Ik heb het ook gehad. gek werd ik ervan :? Het beste was het te doen als ik mijn pyama aan had. Hele zachte kleding dus. Ik moest het zelfs binenste buiten dragen omdat de naden al te veel waren. ( ik zag er dus gewoon niet uit :lol: )
Pijn is erg maar jeuk is minstens net zo erg. Vooral ook omdat er gewoon niets helpt.
Ja!!! Klinkt bekend! Komt door het aanmaak bloed en doorbloeding,
ook ik had zwangerschapsjeuk.
Vréselijk!!!
stond 3x per nacht onder de douche en eigenlijk helpt niets.
Mentholpoeder kan je proberen. Bij mij werkte een laag sudocreme wel even, maar als het dan weer ging jeuken moest die laag er eerst af en dan een nieuwe laag. Anders hielp het niet,…
Sterkte!!
Ik heb ook hele erge zwangerschapsjeuk gehad tijdens mijn tweede zwangerschap vooral vanaf week 33!
Ik had 24 uur per dag jeuk aan mijn armen en benen, en je zag er niks aan, GEK werd ik ervan!
Ik kon niet slapen en er was geen enkel middel dat er tegen hielp, er was maar een remedie: BEVALLEN!
Door deze klacht ben ik met 38 weken ingeleid, ik vond de weken daarvoor een hel! Een dag na de bevalling was de jeuk weg. Gelukkig!
Is er dan ook een baker praatje wat het geslacht dan is :shifty: :shifty:
ik hed een jongetje gekregen :lol:
Ook twee jongens hier :mrgreen:
Mijn vader zei steeds…Jij krijgt jongens! Want je ziet er heel goed uit. geen pukkels enzo extra. Meisjes trekken juist alle schoonheid uit moeders.
@Karin1981 wrote:
Is er dan ook een baker praatje wat het geslacht dan is :shifty: :shifty:
Nou dat geloof ik nooit…
@ariel wrote:
Want je ziet er heel goed uit. geen pukkels enzo extra. Meisjes trekken juist alle schoonheid uit moeders.
Bij de zwangerschap van Anoek ook geen pukkel of iets dergelijks gehad, toch een meisje geboren

@Paschal75 wrote:
@Karin1981 wrote:Is er dan ook een baker praatje wat het geslacht dan is :shifty: :shifty:
Nou dat geloof ik nooit…
nee ik ook niet, was gewoon benieuwd of het uit komt
Zwitsal is een product waar veel mensen allergisch op reageren, ook baby’s. Dus daar zou ik mee stoppen. Wat bij mij redelijk (af en toe :wall: ) helpt is zinkzalf en mentholzalf. Vooral mentholzalf verkoeld echt heel goed. je moet er dan alleen wel voor zorgen dat je het niet op open wonden smeert :naughty: , want dat bijt als de ziekte.
Ik heb het ook op min buik, helemaal knetter word ik er af en toe van :wall:
Zwangerschapsjeuk is een normaal verschijnsel, maar als het echt heel hevig is, en je krabt jezelf kapot, dan kan dat betekenen dat je iets aan je lever hebt.
Zal eens kijken of ik er op google wat over kan vinden.
Service: brochure “Zwangerschapsjeuk”
Van jeuk tot erger
Zwangerschapsjeuk kan lastig zijn maar ook gevaarlijk. In ernstige gevallen kan de ongeboren baby gevaar lopen. Onder de noemer “zwangerschapsjeuk” vallen verschillende aandoeningen, die soms een verschillende aanpak vereisen (bijvoorbeeld: een dieet mét citrusfruit of juist zonder). Er is nog weinig over bekend, maar men vermoedt dat er een leverprobleem aan ten grondslag ligt.
Liesbeth Ninteman en Daniëlle van Buuren maakten het mee, en schreven er een inzichtgevende brochure over. Met indrukwekkende ervaringsverhalen, heldere analyses, en nuttige tips. Ouders Online maakte er een e-brochure van, die u voor EUR 6,50 bij ons kunt bestellen.
Tijdens de tweede helft van je zwangerschap, kan je veel last krijgen van zwangerschapsjeuk. Dit is een kriebel aan je buik, armen, borsten of zelfs je gezicht die wordt veroorzaakt door het feit dat je huid tijdens de zwangerschap gevoeliger is.
Je wil je overal krabben en nog meer als je het warm hebt. Soms wordt deze jeuk door een gal- of leveraandoening veroorzaakt die na de zwangerschap weer verdwijnt omdat het zwangerschapshormoon oestrogeen de werking van de lever verstoort.
Als je echt veel last heb van jeuk, is het raadzaam je arts te raadplegen om zeker te zijn dat het niet te wijten is aan een huidaandoening, een virushepatitis, netelroos of een galsteen.
Andere vormen van zwangerschapsjeuk
Herpes Gestationes
Papular Dermatitis of Pregnancy
Prurigo Gestationes
Pruritis Gravidarium
Intrahepatic Cholestasis of Pregnancy
Herpes Gestationes: auto-immuunziekte, het lichaam maakt hierbij tijdens de zwangerschap antilichamen aan en uit zich in blaarachtige bulten/uitslag. Het kan in elk trimester van de zwangerschap voorkomen en verdwijnt enkele weken na de bevalling. Het ontstaat rond de navel en verspreid zich over de onderbuik en heupen. Ook de voetzolen en handpalmen worden zeer aangedaan. Herpes Gestationes is zeldzaam maar toch een van de meest voorkomende zwangerschapsjeuk. Helaas komt deze aandoening ook in volgende zwangerschappen voor. Deze afwijking word wel geassocieerd met andere auto-immuunziekten zoals Graves en vitiligo. Of Herpes Gestationes problemen geeft voor foetus is niet bekend, te weinig onderzoek naar gedaan.
Papular Dermatitis of pregnancy: ontstaat rondom de bevalling en duurt voor in de kraamtijd. Het kan terugkomen in een volgende zwangerschap. Herkomst aandoening is onbekend, is ook onduidelijk of het gevolgen voor baby heeft.
Prurigo Gestationes: herkomst eveneens onduidelijk, ontstaat in 2% van alle zwangerschappen. Het verdwijnt een paar dagen tot enkele maanden na de bevalling, geeft geen complicaties voor moeder en kind. Kan wel invloed op de groei foetus hebben (gewicht/lengte) dit geld voor alle vormen van extreme zwangerschapsjeuk.
Pruritis gravidarium: Deze vorm van zwangerschapsjeuk komt veel voor, word veroorzaakt door ICT Vrouwen met geelzucht krijgen vaker een vroeggeboorte. Jeuk verdwijnt snel na de bevalling.
Intrahepatic Cholestasis of pregnancy: is een héél zeldzame aandoening en kan de oorzaak zijn van jeuk vanaf het 3e trimester van de zwangerschap. Het begint met jeuk (vooral handen en voeten) en daarna ontstaat in veel gevallen geelzucht. Alkaline fosfatase waarden en bilirubine en bilizuren zijn verhoogd en veroorzaken jeuk, de lever is niet in staat om goed te functioneren… Ook slijmvliezen (neus) jeuken constant. Omdat de jeuk van binnenuit komt helpen uitwendige middelen niet. Zodra baby en diens longen het aankunnen, worden ze liever maar gehaald tussen 35-38 weken om doodgeboorte te voorkomen, omdat de aandoening gevaarlijk is voor de baby als de aandoening (niet goed) behandeld word. De jeuk verdwijnt vaak binnen een week na de bevalling en geven geen langdurige problemen bij moeder. In een volgende zwangerschap komt Intrahepatic Cholestasis of pregnancy terug en heeft meestal grotere gevolgen dan de eerste zwangerschap. De baby’s word veelal nog vroeger geboren. Meer over ICP lees je hier op de engelstalige site .
ICP
Vaak is jeuk de enige symptoom bij vrouwen met ICP. Naarmate de zwangerschap vordert, zal de jeuk toenemen, tenzij de vrouw medicatie tegen ICP gebruikt, of gaat bevallen. De jeuk komt het meest voor in handpalmen en voetzolen. De jeuk lijkt een vaag symptoom voor vrouwen met ICP, maar het kan het leven flink beïnvloeden, vrouwen lijden aan slapeloosheid, gebrek aan eetlust en vrouwen worden gehinderd in het dagelijkse leven, dit alles kan het resultaat zijn van deze intense jeuk.
Jeuk tijdens de zwangerschap komt veel voor en is vaak ongevaarlijk, maar bij ICP is dat anders. . De jeuk van ICP is erg intens en komt vaak voor op het gehele lichaam. Sommige vrouwen krabben zich tot bloedens toe. Het is belangrijk dat een vrouw met zwangerschapsjeuk dit meldt bij de verloskundige, gynaecoloog of huisarts. Vaak worden vrouwen met zwangerschapsjeuk niet gelijk serieus genomen, maar blijf aandringen op medische hulp. Een vrouw met abnormaal veel jeuk zou een bloedtest moeten ondergaan om te weten te komen hoe de leverfuncties zijn.
Symptomen van ICP
Donkere urine:
Opvallend kan zijn dat de urine donkerder is van kleur, vaak een symptoom van uitdroging, maar het kan ook een symptoom zijn van ICP.
Geelzucht:
Het is niet gebruikelijk, maar soms komt geelzucht voor bij ICP, Merk je op dat je een geel/bleke gloed over je huid, gezicht en ogen krijgt, schakel dan je arts in.
Vermoeidheid:
Vermoeidheid is een veelvoorkomende zwangerschapsklacht. Soms is het een teken van stress en slapeloosheid door ICP, mogelijk ook door vitamine en mineralengebrek.
Vroeggeboorte: Nog een mogelijk teken van ICP is een vroeggeboorte, een vroegere geboorte bij een ICP zwangerschap is vaak aanbevolen, maar een te vroege geboorte kan voor problemen zorgen. Overleg met je arts over het gebruik van longrijpings-medicatie voor de baby.
Symptomen die eigenlijk niet bij ICP horen: Zwangerschapsuitslag zie je niet vaak bij ICP zwangerschappen. Al zie je bij vrouwen soms rode handen en voeten. ICP verergert meestal nooit na de bevalling, behalve in sommige extremere gevallen, en bij vrouwen die eerder ICP hebben gehad. Mocht het wel voorkomen, dan is verder onderzoek naar leverfuncties nodig. Bij extremere ICP situaties duurt het soms maanden tot een jaar voordat de leverfuncties en bloedwaarden zich hebben hersteld tot de waarden van voor de zwangerschap
Niet om eng te doen ofzo, maar ik las er laatst een stukje over wat me bij is gebleven, vandaar dat ik even wat op heb gezocht.
Ging over een vrouw die zich dus echt openkrabte, vooral haar voetzolen totdat het bloedde.
Zij bleek dus wat aan haar lever te hebben.
Hoi, ben nu precies 38 weken zwanger. Ik heb sinds een paar weken ontzettende jeuk vooral aan de binnenkant van mijn handen en bovenkant van mijn voeten.
Ik dacht dat het gewoon wat uitslag/eczeem of zoiets was dus in eerste instantie niets mee gedaan.
Aangezien ik er vooral 's nachts helemaal gek van werd, heb ik het gisteren toch maar even besproken met mijn verloskundige. Ze vertelde dat het zou kunnen dat de leverfunctie vermindert is. Dus zometeen bloed laten prikken voor de zekerheid.
Het hoeft niets te zijn maar kan dus inderdaad met een verminderde leverfunctie te maken hebben… :roll:
De jeuk wordt gelukkig minder, tis heel af en toe niet dat ik me de hele dag kapot krab.
Hier wordt de jeuk gelukkig ook minder!! Soms nog wel eens een krabuurtje maar over het algemeen valt het mee. nu alleen wel allemaal littekentjes onder aan m’n benen
Ik ga idd ook maar gauw de dokter eens bellen…ik word GEK
van de jeuk en dat met name 's-nachts.
Onder m’n voeten :twisted: m’n benen :twisted: m’n armen :twisted:
m’n gezicht :twisted: m’n hoofd :twisted: binnen-en buitenkant handen :twisted:
En nu erover schrijf krijg ik overal jeuk :doh:
Ik had ook zwangerschapsjeuk!
Op een paar weken tijd stond ik plots vol met rare plekjes die enorm jeukten!
Ik kreeg caladril voorgeschreven en dan heeft het bij mij gedaan op een week tijd waren die plekjes die ik al weken had verdwenen
@Anneke wrote:
Service: brochure “Zwangerschapsjeuk”
Van jeuk tot erger
Zwangerschapsjeuk kan lastig zijn maar ook gevaarlijk. In ernstige gevallen kan de ongeboren baby gevaar lopen. Onder de noemer “zwangerschapsjeuk” vallen verschillende aandoeningen, die soms een verschillende aanpak vereisen (bijvoorbeeld: een dieet mét citrusfruit of juist zonder). Er is nog weinig over bekend, maar men vermoedt dat er een leverprobleem aan ten grondslag ligt.
Liesbeth Ninteman en Daniëlle van Buuren maakten het mee, en schreven er een inzichtgevende brochure over. Met indrukwekkende ervaringsverhalen, heldere analyses, en nuttige tips. Ouders Online maakte er een e-brochure van, die u voor EUR 6,50 bij ons kunt bestellen.
Tijdens de tweede helft van je zwangerschap, kan je veel last krijgen van zwangerschapsjeuk. Dit is een kriebel aan je buik, armen, borsten of zelfs je gezicht die wordt veroorzaakt door het feit dat je huid tijdens de zwangerschap gevoeliger is.
Je wil je overal krabben en nog meer als je het warm hebt. Soms wordt deze jeuk door een gal- of leveraandoening veroorzaakt die na de zwangerschap weer verdwijnt omdat het zwangerschapshormoon oestrogeen de werking van de lever verstoort.
Als je echt veel last heb van jeuk, is het raadzaam je arts te raadplegen om zeker te zijn dat het niet te wijten is aan een huidaandoening, een virushepatitis, netelroos of een galsteen.
Mede n.a.v. dit stukje en weer een nacht nauwelijks slapen ben ik vandaag maar eens naar de dokter geweest.
Oh jeuk en 34 weken zwanger; hoort erbij mevrouw. Kan u een lotion
geven als u dat graag wilt....
Ik vroeg dus om een bloedtest, was volgens hen niet nodig :shock: :wall:
Ze wisten bijna zeker dat het of een allergische reactie was OF dat het er
'gewoon' bij hoorde. Maar stel nou dat ik net die ene ben die wel
wat heeft?
NOu bij uitzondering en flink veel tranen heb ik dan uiteindelijk
een papiertje meegekregen om bloed te laten prikken!
Het is toch ongelofelijk? Ben er nog pislink om!
Ik zeg niet ik iets ernstigs heb, maar zou het dan wel heel graag uit
willen sluiten!!! Tjonge jonge ongelofelijk die dokters af en toe.
Ben geen dokterloper en kom er haast nooit, vraag ik eens iets dan
willen ze niet eens meedenken..... :doh: