Jonge eendjes :-(

Vanmorgen deed ik een rondje park, bij mij om de hoek.

Zag ik een moedereendje met 10 jonge duckjes erachteraan zwemmend.

Ze waren echt net geboren want nog ini-de-mini !



Ik maak me natuurlijk gelijk zorgen !

Het is half november :shock:



Ik heb dus via 1888 de vogelopvang hier in de buurt gebeld en die vertelde mij dat er al een eend met jongen bij hun zat.

Er werd me gevraagd of ik af en toe wilde gaan kijken

( geen moeite want het is echt om de hoek en ik wandel daar dagelijks )



Ik mocht ze gewoon af en toe wat brood geven en opletten hoe het ze verging.

in principe houdt moeder eend ze wel warm, maar als het gaat vriezen wordt het een probleem.



Normaal rond deze tijd gaan de wilde eenden toch al trekken ?



Ik vind het zo zielig, arme beestjes :’(





:-*

aaah die zijn gewoon helemaal in de war :frowning: wat zielig!

Aah :frowning:



En er zat al een eend met jongen bij hun en wilden ze niet nog een moedereend met jongen opvangen ? Of begrijp ik het nu verkeerd ?

Zou ze zou op willen halen, brrr heb meestal met alle beesten die s`winters buitenstaan meelij, terwijl ik anders weet!

@Karin2 wrote:

Aah :frowning:



En er zat al een eend met jongen bij hun en wilden ze niet nog een moedereend met jongen opvangen ? Of begrijp ik het nu verkeerd ?




nEE HET ZIT ZO, ALS DE KLEINTJES NOG BIJ DE MOEDEREENd BLIJVEN DAN IS ER GEEN REDEN TOT ZORGEN.( mist het vriest )

aLS EEN MOEDEREEND ZELF AANVOELT DAT DE ZORG NIET TE DOEN IS GAAT ZE ZE AFSTOTEN



oeps caps



en dan moeten ze worden opgevangen.



Ik ga dus even regelmatig kijken of moedereens het ‘nog trekt’

en af en toe wat brood geven…



:cry:

Kei zielig, maar iets dat ik wel raar vind is dat je ze brood moet voeren, want het komt juist op tv enzo dat eenden niet tegen brood kunnen en er dood aan kunnen gaan :think: Hopenlijk redden ze het allemaal.

wat zielig :cry:

@mama van anne wrote:

Kei zielig, maar iets dat ik wel raar vind is dat je ze brood moet voeren, want het komt juist op tv enzo dat eenden niet tegen brood kunnen en er dood aan kunnen gaan :think: Hopenlijk redden ze het allemaal.




Klopt ja, brood is helemaal niet goed… en waarschijnlijk is dit nestje te danken aan het feit dat ze veel te veel brood hebben gekregen. De mannetjes raken te weldoorvoed en willen kuikentjes maken :frowning: Hopelijk redden ze het…

wat zielig het is s`avonds al zo koud

Ach nee he. Wat sneu. En wat zielig. Ik hoop maar dat het goed met ze gaat straks. Goed dat je erop gaat letten.

@Jenni wrote:

@mama van anne wrote:
Kei zielig, maar iets dat ik wel raar vind is dat je ze brood moet voeren, want het komt juist op tv enzo dat eenden niet tegen brood kunnen en er dood aan kunnen gaan :think: Hopenlijk redden ze het allemaal.




Klopt ja, brood is helemaal niet goed… en waarschijnlijk is dit nestje te danken aan het feit dat ze veel te veel brood hebben gekregen. De mannetjes raken te weldoorvoed en willen kuikentjes maken :frowning: Hopelijk redden ze het…




Dat is inderdaad zo en gewoon buiten voeren moet je normaal ook niet doen.

Maar in dit geval is de eend al moeder en kan ze best wat extra voedingstoffen gebruiken. het brood zelf is qua gezondheid niet slecht voor de eend hoor !

De moedereend en kleintjes zijn al met een stuk minder. Soms zijn ze lastig te tellen in het riet.

maar er leven er nog wel aardig wat !



:mrgreen:

pfpf gelukkig leven ze nog meid… En jij heb er alle saan gedana om ze te redeen toch… Je doet je best en meer kan je niet doen meid… We hopen maar dat het snel beter gaat met ze allemaal… Zo zielig