Kai's ritme: eten en slapen (ruim 7mnd)

Hoi allemaal,

Ik krijg regelmatig (m’n schoonmoeder (oppas) en op 't kdv, van div. leidsters) te horen dat Kai veel slaapt. Hij is nu ruim 7 maanden oud, eet me de oren van de kop als ik niet oppas, en slaapt uitstekend! Nu zitten we al 'n tijdje te denken of 't misschien anders moet.

Hier Kai’s schema:

7.00/7.30 opstaan, aankleden en beneden 'n bordje groeipap eten.

Daarna lekker spelen in de box, speelkleed in de woonkamer of eventjes wandelen.

9.00 fruit (meestal de hoeveelheid van 1 banaan, soms zelfs wat meer) en daarna slapen tot 11.00 - 11.30.

11.30 boterhammetje (eet hij niet op, meestal spelen, vandaag voor 't eerst de helft weggesmult) en daarna 'n fles. Afhankelijk van hoeveel brood hij eet, wordt de fles minder. Daarna weer lekker spelen.

13.00/13.30 weer naar bedje

15.30/16.00 wakker. Groentehap en 'n halve fles (100cc).

Daarna gaat Kai haast nooit meer slapen. Hij is dan wel erg moe, zeker als hij naar de oppas/kdv is geweest.

Het CB adviseerde 'n paar maanden terug dat we hem om 20.00 de laatste fles (200cc+4 scheppen rijstebloem) moesten geven. Dan mocht hij de nacht doorslapen. Inmiddels doe ik op m’n gevoel en krijgt hij vaak eerder de fles. Meestal gaan we om 19.00 uur naar boven om z’n pyjama aan te trekken, dan beneden de papfles, 5-10min uitbuiken en dan slapen (hij is dan echt moe). Boven valt hij dan ook als 'n blok in slaap.

We kijken rond 23.00 uur nog even hoe hij ligt en geven 'm een kusje.

De volgende ochtend wordt hij rond 7.00 uur weer wakker, maar dit kan soms ook later zijn (we hebben wel es echt uit mogen slapen tot na 9uur of nog langer :o ).

Ik vraag me nu af of we hem niet veel te lang op laten. Hij is vaak om half 7 's avonds al moe, maar vanwege 't advies van 't cb (mss niet slim) proberen we wat te rekken. Meer omdat anders de fles van 16.00 (die vaak pas rond 16.30 is vanwege de groente) en die van 19.00 erg dicht op elkaar komen. Zelf heeft Kai daar volgens mij weinig problemen mee, die huilt eerder dat iets te weinig is!!!

Wie heeft er tips voor ons? Misschien iets wat we net wat anders kunnen doen?

We laten overigens Kai wel 't ritme bepalen, hij geeft precies aan dat hij wat wil (eten of slapen)!

Thanx

:-*

Liefs,

Kaat

Ten eerste, ik vind helemaal niet dat hij zo ontzettend veel slaapt… :think: maar dat zal wel aan mij liggen :wink:

Verder, volg in eerste instantie altijd je eigen gevoel. Jij kent je kleine man het beste… het CB kijkt naar de statistieken en de oppas en het KDV zijn hem maar enkele dagen/ 1 dag… Jij ziet hem elke dag!

Misschien dat je hier iets aan hebt. ik heb Lotte’s schema erbij gepakt van toen zij 7- 8 maanden was:

+/- 0530 Wakker, fles 150/5, terug bedje in

+/- 0800 - 0930 Wakker, fruithap ½ banaan, ½ appel, 1 pruim

+/- 1030 Fles 150/5

+/- 1100 Ochtenddutje, ong. 1 1/2 uur

+/- 1430 Groentehap

+/- 1530 Fles 150/5

+/- 1600 Middagdutje, ong. 1 uur

+/- 1930 Fles 150/5 + 2 scheppen rijstebloempap

Tussendoor liga, korstje brood, sap met water/ diksap/ roosvicee

Vanaf dat moment ongeveer is zij op dit schema gebleven en nu nog steeds. Alleen is haar voeding nu echt naar 3 maaltijden per dag en 'sochtends en 'savonds warme melk. Maar qua slapen nog steeds 'sochtends ongeveer 1 1/2 uur en 'smiddags een uur. Rond 20:00/ 20:30 haar bedje in.

ik vind dat als je kind moe is en wilt slapen en daar behoefte aan heeft dat je dat gewoon lekker moet doen .

toen mijn zoon die leeftijd had kwam hij in de ochtend om 8 uur flesje. om half 12 weer een fles of pap met fruit/boterham en daarna ging hij weer slapen tot een uurtje of 4 , daarna een flesje en een stukkie fruit en om half 7 lag hij weer in bed tot de volgende ochtend 8 uur ongeveer. in de tussentijd misschien in de nacht nog een fles maar dat liet ik hem ook zelf bepalen , doen wat je zelf ingegeven krijgt , als je een slaapmonster hebt dan is dat zo , jammer maar niet alle kinders zijn hetzelfde …

Kaatjes, lijkt mij ook niet zo extreem veel hoor. Het ene kindje slaapt ook gewoon meer dan de ander.

Dit is Julia’s schema:

7.30 wakker, flesje 180 cc

9.00 slapen

11.00 wakker

12.00 fruithapje + boterham + 150 cc

13.30 slapen

15.30 wakker, flesje 180 cc

17.00/18.00 groentehapje (tot een paar dagen terug sliep ze vaak nog van 17.00-18.00, maar dat begint te veranderen nu)

19:30 papfles 180 cc

20.00 slapen

Volgens mij bijna exact hetzelfde schema. Als ik jou was zou ik gewoon naar Kai kijken en naar wat hij aangeeft. Als jij het gevoel hebt dat hij het anders wil, kun je dat proberen, maar zolang hij dit fijn vindt, is dat geen probleem… :-*

Thanx!!

Kai slaapt overdag gemiddeld 4 - 5 uur, en 's nachts dus met gemak 12uur aan 'n stuk! Daarnaast wil (en mag/moet) hij ook nog es veel eten. Hij is erg lang en moet daarom ook goed aankomen om alles in verhouding te laten lopen.

Wat jullie zeggen over “volg je gevoel”, ben ik 't 200% mee eens! Ik ben er dan ook niet (meer) zo’n voorstander van om hem op te houden 's avonds, als hij al vroeg naar z’n bedje wil.

Zelf denk ik erover om de groentehap en fles zo snel mogelijk te geven (zodra hij wakker is om 16.00uur) en dan om half7 z’n papfles maar.

Als Kai wakker is, houdt hij 't meestal 1,5 uur vol, daarna wil hij weer slapen. Maar na 16.00u is hij wel moe, maar wil niet meer slapen.

Misschien dan toch de oplossing om hem eerder de laatste fles te geven.

Zolang hij de fles daarna er niet uitgooit, zal dit toch niet zo’n groot probleem zijn?

probeer het uit , het is in het begin echt nog tasten in het duister , als je het niet probeert dan weet je het niet … het komt allemaal goed :thumbup:

je kan het uitproberen om hem eerder naar zijn bedje te brengen.

Mischa slaapt ook al sinds zijn geboorte veel, maar als hij wakker is is hij ook altijd druk en bezig. Verbruikt dus ook gewoon veel energie…

Kaatje: Ik heb hier ongeveer hetzelfde schema, er zijn dagen dat Luca 3 uurtjes (incl voeding) op is maar vaak is het maar 2 uur en dan wil hij alweer slapen. En hij krijgt rond 16:30 groente en fles, maar meestal wil hij om 19:00 uur gewoon zijn laatste voeding alweer. Hij drinkt die niet altijd leeg maar hij wil hem wel.

Ik vind helemaal niet dat je mannetje zo veel slaapt :shifty:

En 's avonds oprekken doen wij hier niet aan. Moe is moe en geeft alleen maar een hoop ellende als je daar niet naar luistert. Dus papfles hier vaak ook rond 19u en daarna bed in hoor! ( cb bedenkt het allemaal wel leuk maarre… :silenced: )

Hij slaapt helemaal niet veel. Volgens mij zit hij juist lekker in zn ritme, en dat is alleen maar goed! Hem 's avonds wakker houden zou ik niet doen hoor, moe = moe wat mij betreft.

Lekker zo doorgaan, moe is moe en dus naar bed! Fijn toch dat je mannetje zo lekker kan slapen! Alleen met voedingen dan misschien wat schuiven als je dat zo niet fijn vindt. Maar als hij t er goed op doet, lekker je gevoel blijven volgen!!

He Kaatjes, wat ik me nu afvraag: wat is het probleem volgens het CB?

Het gaat toch goed zo? Waarom dan iets veranderen?Ik zou die fles niet gaan rekken hoor. Zou niet weten waarom… Mila gaat ook om 6-7 uur naar bed. Dan is ze moe en ze wordt niet meer wakker voor de volgende ochtend (wel 4-5 uur, maar na fles slaapt ze door tot 6-7 uur)

Ik vind overigens dat hij ook niet zo veel slaapt. Mila slaapt veel meer dan Kai. Die is gemiddeld zo’n 2 uur wakker en gaat dan weer voor 1,5 uur naar bed zo tuseen 6-7 uur 's ochtends en 6-7 uur 's avonds. Zie het probleem niet van veel slapen. Ben er juist bij mee :mrgreen:

Karin,

Hij doet het toch heel erg goed!!!

Hier het schema van Joël ( de slaperigste van de 2)

0700 wakker fles 200cc met 3 scheppen risjte bloem

0800 slapen

09:30 wakker fruit daarna vaak tot de volgende fles weer slapen

11:00 fles 200 cc

12:30 slapen

15:00 wakker ( soms niet dan slaapt hij tot 17:00!!) en fles 200 cc

17:00 groente ( alleen als hij door de 1500 fles heen geslapen is)

vaak na het warm eten nog slapen tot 19:00 dan de laatste fles met 200 cc en 3 scheppen rijstebloem

Chayenne heeft eigenlijk het zelfde schema maar slaapt vaak na de middag slaap niet meer tot 1900

Je ziet het op slaperige dagen slaapt hij zo 6 uur overdag!

dat klintk een beetje als ons ritme hoor… qua slapen dan…

Niks mis mee toch… En zeker als je Kay zelf laat aangeven wat ie nodig heeft is het toch prima…

Het cb zegt toch alleen maar hoe het volgens het boekje zou moeten… maar ons kind komt niet uit een boekje…

het ene kind slaapt meer als het andere kind…

Tessa sliep telkens maar een half uurtje maar dan wel 4 keer per dag ofzo, dus dat was ook al anders als Joyce…

Gewoon je gevoel volgen hoor en laat het cb maar kletsen…

Joyce krijgt nu haar avondeten om ongeveer 16.30 en dan om ongeveer 19.00 de laatste fles… soms is ze daarmee ook eerder , maar dat is omdat ze dat zelf aangeeft… ( wij zitten al op 3 flessen omdat madam geen 4 flessen meer bliefte)…

Valt toch best mee met dat slapen :think:

Fieke is bijna 11 maanden en die slaapt zelfs nog meer :mrgreen:

Gewoon je hart volgen en er van genieten dat ze zo goed slapen :wink:

Volgens mij valt het met de hoeveelheid slaap ook wel mee hoor!

Thymen sliep rond die leeftijd ook ongeveer “zo veel” maar hier kreeg ik juist van iedereen te horen dat hij overdag zo weinig sliep :think:

Toen, en nu nog slaapt hij van 19uur tot 6uur en overdag 2 a 4 uurtjes: in de ochtend een uurtje en na de lunch 2 a 3 uurtjes…daarna tot 19uur ook niet meer; tegen die tijd is hij wel helemaal op; lekker badjes, flesje nog even knuffelen en dan heerlijk slapen: en hij voelt zich er prima bij net zoals jouw zoontje Kay dus dan is het een prima schema toch?!

Thanx meiden!

Het is ook niet zo zeer dat ik iets moet veranderen, maar we hadden er gewoon onze vraagtekens bij. Sinds m’n laatste berichtje gaan we niet meer rekken 's avonds. Mopperen = pjama aan en 'n papflesje. Meestal gaat hij na de fles wat mopperen, soms dan houdt ie 't zelfs 'n kwartiertje vol. Maar daarna lekker bedje-deken-laken-straat hoor! En 't gaat goed.

We moeten alleen even wat wennen met ons eten, soms dan komt dat wat ongemakkelijk uit, maar eten met 'n mopperventje langs ons is al helemaal niks. Dus dan eten we maar wat later!

Verder is er niets veranderd, Kai doet 't super! Hij wil gewoon soms al om 18.30 eten en 'n halfuur later lekker in bedje liggen.

Marijke, ik herkende wel duidelijk Kai in wat je zei over Mischa:

@marijke79 wrote:

… maar als hij wakker is is hij ook altijd druk en bezig. Verbruikt dus ook gewoon veel energie…

Nogmaals: thanx!!!

Liefs,

Kaat