Je kunt niet vroeg genoeg beginnen??

‘Seksuele voorlichting aan kleuters’



Uitgegeven: 9 december 2005 09:57

Laatst gewijzigd: 9 december 2005 09:58



AMSTERDAM - Kleuters moeten op school worden voorgelicht over seksualiteit. Dat vindt de Rutgers Nisso Groep, meldt Algemeen Dagblad vrijdag. Rutgers, het landelijk Kenniscentrum Seksualiteit, vindt dat jonge kinderen meer over seksualiteit moeten leren dan alleen de biologische feiten.



Rutgers adviseert scholen vroeg te beginnen met seksuele voorlichting. “Met 4-jarigen moet je al praten over seksuele zaken die hen bezighouden. Het verschil tussen een jongetje en een meisje, bijvoorbeeld”, zegt consultant Yuri Ohlrichs van Rutgers Nisso. Naarmate de leeftijd vordert, moeten andere seksgerelateerde onderwerpen aan de orde komen. Ook moeten leraren later niet alleen feiten ‘opdissen’, maar in de lessen maatschappijleer of verzorging ook de discussie over seksualiteit aangaan.





Rutgers Nisso Groep heeft met onderwijsadviesbureau CPS daarom de site seksuelevorming.nl gelanceerd. Daar kunnen scholen en leraren terecht voor ‘modern lesmateriaal’.




Wat vinden jullie…?? Ik vind persoonlijk 4 jaar erg vroeg voor ‘droge sexuele voorlichting’ Het verschil tussen jongens en meisjes is op die leeftijd al in de basis duidelijk(lijkt me)

Ik ben meer voor Ad Hoc Sexuele Voorlichting… Dus op het moment dat het kind er naar vraagt, dat je dan adequaat antwoord kunt geven. Ben dus in de eerste plaats voor … .maar dan niet aan de peuter/kleuter, maar aan de opvoeders/leerkrachten…

:shock: :shock: :shock: :shock:



Ik heb het ook gelezen, inderdaad… En ik vroeg me direct af: “Wat kun je een vierjarige in godsnaam nog meer leren dan het verschil tussen jongen en meisje?” :think: … Ik kon niks anders verzinnen …



Ik vind dat kinderen kinderen moeten kunnen zijn, trouwens. Wat moet een vierjarige met die informatie??? Ik snap dat niet… :think:



Neuh, voor mij hoeft het dus duidelijk niet…

Ook van mij hoeft dat niet… véél te vroeg als je het mij vraagt…

Had ik niet laatst ergens gelezen dat een peuter van 5 een meisje had aangerand???



Met de huidige maatschappij denk ik toch dat ze veeeeel sneller weten wat iets sexueels is…

Kijk maar naar de tv, reclames, muziekclips, abri’s…



Ik vind het nog niet eens zo’n gek idee. Al moet ik natuurlijk wel zeggen dat deze voorlichting zeeeeeeeeeeeer (zei ik al zeer) beperkt moet blijven…

het is helaas gewoon nodig…



In onze wijk is afgelopen zomer een meisje in de sloot beland, 5 jaar oud omdat ze weigerde haar truffie te laten zien aan een 15 jarige tiener! Ze had geleerd van mama en papa dat die alleen van haar was en dat zij daar later kindjes uit kon krijgen als ze volwassen was en dat dit dus zo prive was dat ze ook zelf besliste wie het mocht zien en aanraken… Dus juist doordat zij als 5 jarige al wist “dat er kindjes uit komen” en dus dat het heel prive was, weigerde zij en toen werd ze dus in de sloot gegooid :shock: Gelukkig zagen voorbijgangers het en is ze eruit gehaald, de tieners zijn aangegeven en bleken achteraf nog wel wat andere ongein op hun kerfstok te hebben, maar ik heb wel zoiets van… helaas, maar Aniek word ook al jong voorgelicht. Ik ga wel kijken voor een boek op haar niveau.



Vroeger gebeurde er ook al veel ongein, maar daar was het zo taboe dat veel meisjes nooit iets zeiden en er als volwassenen ineens de problemen mee kregen. Ik vind het dus goed. Het is de natuur en waarom zou je dat niet duidelijk maken. Kleine jongetjes krijgen ook al wel een erectie als ze bv heel opgewonden raken door nieuw speelgoed in het vooruitzicht ofzo… het is dan nog niet echt sexueel, maar weten is de helft van snappen.

@Marcellaaatje wrote:

het is helaas gewoon nodig…



In onze wijk is afgelopen zomer een meisje in de sloot beland, 5 jaar oud omdat ze weigerde haar truffie te laten zien aan een 15 jarige tiener! Ze had geleerd van mama en papa dat die alleen van haar was en dat zij daar later kindjes uit kon krijgen als ze volwassen was en dat dit dus zo prive was dat ze ook zelf besliste wie het mocht zien en aanraken… Dus juist doordat zij als 5 jarige al wist “dat er kindjes uit komen” en dus dat het heel prive was, weigerde zij en toen werd ze dus in de sloot gegooid :shock: Gelukkig zagen voorbijgangers het en is ze eruit gehaald, de tieners zijn aangegeven en bleken achteraf nog wel wat andere ongein op hun kerfstok te hebben, maar ik heb wel zoiets van… helaas, maar Aniek word ook al jong voorgelicht. Ik ga wel kijken voor een boek op haar niveau.



Vroeger gebeurde er ook al veel ongein, maar daar was het zo taboe dat veel meisjes nooit iets zeiden en er als volwassenen ineens de problemen mee kregen. Ik vind het dus goed. Het is de natuur en waarom zou je dat niet duidelijk maken. Kleine jongetjes krijgen ook al wel een erectie als ze bv heel opgewonden raken door nieuw speelgoed in het vooruitzicht ofzo… het is dan nog niet echt sexueel, maar weten is de helft van snappen.




Ik denk zeker ook wel dat de voorlichting ietsie verder moet gaan als alleen het verschil tussen jongetje en meisje… In de trant van… wat in je broek zit is van jou… je mag daaraan komen, maar doe dat gewoon als je alleen bent, of desnoods, als je thuis op de bank zit… Niet waar andere mensen bij zijn. Vind het weer te ver gaan om ze vast te vertellen dat daar kindjes uit kunnen komen als ze later groot is… aan die info heeft ze helemaal nog niks, en kan ze zich volgens mij ook niks bij voorstellen. Zolang je maar duidelijk maakt dat dat stukje prive is, en dat je daar niemand aan hoeft te laten komen is het voldoende…

Bij jongetjes is dat toch een iets uitgebreider verhaal, daar die vaker geconfronteerd worden met hun sexuele wezen… (erectie te pas en te onpas) Ook daar echter zou ik niet verder op de zaken ingaan dan nodig…

situatieschets: Lucas krijgt een lego-trein voor sinterklaas… daar heeft ie het al een jaar over zo ongeveer… en eindelijk, eindelijk krijgt ie het felbegeerde stuk speelgoed… hij wordt gek, krijgt een erectietje, en grijpt in zijn broek… Zo staat ie enkele seconden gelukzalig te kijken(en ook een beetje moeilijk, maar dat heeft medische oorzaak, zie kleuterpraat)…

Ikke: Lucas… vind je hem mooi… ?? Ja… zegt ie…ik: Kriebelt het in je broek??? Een beetje grinnikend zegt ie … ja… Ik: maar de trein is ook wel heel erg mooi he, maar doe je je hand maar even uit je broek(er zaten meerdere mensen in de kamer, vond het een beetje genant worden… )…



Ik bedoel hiermee te zeggen, dat ik probeer hem bewust te maken van de combinatie, iets leuks en het aparte, maar fijne gevoel wat hij krijgt… zonder daar iets sexueels van te maken… Dat is m.il. genoeg SV die kinderen van zijn leeftijd nodig hebben…



Ik ben vooral tegen het feit dat ze echt ‘droge’ lessen willen gaan geven aan kleuters… en dan zie ik het nut niet…

@beebiedroom wrote:



situatieschets: Lucas krijgt een lego-trein voor sinterklaas… daar heeft ie het al een jaar over zo ongeveer… en eindelijk, eindelijk krijgt ie het felbegeerde stuk speelgoed… hij wordt gek, krijgt een erectietje, en grijpt in zijn broek… Zo staat ie enkele seconden gelukzalig te kijken(en ook een beetje moeilijk, maar dat heeft medische oorzaak, zie kleuterpraat)…

Ikke: Lucas… vind je hem mooi… ?? Ja… zegt ie…ik: Kriebelt het in je broek??? Een beetje grinnikend zegt ie … ja… Ik: maar de trein is ook wel heel erg mooi he, maar doe je je hand maar even uit je broek(er zaten meerdere mensen in de kamer, vond het een beetje genant worden… )…



Ik bedoel hiermee te zeggen, dat ik probeer hem bewust te maken van de combinatie, iets leuks en het aparte, maar fijne gevoel wat hij krijgt… zonder daar iets sexueels van te maken… Dat is m.il. genoeg SV die kinderen van zijn leeftijd nodig hebben…



Ik ben vooral tegen het feit dat ze echt ‘droge’ lessen willen gaan geven aan kleuters… en dan zie ik het nut niet…


Dit is een heel mooi voorbeeld van waarom wij ook vinden dat je niet vroeg genoeg kan beginnen met voorlichting, en echt wel meer dan het verschil tussen jongens en meisjes hoor! Erg mooi verwoord!

Maar "droge lessen"tja…ik weet niet precies wat ze daaronder verstaan, ik neem toch aan dat het spelenderwijs zal gaan. En daar ben ik dus wél voor!

Lijkt mij hartstikke goed. Zolang het maar aansluit bij waar kinderen op die leeftijd mee bezig zijn. En “mijn lijf is van mij” kun je natuurlijk niet vroeg genoeg duidelijk maken!

Sanne

Hoewel ik ook vind dat je individuele voorlichting niet vroeg genoeg kunt geven, vind ik het geven van sexuele voorlichting klassikaal bij kleuters absoluut niet gepast of wenselijk. Laat ze dan de ouders gaan voorlichten.

Het is van de zotte dat je in de opvoeding van je kind niet eens meer mag bepalen welke voorlichting hij/zij wanneer krijgt.

Ben dus fel tegenstander van sexuele voorlichting aan kleuters.

Ik sluit me bij Inkie aan. Voor bepaalde aspecten vind ik mijn 4-jarige toch echt veel te jong en ik wil dus zelf bepalen wat ik hem leer.

ik zou denk ik ook liever een thema brief/avond hebben voor ouders dan les op school nu al. Ik kan me er ook niet zoveel bij voorstellen. Bij emma op school hebben ze nu ook een programma leefstijl en dat gaat over gevoelens en omgaan met elkaar enzo… kan me voorstellen dat daar ook een deel jongetjes meisjes in zit maar dat verschil ziet ze wel :mrgreen: , er hoeft van mij nog niet direct ingegaan worden op hoe verschillend meisjes en jongens zijn en wat dat voor de toekomst betekent met verliefd enzo… ze heeeft het wel eens over verliefd en die trouwt met die en die met die enzo maar dat is ook wel genoeg.

mijn zoon was vorig jaar verliefd op een jongetje bij hem in de klas en wilde later moeder worden :lol:



misschien moet ik hem toch maar binnenkort een en ander uitleggen



zou de bieb boeken voor kleuters hebben op dat gebied?

vast wel! ik moet ook hoognodig weer eens naar de bieb…

net even op de site van onze bieb gekeken en er is een boek vanaf 4 jaar: kunnen papa’s ook kindjes krijgen.



volgende week maar lenen en eerst zelf doorlezen



weer eens wat anders om 's avonds voor te lezen :lol: :wink:

met droge les bedoel ik… zo jongens… spullen neer leggen, we gaan nu een les sexuele voorlichting doen(om het ff heel bot neer te zetten) net als dat ze zeggen, kom jongens spullen neer, we gaan nu een les taal doen. Zo komt het op mij over, en of de methode dan spelenderwijs gaat of hoe dan ook, het is en blijft een methode… dus een standaard… en dit soort dingen kun je niet zomaar, zeker op die leeftijd op een standaard afschuiven… Het ene kindje is daar wel mee bezig in meer of mindere mate… het ander heeft er nog nie bij nagedacht…





Sexuele voorlichting, ja dus, maar alleen daar waar gewenst, en daar waar de situatie het toelaat… niet zomaar op school… tijdens een les.

Ik denk dat dat ook ’ spelenderwijs’ moet gebeuren. Toen Yoni vroeg hoe de baby in mijn buik kwam heb ik haar antwoord gegeven. Niet droog en moeilijk, wel duidelijk. Hoe dat zaadje dan in mama’s buik is gekomen heeft ze niet gevraagd. Ze weet ook waar het kindje weer uit is gekomen. Heeft zichzelf onder de douche ook uitgebreid bekeken. Daar had ik later een hele discussie over met moeders van de gym. Wat zij vraagt geef ik antwoord op. Niet meer en niet minder, maar ik ga niet liegen. Baby’s komen nu eenmaal niet uit de navel. Zoals sommige moeders hun kleuter voorhouden :wall: (echt waar). Ik wil ze de kost niet geven die hun kinderen niks vertellen.



Verder leer ik haar dat ze best met haar hand in de broek mag zitten, niks mis mee. Maar niet waar andere mensen bij zijn. Hoewel ik het niet erg vind als wij er bij zijn. En alles aan haar lijf is van haar en mag een ander niet zomaar aanzitten.Net zo dat ze dat altijd mag vertellen, ook als iemand zegt dat dat niet mag. Want papa’s en mama’s kun en mag je alles vertellen. Dat kan ik haar niet vaak genoeg op het hart drukken.

Ook kusjes geven is vrijwillig, waar niet alle visite het mee eens is :doh: Het was 2 jaar geleden wel even moeilijk toen in het ziekenhuis ineens wel allemaal mensen aan haar moesten zitten. Tja, ze had een steeds terugkerende blaasontsteking, dat moest onderzocht worden. Daar ga je dan met je mooie verhaal.



Over school. Ik denk niet dat jonge kinderen ‘droge’ sexuele voorlichting krijgen. Maar laatst hadden ze het bij Yoni op school over het lichaam. Daar horen de onderkantjes ook bij. Juist door dingen te verzwijgen maak je het spannend. Daar is dus wat bijzonders mee. En omdat sommige ouders niks vertellen en de kinderen dan inderdaad amper het verschil tussen jongens en meisjes weten zal het nodig zijn.



Sexuele voorlichting begint eigenlijk al vanaf de geboorte. Je speelt met de baby en noemt alle lichaamsdelen. Oren, ogen, armen, buik, navel en dan komen de knieen. Volgens mij mis je dan iets.

bij het KDV van Willemijn ( bengels) kreeg ik een leuk boek in mijn handen gedrukt: de grote race van willie/// maar conclusie was wel leuker voor de ouders dan voor de kids, gaat over een spermacel