je leert nog eens wat met je kinderen op een chr. school

wij zijn zelf allebei niet gelovig opgevoed en op de wat bekendere dingen als pasen en kerst na… houdt het daar wel op met onze kennis.



Onze kinderen (de oudste 2 nu dan in elk geval) zitten op een christelijke basisschool, nadat dit voor ons toch als fijnste school voelde na op 4 scholen geweest te zijn en daar gesprekken te hebben gehad + rondleiding.



Levert hier aan tafel ook weleens leuke dingen op, dat zij thuis komen met iets uit de bijbel waar ik gewoon echt helemaal niet in geloof, hoe vaak ik het ook zal horen, maar juf zei dat echt mama.

Dan leg ik dus uit dat er een heleboel mensen op de wereld zijn die wel geloven wat er in de bijbel staat, maar dat er ook een heleboel mensen zijn die het niet geloven, waaronder papa en mama. Dat ik wel denk dat Jezus echt bestaan heeft en dat hij veel volgelingen had, maar bijv. niet geloof dat hij na zijn dood weer opgestaan is etc.

Krijg je van die ‘discussies’ op kinderniveau van onze oudste 2 waarom zijn dan ineens ook niet denken of nog steeds juist wel denken dat iets wel of niet zo is



ben nu zelf de Da Vinci Code aan het lezen en ik geloof er steeds minder in, maar dat terzijde :shifty:



Maar nu met kerst… leeft het geloof op school natuurlijk nog een beetje meer als anders en donderdag hebben ze kerstviering op school en doen ze in de klas ook een toneelstukje.

Kreeg ik net van juf 3 foto’s van onze middelste als priester Zacharias.



Dan moet deze mama toch even googlen wie die beste man dan wel niet was :wink: en heb ik ook weer wat geleerd :mrgreen:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



Zo leert mama er ook van ja hahahahaha

Hihihi ja leuk is dat! :slight_smile: Je bent nooit te oud om te leren!

onze dochter zit met zo ongeveer dezelfde afweging ook op een christelijke basisschool en wat was het een geweldige keuze, …ze leert bij mij nogal relativeren, ik ben meer van de buddhistische inslag…maar heb vroeger zelf wel bijbellessen gehad, ben ook naar de kerk geweest .dus een beetje weet deze moeder wel

het meest hebben wij gelachen toen onze dochter vier was en in groep 1 zat

ze leerden liedjes zingen, maar ik kon er maar niet wijs uit worden wat dat liedje nou toch was…toen ik een vijf minuten gesprekje had met juf zei ze tegen me…S. vindt zingen echt leuk he

ik zei ja…die zingt de hele dag

ja zei ze maar ze spreekt t nog niet helemaal goed uit …

ik zei o …bedoel je dat liedje over dat gewei? en dat weiland?

juf keek me aan en ineens viel bij ons allebei t muntje

het liedje had een tekst die ongeveer zo ging

heer je z us o mijn heiland wees mij nabij



mijn dochter zong

heejeeetjein het weiland wees mijn gewei



:lol:

hahaha! hier komen ook hele leuke liedjes en versjes voorbij…

soms vragen ze dan nog aan mij wat is dat dan?

mijn dochter kan soms heel erg filosofisch zijn …als ik haar vraag hoe zie jij dat ( ik laat haar er vrij in hoor wat ze wil geloven is aan haar)

dan zegt ze, ik denk wel dat er iets is…maar dan niet een man met een baard die god heet, maar dan meer een groot licht waar we allemaal een stukje van zijn en daarom is god ook overal en ziet god alles want alle mensen zijn stukjes ervan…dus is god ook IN iedereen …



mja dat komt dan wel weer dicht bij wat ik geloof

ik vind het wel heel diep voor een meisje van negen eigenlijk :inlove:

@kristalkindje wrote:

ze leerden liedjes zingen, maar ik kon er maar niet wijs uit worden wat dat liedje nou toch was…toen ik een vijf minuten gesprekje had met juf zei ze tegen me…S. vindt zingen echt leuk he

ik zei ja…die zingt de hele dag




:mrgreen:



Dat soort dingen hebben we hier idd ook gehad.

De meeste liedjes waar ze mee thuis komen zijn de gewone huis tuin en keuken kinderliedjes waar je zelf nog wel kaas van hebt gegeten. Komt soms van diep, maar ineens denk je ‘oh ja die heb ik zelf ook ooit nog geleerd’ en kom je samen wel bij het ‘echte’ liedje.



Maar op een gegeven moment had onze oudste het over Sam die een draak zag en een stem hoorde in een grot :think:



Bleek uiteindelijk om Samuel te gaan die de stem hoorde van God :wink: (waarna deze mama dus richting google ging en op ging zoeken wie Samuel was en waar en wanneer hij die stem van God dan hoorde :shifty: en dan staat er hier nog wel een hele mooie Bijbel in de kast ook nog! Na een google tochtje zoek ik dan weleens het juiste hoofdstuk op hihi).

haha ze maken er gewoon iets van dat ze wat zegt…

mijn dochter had geen idee wat een heiland was of wees mij nabij

maar een gewei hadden wij wel aan de wand hangen en ach weiland is hier genoeg

hihi

Haha, wat grappig.

Mijn zoontje zong kortgeleden: ‘Hopsa’ Noah bouw een ark…

Daarbij met zijn armen ook zo’n ‘hopsakee’ beweging makend :smiley:



Het lied gaat eigenlijk: God zei: Noah bouw een ark :mrgreen:

:smiley: :inlove:

@Roos wrote:

Haha, wat grappig.

Mijn zoontje zong kortgeleden: ‘Hopsa’ Noah bouw een ark…

Daarbij met zijn armen ook zo’n ‘hopsakee’ beweging makend :smiley:



Het lied gaat eigenlijk: God zei: Noah bouw een ark :mrgreen:


hihihihi :inlove: :mrgreen: dat is toch vertederend schattig! :thumbup: