think:

ik hoop inderdaad dat het beter gestimuleerd gaat worden,

want het is zo goed voor jezelf en je kindje



ik heb laats mee gedaan met een onderzoek,

en schrikbarend vond ik dat na 9 maanden eigenlijk geen percentage meer is aan te geven wie nog bv geeft hier in NL,

omdat het er zo weinig zijn :shock:



mijn hubbie is zelf ook helemaal pro BV, en zegt het zelf ook tegen andere mannen, waarvan de vrouwen nog twijfelen…

vaak met een zet in de goede richting helpen die mannen dan ook hun vrouwen om bv te gaan geven…

@Moonfire wrote:

…en schrikbarend vond ik dat na 9 maanden eigenlijk geen percentage meer is aan te geven wie nog bv geeft hier in NL,

omdat het er zo weinig zijn :shock:




Toevallig, ik loop al de hele dag rond met de vraag ‘hoeveel vrouwen zouden eigenlijk nog voeden bij 10 maanden?’ De cijfers van het aantal startende vrouwen, en die na bijvoorbeeld 1, 3 en 6 maanden vind je hier en daar wel terug. Maar er zijn dus helemaal geen cijfers over hoeveel mama’s langer voeden? Ben ik nou juist zo benieuwd naar…



Goed initiatief trouwens (om even on topic te blijven), maarehm, eerst zien, dan geloven :silenced: :angel:

Heeft deze omslag in de regering heel misschien ook iets te maken met een van de laatste “3 minuten actiebrief” die aan minister Klink gestuurd is :think: ? Die heb ik - zoals de meesten - ook ondertekend en nu komt eigenlijk kort na die brief dit in het nieuws. Vind het echt fantastisch dat het nu EINDELIJK 's op de politieke agenda staat :clap: (en ben stiekem ook trots op mezelf en vele anderen hier dat we die 9 mnd. voorbij zijn gevoed en dat % opkrikken :wink: :-* ).

@lydia wrote:

lijkt me een goede tip.



Ik heb het idee dat onze kraamhulp maar met één missie kwam: BORSTVOEDING.



En achteraf ben ik daar blij om.




hier ook zo…



En in mijn praktijk werkten 2 verloskundigen…

Degene die mijn bevalling deed ging nog even snel beneden in de bank kolven voordat ik mocht gaan persen en de andere verloskundige gaf in mijn kraamweek 1 jaar bv…

Betere begeleiding kon ik me niet wensen… whawhawha…



Maar ben blij dat ze er aandacht aangeven…

Ik vind het eigenlijk ook niet meer dan normaal dat de lk in het basispakket komt…



gr patricia