kalkoen (tips gevraagd)

Voor het kerstdiner hebben we een kalkoen besteld bij de poelier. Mijn man wil hem graag marineren/vullen. Hebben jullie dat ook al eens gedaan? Wat voor vulling werd er dan gebruikt? En hebben jullie nog handige tips om hem zo lekker mogelijk te maken? Alvast bedankt :smiley:

Wij eten al jaaaaaren met kerst kalkoen. Meestal maakt mijn moeder hem klaar. Zij vult hem met een mengsel van oud brood, gedroogde pruimen, gehakte amandelen, peterselie en eieren… Heerlijk, mocht je het precieze recept willen kan ik’t wel even voor je opzoeken.

Dan bakt zij hem net als een hele kip in de oven. Tussendoor even besprenkelen met Armanac of andere drank. Op internet vind je vast wel een tabel over hoe lang het bij welke temperatuur in de oven moet. Hangt uiteraard af van het gewicht van de kalkoen. Als je hem vult, reken dan het gewicht van de kalkoen+het gewicht van de vulling als gewicht om te bepalen hoe lang hij in de oven moet.

Erbij geeft mijn moeder meestal brokkoli, in witte wijn gestoofde appeltjes met cranberrysaus en aardappel krokketten.

Dit jaar zijn wij thuis en maak ik zelf de kalkoen klaar. En tja, ik zou mezelf niet zijn als ik het niet anders moest doen :shifty: Dus ik maak wel de vulling van mijn moeder, maar die bak ik in een apart cakeblik. Ik vind namelijk dat de kalkoen zo veel sneller klaar is en daarom veel sappige blijft…

Voor de kalkoen zelf volg ik dit recept van Nigella Lawson: Spiced and Super-Juicy Roast Turkey. Ik heb het jaren geleden een keer uitgeprobeerd en het was heerlijk.

Ik heb er nu al weer zin in :drool:

Ik wikkel die van mij altijd volledig in het vetspek in (even vragen bij de slager) dan wordt ie niet te droog van binnen, volgens mij is dat het grootste struikelblok bij kalkoen.

Ik vul hem heel simpel, ik bak cantarellen, ui, knoflook, zooitje kruiden en kneed dat door auw gehakt, dat prop ik in de kalkoen.

In de ovenschaal een klein flesje witte wijn wat flinke stukken ui&wortel ik meen half uur per 500 gram?

dat moet ik echt elk jaar opzoeken :mrgreen:

succes en eet smakelijk!

@annette77 wrote:

Ik wikkel die van mij altijd volledig in het vetspek in (even vragen bij de slager) dan wordt ie niet te droog van binnen, volgens mij is dat het grootste struikelblok bij kalkoen.

Ik vul hem heel simpel, ik bak cantarellen, ui, knoflook, zooitje kruiden en kneed dat door auw gehakt, dat prop ik in de kalkoen.

In de ovenschaal een klein flesje witte wijn wat flinke stukken ui&wortel ik meen half uur per 500 gram?

dat moet ik echt elk jaar opzoeken :mrgreen:

succes en eet smakelijk!

en deze is heel lekker :drool:

@annette77 wrote:

klinkt als een goede tip, want dat is idd het grote risico bij kalkoen, maar wordt het velletje dan nog wel lekker knapperig? want anders lust ik het niet :shifty:

ik eet het vel eigenlijk niet, is te vet 8)

ik weet het niet, ik denk het eigenlijk niet?

ik zal er dit jaar eens opletten.

@annette77 wrote:

ik eet het vel eigenlijk niet, is te vet 8)

ik weet het niet, ik denk het eigenlijk niet?

ik zal er dit jaar eens opletten.

Ok, ik had duidelijker moeten zijn: IK eet het ook niet, maar mijn vriend en kinderen zijn er dol op, als het tenminste knapperig is :mrgreen: maar ja zij zijn ook dol op die knabbelspekjes :sick:

ow die dingen zijn écht ranzig :mrgreen:

maarre ik zal er es opletten, naarmate de baktijd vorderd krimpt het vet wel hoor, dan bedruipen we hem iets vaker :thumbup:

Bedankt voor de tips meiden, ik zal ze even voorleggen aan de chef (hub :wink: ) :smiley: