Juf groep 3?

Sascha heeft haar rapport gekregen. Prima rapport met 1 onvoldoende voor ruimtelijke oriëntatie. Wat moet ik hier precies onder verstaan?

hier is ruimtelijke orientatie… het verkrijgen van ruimtelijk inzicht, zowel bij zowel motoriek (gym dus) als bij tekeningen die bijvoorbeeld bij opdrachtjes van rekenen voorkomen…

Letterlijk dus de ontwikkeling van de ruimtelijke orientatie, ruimtelijk inzicht op alle vlakken.



Aniek scoorde er matig tot voldoende op, haar grove motoriek en inschatting is niet echt optimaal.



Dat zal dan bij jou meisje ook wel zo zijn neem ik aan.

Geen idee.

Aanstaande donderdag hebben we oudercontact. De oudste zit ook in groep 3. Als ze ook ruimtelijke orientatie heeft getoetst zal ik het eens vragen.

Ik dacht eigenlijk dat ze alleen een taal-lees- en rekentoest hadden gekregen.

haar orientatie in de ruimte lijkt mij…

Waarschijnlijk met gym opgevallen? Ik weet het niet, hier staat dat er niet standaart op maar misschien komt het wel aan bod in het stukje wat de juf schrijft (hier schrijven ze iets).

Lijkt mij geen apart vak toch?



Hebben jullie binnekort ook oudergesprekjes? Dan even navragen…

Ruimtelijke orientatie is ‘voorbereidende meetkunde’: het inschatten en interpreteren van vormen, formaten, afstanden etc.

In groep 3 houdt dat concreet in: groter/kleiner/langer/korter/gelijk aan bij vormen, kijken hoe je een vorm kunt draaien en spiegelen, een vorm passen in een groter geheel (puzzelen in de ruimte dus eigenlijk), dat soort dingen. Maar ook bij bijvoorbeeld oog/hand coordinatie kan ruimtelijke orientatie getoest worden (dribbelen en stuiteren met een bal, touwtje springen, maar ook naaien, borduren etc)