jenaplan ..ervaringen??

Ik begin me te orrienteren qua school voor Lianne.



Nou is hier in de wijk een jenaplan school, graag zou ik willen weten wat de ervaringen zijn met jenaplan.



Ik las iets over : stamgroep… hoe werkt dat in de praktijk?



Dalton onderwijs spreekt me ook aan maar dat zit hier niet.

MIjn man heeft op een jenaplan school gezeten. Stamgroeptafel is dat je in een groepje zitten kinderen uit 3,4 en 5 en zo elkaar kunnen helpen.

Hij vond jenaplan helemaal geweldig heel veel samenwerken veel toneel en muziek

Lasse zit op een jenaplan en nena ook vanaf april. Hier hebben ze combiklassen 1/2, 3/4 5/6 en 7/8 groter dan dat zijn de stamgroepen niet.



Wel nog de nodige vieringen, soms met ouders en soms zonder. En er zijn wel dingen dat groepjes van alle jaren van de b klassen iets samen doen maar dat is maar een paar keer per jaar.



Ze vinden sociaal emotionele ontw belangrijk en gaan niet altijd voor het cognitieve.



De scholen kunnen onderling verschillen maar die van ons staat heel goed aangeschreven in deze omgeving en wij zijn er ook zeer blij mee tot nu toe. Prettige sfeer en als ouder moet je ook wel participeren maar dat is ook wel luek op zijn tijd.

Op de website stond inderdaad dat de rol van de ouders binnen het onderwijs ook erg belangrijk is!



Er stond ook op dat doorstromen naar een andere bouw in sept en in jan gebeurd. Iemand hier bekend mee??

Op jenaplan punt nl staat ook aardig wat info.



Ik heb vroeger zelf jenaplan gehad en ben er zeer over te spreken. Stamgroep is je klas (combinatieklassen) en dan gingen wij met onze laatjes naar de andere (gelijke) niveau klas voor de lessen. Er wordt erg naar hetr kind gekeken en kinderen kunnen op hun eigen niveau werken.

Sasja zit op een jenaplanschool in wording en ik ben erg erg enthousiast over. Je kan als ouder erg betrokken ziojn, veel aandacht ook voor sociaal emorioneel en creativiteit, dingen die ik naast cognitie erg belangrijk vind. (je kan cognitief erg ontwikkelt zijn maarals je soc. emotionele/ creatieve kant dat niet is, kun je als nog niet goed presteren.



Veel vieringen, kleinere groepen, ja, ik ben om!

mijn zoon heeft op die jenaplan school gezeten waar jij op doelt pooh

het is denk ik persoonlijk en misschien is er veel verandert, maar ik heb bij onze dochter bewust gekozen haar daar niet heen te sturen

het was me veel te chaotisch, een kind dat al druk is doet t daar beslisst niet lekker , voor mijn zoon hadden we geen slechtere keuze kunnen maken

de stamgroepen waren NIET het pobleem hoor, dat werkt heel leuk omdat jongeren zich aan oudere kids kunnen optrekken en oudere kids ook verantwoordelijkheid voor de jonger kids leren

maar de school rommelde veel te veel, vaak en veel ouders binnen de school als lees, reken, knutsel en weetikveel wat voor hulp…dat geeft best veel onrust met het in en uit lopen,

en de structuur was voor mn zoon niet duidelijk genoeg



ik denk dat een rustiger kind, dat zelf meer discipline heeft enzo het daar wel goed zal doen hoor maar van mij NOOIT meer een kind naar DIE school…ik kan er een boek over schrijven :silenced:

@Kris: stuur je binnekort ff een pb… thnx!!

Kristal ik herken me niet in jou verhaal tav onze school. Dat kan dus enorm per school verschillen. Die van ons kent heel veel structuur, zeker in het begin en staat in de omgeving als heel goed aangeschreven.

Ik heb vroeger zelf op een Jenaplanschool gezeten. Wat ik het fijnst vond, was dat je met veel vakken op je eigen niveau kon werken en daardoor niet ‘vast zat’ aan andere kinderen. Wat ik een nadeel vond, maar ik denk dat dat aan de school/leerkracht zelf ligt, was dat je weinig tot niet uitgedaagd werd. Je moest een bepaalde hoeveelheid afhebben per week (weektaak) en je werkte gewoon door waar je was, maar meer werd er niet van je gevraagd. Ook was het aanbod aan geschiedenis, aardrijkskunde en biologie op de school waar ik zat erg beperkt. Creatieve dingen (vieringen, handvaardigheid, enz.) daarentegen waren er dan wel weer erg veel. Ook het in de klas zitten met kinderen van verschillende leeftijden (hier was het groep 1/2, groep 3/4/5 en groep 6/7/8 ) vond ik erg leuk.



Voor J.inthe overweeg ik ook een Jenaplanschool. Maar ik ga ook kijken bij een reguliere school (die werkt met het principe van meervoudige intelligentie) en een Daltonschool. Want het staat en valt toch met hoe het in de praktijk uiteindelijk wordt vormgegeven. Ik wil het dus eerst zien/ ‘voelen’ en dan ga ik een keuze maken.

@Bella wrote:

Kristal ik herken me niet in jou verhaal tav onze school. Dat kan dus enorm per school verschillen. Die van ons kent heel veel structuur, zeker in het begin en staat in de omgeving als heel goed aangeschreven.




ik heb het inderdaad niet over jenaplan in het algemeen, ik heb met de specifieke school waar pooh op doelt deze ervaringen en daar was ik niet de enige in, ik spreek nog met regelmaat moeders van toen die dezelfde ervaring hadden…ik heb geen idee hoe het daar nu is trouwens , onze dochter zit op een andere school waar t enorm goed bevalt

ik ken in elk geval meerdere moeders die nu nog steeds zeggen ik zou mijn kind er niet weer heen hebben gestuurd

er kan uiteraard van alles verandert zijn, maar t is denk ik belangrijk om daar zelf even te gaan kijken hoe t nu is…

er waren toen oa niet genoeg leerlingen en te weinig leerkrachten die hierin waren opgeleid om goede stamgroepen te vormen

Ik had even niet door dat jullie het specifiek over 1 bepaalde school hadden.

@Nienke123 wrote:

Wat ik een nadeel vond, maar ik denk dat dat aan de school/leerkracht zelf ligt, was dat je weinig tot niet uitgedaagd werd. Je moest een bepaalde hoeveelheid afhebben per week (weektaak) en je werkte gewoon door waar je was, maar meer werd er niet van je gevraagd. Ook was het aanbod aan geschiedenis, aardrijkskunde en biologie op de school waar ik zat erg beperkt. Creatieve dingen (vieringen, handvaardigheid, enz.) daarentegen waren er dan wel weer erg veel. Ook het in de klas zitten met kinderen van verschillende leeftijden (hier was het groep 1/2, groep 3/4/5 en groep 6/7/8 ) vond ik erg leuk.


Ik heb ook op een jenaplanschool gezeten (groep 3/4/5 en 6/7/8 was het op mijn school) en herken het gebrek aan uitdaging niet. Er werd juist voor gezorgd dat kinderen op hun niveau uitgedaagd werden. Door extra verdieping of alvast vooruit werken bijv.

Ik moet wel bekennen dat ik een type was dat heel snel alle weektaken af had zodat ik meer tijd kreeg om boeken te lezen of werkstukjes te maken op het zoldertje, dat vond ik erg leuk :stuck_out_tongue:



Geschiedenis, aardrijkskunde ed wordt op een andere manier gegeven, in mijn ervaring niet klassikaal een uur in de week, maar bij ons kwam het in de thema’s naar voren.



Wij hebben C. ook al ingeschreven bij een jenaplanschool. (Lijkt vroeg, maar bijna alle scholen hebben hier wachtlijsten en met 1 jaar waren we al te laat met inschrijven voor een normale obs)

Wendy zit op Janaplanschool, ben er zelf hulp"ouder" kom er dagelijks wel even .



Het is ook zelfstandig werken, elkaar helpen ! Daar richten ze zich op, veel al ook lessen buiten de klaslokalen, orienteren door middel van doen en ondernemen staat jena ook voor.



En natuurlijk de vieringen :inlove: