Mijn dochter gaat sinds maandag naar school. Vandaag bracht ik haar en omdat manlief al eerder weg was gegaan moest de jongste ook mee. Het ging 5 minuten goed totdat mijnheer zijn rijstewafel op straat gooide. Ik wilde het niet oppakken, dus mijnheer werd boos en heeft vanaf dat moment alleen maar lopen gillen en krijsen. Ik heb hem maar opgetild en naar school gedragen maar het hield niet op. Ook in de klas was het drama bij hem. Grote zus ging rustig op haar stoel zitten en een boekje lezen. Ik ben maar snel weggegaan en hij heeft er nog wel een kus gegeven.Toen we eenmaal weggingen werd hij weer redelijk rustig.
Hoe het kwam dat hij zo boos werd? Ik denk moe, last van snottebellen en frustatie omdat hij zijn rijstewafel had verloren. Ik zie er ook erg tegen op als we haar straks weer moeten wegbrengen en ophalen. Dat is nl. net de tijd dat hij moet slapen. Dus grote kans dat hij strontsjaggerijnig is. Nu kan ik hem vandaag om half 1 naar bed brengen en dan mijn dochter wegbrengen want mijn moeder komt vandaag even langs en kan dan op mijn zoon passen. Dan heeft hij iets van 2 uur slaap en is hij hopelijk in een goed humeur als hij wakker wordt. Maar hoe doe ik dat volgende week en de weken erna? Heb geen buuv die even snel op hem kan letten. Ik zou hem kunnen laten slapen, terwijl ik mijn dochter snel ophaal of breng, maar dat doe ik liever niet. Maar iedere keer een moe en dus strontsjaggerijnig kind meenemen, is ook niet leuk voor mij en voor mijn dochter. Iemand nog tips?
Ik heb met Jayden een hele tijd hetzelfde gehad toen we Kaylee op woensdag en vrijdag moesten ophalen (de rest van de dagen blijft ze over, juist omdat Jayden zou kunnen slapen). School is uit om 12.15 op woensdag en 11.45 op vrijdag. En rond die tijd is Jayden moe en gaat hij normaal gezien naar bed.
De woensdag en vrijdag was dus 1 grote driftbui bij school, de andere ouders verwachtten zich er al aan. Jammer dan hoor, ik kan er ook niets aan doen, ik wil hem niet alleen thuis laten. Gewoon doorbijten dus… Het werd minder toen hij er aan gewend raakt dat hij die dagen gewoon later naar bed ging.
En voor de andere dagen. Ik laat Kaylee dus overblijven omdat Jayden moet slapen… Het is niet anders, als ik haar moet halen en brengen 's middags en dan een paar uur later weer ophalen, dan kan Jayden maar een uurtje of zo slapen. En daar heeft hij gewoon echt nog niet genoeg aan, ik moet hem nu al bijna elke middag wakker maken om Kaylee te halen.
Kaylee vindt overblijven gelukkig niet erg…
's Ochtends brengt mijn vriend haar trouwens weg, school begint hier om 8.15 en de school ligt op de weg naar zijn werk.
Het halen vanochtend ging goed, mijnheer liep vrolijk mee. Op de terugweg kreeg hij vlak voor huis een driftbui en wilde hij niet meer verder lopen. Heb hem toen maar opgetild en voor het huis neergezet toen ik de deur openmaakte. Daarna weer opgetild en in bed gelegd. eenmaal in bed was hij weer rustig en sliep hij vrij snel. Ophalen hoeft vanmiddag niet want ze wilde niet naar school. Het is haar eerste week en heb geen zin om weer een kind kicking and screaming mee te nemen dus ze mag thuisblijven.Hoe we het volgende week doen, weet ik nog niet. Overblijven wil ze niet en ze is net begonnen met school dus ik wil haar ook niet pushen, dus ik denk dat ik de kleine man als we rond 10 over 12 terug zijn in bed leg en dan rond 10 voor 1 heel snel op en neer fiets om haar naar school te brengen.
Buggy meenemen voor de jongste?
Idd ik zou ook gewoon een buggy meenemen…
alleen thuis laten zou ik persoonlijk nooit doen.
het slapen, tja ik ben daar heel hard in, gewoon even laten wennen aan die omschakeling, en even vol blijven houden…
dus even de tijden omschakelen…
Tijden omschakelen :think: Kaylee moet bv. om 12.45 weer op school zijn, om 14.45 is ze klaar… Dat is 2 uurtjes. Tijd eraf om haar te brengen en weer naar huis te gaan en haar dan op te halen natuurlijk. Nog een paar minuutjes om wakker te worden voor Jayden, dan houdt hij nog 1u15min over om te slapen.
Dan kan ik zoveel schakelen als ik wil, maar dat trekt hij niet hoor en ik weet zeker dat er heel veel kindjes van die leeftijd en jonger zijn die dat niet trekken (er blijven bij Kaylee op school meer kindjes over zodat jonger broertje/zusje zou kunnen slapen). Hij ligt nu bijvoorbeeld vanaf 12u op bed en over 5 min. ga ik m wakker maken om Kaylee te halen…
Ik heb haar trouwens vanaf dag 1 laten overblijven, dus ze weet eigenlijk niet beter. Alleen in het begin vroeg ze af en toe waarom sommige andere kindjes wel naar huis mochten en zij niet en toen legde ik dat gewoon uit.
in de wagen/buggy en gaan met die banaan :thumbup:
Toen de oudste hier naar school ging nam ik de 2e ook gewoon mee in de wagen. Of we gingen fietsen.
Als we op tijd staan werd er gezeten (dus heen naar school en tussendemiddag terug naar huis juist) en de andere keren kon er zelf gelopen worden.
Nu zitten (eh zitten en liggen) de jongste 2 samen in de duowagen.
Aangezien we op de lange dagen 4x op en neer moeten heb ik geen tijd om dan de ‘strijd’ aan te gaan of er uren over te doen. Daar is tussendemiddag ook de tijd niet voor natuurlijk.
Voor wat betreft slapen… hier is het pech, je moet mee (soms regel ik wat onderling met de buuf die ook nog kleintjes heeft dat ik een keer haar zoon mee neem en zij dan de keer erna met halen die van mij… dan kunnen zowel haar kleintjes als die van mij langer slapen).
Dat betekende hier heel lang 2 kortere slaapjes en eigenlijk pas sinds de kraamweek slaapt onze 3e 1 slaapje per dag.
De looptijd eraf kan hij max 1,5 uur slapen en tja daar moet hij het helaas mee doen. Op woensdag en vrijdag kan hij dan wat langer blijven liggen.
Ik laat niemand thuis en overblijven kost hier een vermogen, dus daar beginnen we niet aan.
buggy, de jongste is nu in een fase dat hij wil lopen en niet meer in de buggy wil. Je kan dan wel zeggen, hij heeft niets te willen, maar probeer jij maar eens een driftige peuter in de buggy te krijgen en te houden. Tijden omschakelen. De oudste moet om 12.55 op school zijn, dan met zoon in buggy of over de schouder een kwartiertje naar huis lopen. Zijn we er om 13.10 thuis en ligt hij om 13.15 in bed. Dan nog 10 minuten kletsen en meneer slaapt om 13.25. Om 15.00 moeten we op school zijn dus ik moet om 14.45 weg. Dit betekent dat ik hem om 14.25 moet wakker worden, zodat ik hem rustig kan verschonen en aankleden en even kan laten uitrazen als hij boos wordt omdat hij moe is. Dan heeft hij dus 1 uur slaap terwijl hij normaal 2 uur slaapt.
Misschien moeten we maar eens proberen hem 'sochtends nog een uurtje te laten slapen.
die driftige peuterfase ken ik… been there done that zeg maar. En zeker onze 2e kon heel goed een krijsende plank neerzetten.
Maar helaas voor hem had hij dus idd echt niets te kiezen.
Ik gaf ook gewoon die keuze niet en zorgde dat ik tijd genoeg had om die plank weer in menselijke vorm te krijgen in die buggy. Leuk is anders, want ook in de buggy ging het krijsen nog wel even verder… of hield hij het vol tot aan school en terug (ja kan niet zeggen dat peuters geen uithoudingsvermogen hebben in elk geval :lol: ) maar ja… dan maar een krijsende peuter in de buggy dan zelf moeten zeulen met een krijsende peuter op de arm :shifty: .
Nou moet ik wel zeggen dat het bij hem een kwestie van ‘de aanhouder wint’ was. Aangezien school elke doordeweekse dag is en week aan week was het voor hem toch redelijk snel duidelijk dat het echt leuker en gezelliger was om mee te werken.
Als hij moe was gaf ik trouwens best weleens de knuffel mee in de wagen die normaal alleen in bed mag. Doe ik nu ook weleens bij nummer 3. Voelde speciaal en lekker beetje tutten.
Maar het is niet altijd makkelijk een jonger broertje/zusje zijn van een schoolgaande broer/zus… maar ik moet zeggen: ik weet er zelf niks meer van en ik werd toch ook ‘meegesleept’ toen mijn broer naar school ging.
Nou ik heb Nena dus af en toe gewoon in die kinderwagen gepropt - ik ging echt niet dat stuk met haar lopen meer dan een jaar geleden.
HEt is gewoon wennen met eentje naar school brengen en meer tijdsdruk enzo en helaas pindakaas maar zij ging gewoon in de wagen.
Maar het was wel strijd dat wel.
Tja, ik denk ook dat je gewoon weinig keus hebt. Jij en de kleine zullen er toch aan moeten wennen.
De manier van mamamarije was dus ook wel de onze.
Hier moesten de kinderen om 13u van school gehaald (12.30u deur uit), ellendige tijd ook voor dreumesjes. Mijn jongste heeft dus heel lang van half 11 tot half 12 geslapen en dan nog van 14-16u ofzo, terwijl haar broers veel eerder op 1 slaapje zaten. Ze wende er snel genoeg aan hoor.
ja ik moet gewoon duidelijker zijn en niet de keus geven, naar school = in de wagen en dan mag hij op de terugweg lopen. Vanochtend wilde hij zijn jas niet aan dus hij is nu gewoon thuis en pappa brengt dochter weg en haalt hem zo op om naar het kdv te gaan. Hij moet toch terugkomen om de auto op te halen. En ik werk vandaag toch thuis. Hij vond het niet leuk dat ze weggingen zonder hem maar dat is dan pech voor hem. Ach het is wennen voor ons allevier, het is de eerste week. Hij moet eerder opstaan (net deze week komt hij er achter dat het wel erg lekker is om tot min. 8 uur door te slapen, daarvoor was hij altijd om half 8 aan het zingen) en is daardoor eerder moe. Vorige week en ervoor legden we hem rond 1 uur zonder problemen in bed maar omdat hij nu vroeger opstaat is hij eerder moe.
of met de fiets… Dan ben je sneller terug zodat hij eerder kan slapen en moet je later weg om de oudste te halen…
Kan hij zeker 20min langer slapen…
grts patricia
Als de school vlakbij is en je in totaal zeg hooguit 10 minuten weg bent, zou ik de kleine wel gewoon laten slapen. Maar de school is hier om de hoek. Wasmachine en droger uit voor de zekerheid, deur op slot en gaan.
Zo kan ik het voor mijn gevoel verantwoorden: het is het beste als de jongste zou slapen. Ik neem aan dat hij niet z’n bed uit kan of iets. Of een babyfoon met verder bereik (misschien even sjoppen of er zijn met groot bereik) die je dan in je zak kan doen.
Heb ook een tante 3 huisjes verder wonen, daar is babyfoon ook 'n keer heengegaan. Dus mss is er een sympathiek iemand een paar huisjes verder.
En ik zou 'm inderdaad in een buggy vastsnoeren 's ochtends :D.
In principe hoeft hij 'sochtends niet mee, een van ons kan mijn dochter wegbrengen terwijl de ander thuisblijft. Mijn vriend rijdt, behalve gister dus, altijd na de files weg en ik begin om 9 uur. Het is alleen 'smiddags een probleem. We kijken het even aan, misschien gaan we wat aan zijn dagen op het kinderdagverblijf veranderen. Dat hij daar ma, do en vrij naar toegaat ipv ma, wo en vrij. Is de donderdag in ieder geval geen probleem en hoeft mijn dochter een dag minder naar de bso. Alleen er is een wachtlijst voor de donderdag, moet ik dan wel minder gaan werken en zitten we met de opvang van mijn dochter op donderdag in de schoolvakanties.
Als dit de eerste week is zal het voor hem ook gewoon erg wennen zijn. wordt vast wel minder en je bent vast neit de enige moeder met een dwarse peuter:wink:
Hier is de school ook echt om de hoek, het is 3 min lopen. Ik laat mijn dochter ook altijd slapen, behalve als het twijfel is of ze doorslaapt of wakker word. Dan maak ik haar voor de zekerheid wakker. Ik heb wel altijd een briefje in mijn zak dat mijn dochter thuis slaapt. Zodat mocht er iets gebeuren ze het te weten komen. Maar ja ik hoef alleen onze rustige straat over te steken
Het valt ook niet mee voor de jongste. Altijd maar mee een ouder broertje of zusje wegbrengen. Naar school, van school, naar zwemles/sport, naar vriendje/vriendinnetje etc. In zijn/haar ogen draait alles om het oudere broertje of zusje. Mijn jongste heeft het ook en ik snap hem volkomen, maar ja, het is niet anders.
Ik zeg hem altijd maar ik best snap dat hij het niet altijd leuk vindt en voor we weg gaan, leggen we altijd een leuk speeltje thuis klaar waar we mee gaan spelen als we terug zijn. Dat helpt enorm (even extra aandacht geven). Of we gaan op de terugweg met wat oud brood langs de hertjes/eendjes of even langs een speeltuintje.
En natuurlijk blijft hij ook wel eens dwars (vooral als we weer voor niks een spelletje moesten onderbreken om naar school te gaan om vervolgens zonder grote broer weer thuis te komen omdat meneer ergens ging spelen), maar dan denk ik maar … nog 1,5 jaar en dan zit meneertje ook op school, mag hij ook naar vriendjes, zwemles etc. Even uitzitten nog.
Het is gister goed gegaan. We zijn om 11.45 lopend naar school gegaan om zussie te halen en op de terugweg liep hij vrolijk mee en af en toe alle kanten op. Paar minuten voordat we thuis waren was het “tillen” en heb ik hem maar een stukje gedragen. Om 12.40 wilde ik net met ze weggaan maar toen had hij een poepluier en moest mijn dochter poepen. Zoonlief verschoond en in de wagen gezet, hij protesteerde maar hield op toen ik hem een sultana gaf. De andere ging naar zijn zus en de laatste nam ik mee. Dochter was toen ook klaar en toen we naar school liepen was hij al erg moe. Met hem de klas ingereden toen heb ik hem even los gelaten. Even met mijn dochter knuffelen en hij was al onderweg naar de klei. Ik heb hem toen in de wagen gezet en weer omgekocht met de laatste sultana. Snel naar huis gelopen hem in bed gelegd en de poepluier weggegooid. Om half 3 heb ik hem wakker gemaakt. Hij was een beetje sjaggerijnig en boos dat hij niet mocht lopen, maar minder dan de vorige keer.