juristen besluiten wanneer vrouw zwanger is.

LUXEMBURG - Een serveerster in een Oostenrijkse bakkerij heeft na haar ontslag een opmerkelijk verweer bedacht. Ze stelde dat ze zwanger was en dus niet ontslagen mocht worden. Ze droeg echter zelf nog geen embryo.



Wel waren haar eicellen enkele dagen ervoor bevrucht in een laboratorium, maar nog niet in haar baarmoeder ingebracht.



De werkgever kon er echter niet om lachen en de serveerster stapte naar de rechter. De Oostenrijkse rechter durfde echter niet te beslissen over de vraag wanneer een vrouw juridisch zwanger raakt: is dat bij bevruchting in de reageerbuis of na de inplanting?



Beslissen



De Oostenrijkse rechter heeft de zaak nu voorgelegd aan het Europees Hof van Justitie. De advocaat-generaal van het Hof adviseert de rechters 27 november, waarna de hoogste rechters van Europa enkele maanden later beslissen.

wat een actie! geweldig…!

Ben nu wel heel benieuwd geworden naar de beslissing!



Wat vinden jullie eigenlijk ervan?? Wel of niet al zwanger vanaf het punt van bevruchting in reageerbuis?? Misschien dat meiden met ervaring weten hoe zij zich voelden.

Vind het wel een ingewikkeld iets hoor!



Nou ben benieuwd naar jullie reacties!



Groetjes Elmo

Maar na de bevruchting is het toch niet zeker of het goed gaat om het in de baarmoeder te stoppen zeg maar? Want als dat zo is, is ze dus eigenlijk pas zwanger als dat ook goed gegaan is. Tenminste, dat vind ik dan. Want als ze anders de bevruchte eitjes zouden invriezen ofzo, dan ben je de rest van je leven zwanger ;).



(maar ik kan het ook helemaal verkeerd hebben want ik heb er geen verstand van)



En het is trouwens toch niet zo dat ze je nooit mogen ontslaan als je zwanger bent?? Ze moeten toch alleen een hele goede reden geven en zo bewijzen dat het niet met je zwanger zijn te maken heeft? En is het niet ook zo, dat dat pas geldt op het moment dat je werkgever weet dat je zwanger bent? Dus als hij het niet zou weten zou dat ook niet de reden van ontslag kunnen zijn…

Wat lastig zeg…

Weet niet wat ik er van moet denken, maar als ik er toch even over na denk dan denk ik dat ze nog niet zwanger was…want als je spontaan zwanger wordt weet je het zelf dan ook nog niet. Je kan dan nog niet eens een zwangerschapstest doen, dan zou je elke maand niet ontslagen mogen worden omdat de kans erin zit dat je zwanger bent geworden, toch?

Ontslag
U mag niet worden ontslagen als u zwanger bent en ook niet tijdens de eerste twaalf weken na de bevalling. Alleen in speciale gevallen is ontslag mogelijk.

Dit is het geval bij bijvoorbeeld ontslag:

op staande voet
om dringende redenen
bij faillissement
als u zelf ontslag neemt.
Verder geldt:

U mag nooit ontslagen worden omdat u zwanger bent.
Als u solliciteert, mag u niet afgewezen worden vanwege uw zwangerschap.
In een sollicitatiegesprek hoeft u daarom niet te melden dat u zwanger bent.


tja...als de werkgever op de hoogte zou zijn van haar bevruchtig zou ik wel begrijpen dat het telt als zwanger; het heeft en slotte (wslk) dezelfde lange termijngevolgen voor de werkgever als een 'natuurlijke' bevruchting. Maar het lijkt me dat dat in dit geval niet speelde...

erg lachwekkend, ik denk dat je dit in nederland niet hoeft te proberen.

ik vind dat ze nog niet officieel zwanger om de redenen die ik hier al heb gelezen.

In Nederland moet je werkgever dus wel eerst op de hoogte zijn van het feit dat je zwanger bent. Als je ontslagen wordt en toevallig ook nog eens zwanger (zonder dag je werkgever daarvan op de hoogte was gebracht) dan heb je gewoon pech.

vreemd verhaal :think: