Hub kwam vanmiddag met 8 pizza’s thuis (c1000 aanbieding )
Nu kon ik ze wel kwijt in de vriezer, maar moest er wel 2 broden uithalen.
Nu schat ik zo in dat ik maandag een enorme berg aan oud brood heb en dus maar een broodpudding moet gaan maken, rot zeg :drool:
Hte is voor mij echt al jaren geleden dta ik dta heb gedaan, en volgens mijn recept ging er warme melk, eieren, vanillesuiker en rozijntjes in, maar wie weet hebben jullie nog wel een ander lekker recept.
-300 gram oud bruin brood
-halve liter melk
-150 tot 200 gram suiker
-1 zakje vanille suiker
-100 gram rozijnen
-evt. theelepel kaneel
-5 eieren
-2 appels
Brood in stukjes snijden (ik gebruik ook altijd de korstjes, maar deze kun je evt. verwijderen). Melk verwarmen en suiker oplossen in de melk.
Van het vuur halen en brood er door doen en goed roeren (evt. met staafmixer heel fijn maken als je dit lekkerder vind). Eieren klutsen en er door heen roeren en vanille suiker, kaneel en rozijnen erbij doen.
Appel in stukjes snijden en er door roeren.
Alles in een ingevette bakblik doen en op 180 graden ca. 45 minuten bakken.
Ik heb dit echt nog nooit gehad! Ken het ook helemaal niet, is het een soort iets uit een bepaalde streek?
Als je nog brood over hebt… tosti’s! :drool:
Oud brood kun je ook prima verkruimelen tot broodkruim om gehakt aan te maken of om vlees en groente in te panneren En wanneer ik gehaktbrood maak voeg ik ook altijd extra brood aan de mix toe zo wordt het lekker ‘luchtig’
Ik ken broodpudding heel anders dan jullie hier en in Engeland hebben ze weer hun eigen versie (bread and butterpudding ). Wij vinden alle drie de versies allemaal heerlijk :drool: Belangrijkst vind ik dat de sneetjes zo heel mogelijk blijven en dat er GEEN rozijnen in zitten :sick: mijn vriend daarentegen lust het wel met rozijnen dus maak ik het altijd in 2 aparte ovenvaste schaaltjes
en heel erg lekker: de bovenkant met een laagje kristalsuiker gemengd met kaneel bestrooien :drool:
Ook lekker met oud brood: wentelteefjes. Gaan hier vooral als ontbijt goed in