http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Vrouw-geeft-borstvoeding-aan-kalfje/m1aztq6fktyo
Ben erg pro bv, maar net als dat koemelk eigenlijk niet voor mensen/ babies is, is bv nou ook niet bepaald voor koeien/kalfjes bedoeld…
Geef toe, 't is een prachtig kalf Moeders zorgt er goed voor en dat is te zien ook :mrgreen:
nou hij doet t er goed op zo te zien, en tsja voor deze mensen is een koe weer iets anders dan voor ons…dus vanuit haar beleving kan ik me er wel wat bij voorstellen,…maar een flesje met koemelk had ook gekunt hahaha
ik vind t trouwens wel dapper, ik weet niet of ik dat zou durven hoor als ik die tanden van dat kalf zo es bekijk…bij kindjes heb ik trouwens met tanden nooit problemen gehad, als ze maar goed doordrinken bijten ze nooit, ik ga er maar vanuit dat dat bij een kalf ook zo is hihi,
hoewel ik zelf geen aspiraties in die richting heb hoor :lol:
@kristalkindje wrote:
nou hij doet t er goed op zo te zien, en tsja voor deze mensen is een koe weer iets anders dan voor ons…dus vanuit haar beleving kan ik me er wel wat bij voorstellen,…maar een flesje met koemelk had ook gekunt hahaha
vast niet. wedden dat ze daar geen geld voor heeft? :wink:
(blijf het wonderlijk vinden dat in arme landen bij 95% de bv gewoon lukt, omdat er gewoon amper alternatief is)
maar uh, aan mijn tepel geen dieren :angel:
ach nee waarschijnlijk was de moeder hun enige koe…ik dacht vanuit de westerse gedachte dat er misschen meer koeien waren en dus wellicht ook wat extra melk
@kristalkindje wrote:
ik vind t trouwens wel dapper, ik weet niet of ik dat zou durven hoor als ik die tanden van dat kalf zo es bekijk…bij kindjes heb ik trouwens met tanden nooit problemen gehad, als ze maar goed doordrinken bijten ze nooit, ik ga er maar vanuit dat dat bij een kalf ook zo is hihi
Het is op dit filmpje niet zo heel duidelijk te zien, maar een kalf heeft alleen ondertanden en geen bovengebit. Tijdens het drinken aan het uier of in dit geval aan de menselijke borst ligt de tong over de onderkaak en zijn de tanden dus bedekt :thumbup:
Meer beeldmateriaal van dieren aan de menselijke borst:
Women breastfeeding animals
Breastfeeding pigs
@Yvonne Z. wrote:
@kristalkindje wrote:ik vind t trouwens wel dapper, ik weet niet of ik dat zou durven hoor als ik die tanden van dat kalf zo es bekijk…bij kindjes heb ik trouwens met tanden nooit problemen gehad, als ze maar goed doordrinken bijten ze nooit, ik ga er maar vanuit dat dat bij een kalf ook zo is hihi
Het is op dit filmpje niet zo heel duidelijk te zien, maar een kalf heeft alleen ondertanden en geen bovengebit. Tijdens het drinken aan het uier of in dit geval aan de menselijke borst ligt de tong over de onderkaak en zijn de tanden dus bedekt :thumbup:
haha dadelijk ga je ook nog zeggen dat het zo bedoeld is door moeder natuur 8)
@fiep klophout wrote:
(blijf het wonderlijk vinden dat in arme landen bij 95% de bv gewoon lukt, omdat er gewoon amper alternatief is)
De basis is zo enorm solide. Alle kinderen worden daar zo grootgebracht, bv is daar gewoon echt onderdeel van het leven en zien voeden, doet voeden. Daardoor blijft de kennis op peil en is de kennisoverdracht optimaal. Het is de verstoring daarvan door het inbrengen van kv wat grote problemen veroorzaakt.
@fiep klophout wrote:
@Yvonne Z. wrote:@kristalkindje wrote:ik vind t trouwens wel dapper, ik weet niet of ik dat zou durven hoor als ik die tanden van dat kalf zo es bekijk…bij kindjes heb ik trouwens met tanden nooit problemen gehad, als ze maar goed doordrinken bijten ze nooit, ik ga er maar vanuit dat dat bij een kalf ook zo is hihi
haha dadelijk ga je ook nog zeggen dat het zo bedoeld is door moeder natuur 8)
:lol: Het ontbreken van snijtanden in de bovenkaak heeft volgens mij te maken met het feit dat een koe een herkauwer is. Een koe heeft achterin de bovenkaak aan de zijkanten overigens wel kiezen.
De vrouw laat het kalf in het filmpje trouwens ook op haar hand sabbelen. Daardoor moest ik even denken aan vroeger. Ik ben opgegroeid op de boerderij. Mijn vader had een gemengd bedrijf (akkerbouw en melkvee) en die kalfjes hebben natuurlijk een enorm hoog aaibaarheidsgehalte (die mooie grote ogen, die zachte oren en die lieve natte neus :inlove:), dus ik liet idd ook regelmatig een kalfje zo even op mijn hand sabbelen. Nou ja, een beetje off topic, maar wel leuk :)
ik woon op een boerderij en hoeel we zelf geen boerenbedrijf hebben vind ik t ook leuk om buurkalfjes op mn vingers te laten zuigen :lol:
ik heb 1 fenomeen echter nog niet bij de dieren pnze omgeving gezien, ze drinken voor voeding, maar mijn mensenbaby wil ook voor troost graag “tieten” ze huilt weinig omdat ze dan gewoon ff de borst krijgt…dat heb ik een geit nog nooit zien doen bijvoorbeeld :lol:
Oh gut ik dacht een boerin in NL, maar het is een boerin in India. Gek genoeg vind ik het dan ineens een stuk minder schokkend… raar eigenlijk… :think:
Ik kan me goed voorstellen dat deze vrouw geen melk kan kopen voor het kalf, en BV is gratis. En een koe dood laten gaan… koeien zijn daar heilig en ik kan me voorstellen; ook duur!
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een mens genoeg melk aan kan maken voor een koe…en de samenstelling is toch heel anders? Gelukkig krijgt dit kalf (nu) ook water en brood, weet niet of dat vanaf het begin zo is geweest :think: Maar denk toch dat ie gauw een liter nodig heeft, dat maak je als mens toch niet aan?
@kristalkindje wrote:
ik heb 1 fenomeen echter nog niet bij de dieren pnze omgeving gezien, ze drinken voor voeding, maar mijn mensenbaby wil ook voor troost graag “tieten” ze huilt weinig omdat ze dan gewoon ff de borst krijgt…dat heb ik een geit nog nooit zien doen bijvoorbeeld :lol:
Hee, dat is idd interessant Sinds ik je reactie las, ben ik er zo over aan het nadenken en ik weet eigenlijk niet of dieren jonge zoogdieren ook troost zoeken aan de moederborst.
Wat ik me wel herinner van merrie en veulen is dat wanneer ze op een gegeven moment even (een kwartiertje of zo) uit elkaar werden gehaald en dan weer bij elkaar kwamen, het veulen direct wilde drinken.
@WoLa wrote:
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een mens genoeg melk aan kan maken voor een koe…en de samenstelling is toch heel anders? Gelukkig krijgt dit kalf (nu) ook water en brood, weet niet of dat vanaf het begin zo is geweest :think: Maar denk toch dat ie gauw een liter nodig heeft, dat maak je als mens toch niet aan?
In principe is borstvoeding een kwestie van vraag en aanbod, wat voor dit kalfje blijkbaar voldoende is geweest om in ieder geval te groeien. Maar ik vermoed idd ook dat de melkproductie op termijn vast niet meer toereikend zal zijn voor zo’n dier Zo wordt in het boek “Begeleiding bij Borstvoeding” aandacht besteed aan de verschillen in samenstelling van moedermelk van een aantal zoogdieren. Een kalf dat door de koe wordt gevoed, schijnt zijn geboortegewicht in ongeveer 47 dagen te verdubbelen.
En wat je schrijft over de samenstelling, dat klopt natuurlijk helemaal. Maar ja, nood breekt soms wetten heh, en kalfjes kunnen blijkbaar aardig overweg met die verschillen in samenstelling. Ze groeien ook vrij gemakkelijk op met op voor hen aangepaste kv. Dat is bij paardenveulens bijvoorbeeld een heel ander verhaal, die hebben de moedermelk van hun eigen soort hard nodig om te kunnen overleven…
@marloes vip wrote:
Yvonne, dat jij veel weet over mensenbv is mij bekend maar dat je ook zo veel weet over dierenbv is echt bewonderingswaardig.
:oops:
Hier alleen maar een beetje basiskennis hoor Ik vind het wel grappig zoals het blijkbaar werkt. Als je je gaat verdiepen in bv, val je eigenlijk van het één in het ander. Je leert dan automatisch meer over kv, maar komt idd ook bij de dierenwereld terecht. Als ik toen wist wat ik nu weet… Onze kalfjes werden na de geboorte altijd bij de moeder weggehaald en kregen melk (volgens mij gaf mijn vader ze eerst wel de biest en kregen ze daarna kv) uit een emmer met een speen eraan. Toen vond ik dat heel gewoon, maar daar kijk ik nu dus héél anders tegenaan. En jaren later, toen ons veulen zes maanden oud was, heb ik haar tijdelijk bij iemand anders ondergebracht om haar te spenen… En nu heb ik zoiets van :wall: Ik zou ze nu dus gewoon bij elkaar laten lopen en de natuur haar gang laten gaan.
Edit: En met onze eerste kat idem, realiseer ik me ineens :oops: Die ging ‘gewoon’ na zes weken met ons mee naar huis. De andere is gelukkig een tijd langer bij haar moeder gebleven. Tjonge, wat een verstand zeg :oops: :shifty:
ik zat daar dus ook over te denken , mijn kinderen hebben allebei heel lang borst gehad, ik zeg bewust niet borstvoeding nu,…want in feite kregen ze vanaf dat ze af en toe vaste voeding bij gingen krijgen ( rapley) steeds minder drinken, hoeveel ze kregen is eigenlijk zo moeilijk te zeggen, dan zou je dus moeten kolven om te kijken hoeveel er eigenlijk nog geproduceert wordt en dat heb ik nooit gedaan ( ik kolf zowiezo niet geef altijd live voeding )
maar ik ben er zeker van dat t op t laatst ( mn dochtertje was twee-en half ofzo) echt niet veel meer dronken…ik ben toen mn dochtertje die leeftijd had opgenomen geweest in t ziekenhuis, een spoedopname, als mn man dan met haar kwam wat t eerste wat ze riep mamaaa tietuh, en dan kroop ze bij me in bed en ging aan de borst, viel dan ook altijd meteen in slaap …de verpleging vond het maar wat haha…maar toen ik thuis kwam had ik nog wel wat produktie, ik vermoed dat ze nooit veel melk meer heeft kunnen krijgen maar ze dronk nog steeds wat en viel dan zuigend in slaap…
ze is er trouwens zelf mee op gehouden op een zeker moment.
onze hond duwde haar pups echt weg. moest ik altijd zo om lachen, dan rende de hond door de kamer met zes pups erachter aan die perse wilden drinken en soms sleepte ze dan aan haar tepels zomaar een paar pups mee, die blafte ze dan weg.
maar toen waren de pups ook al wat groter hoor, t ging eigenlijk vanzelf …vanaf dat moment heb ik ook de pups meer andere voeding aangeboden. soort van hondenrapley haha
Eva-linde drinkt nu ook nog steeds volledig, deze week voor t eerst zitten knoeien met broccoli en een beetje yoghurt, maar ze krijgt niet veel binnen, dus drinkt eigenlijk nog steeds helemaal…t is meer dat ze wil spelen met eten als wij ook eten, en dat vind ik prima…
ze zoekt ook steevast troost als ze moe wordt…waar ik tegenaan loop is dat veel mensen in mn omgeving dat maar gek vinden dat ik haar OF mee neem of voor haar thuis blijf…je kunt toch wel kolven en dat je man een flesje geeft?
jah dat kan …maar ik vind het fijn zo…en dan is t toch prima?
:lol:
Dat dacht ik dus ook, die vrouw kan toch nooit genoeg aanmaken voor een koe, anders heeft ze straks megaborsten.
Yvonne, dat jij veel weet over mensenbv is mij bekend maar dat je ook zo veel weet over dierenbv is echt bewonderingswaardig.
Ik blijf me er ook over verbazen dat in deze westerse maatschappij zoveel vrouwen roepen dat ze geen bv hebben of dat het niet lukt, wist niet dat het zo knap van mij is dat het me wel gelukt is. Vind mijn bost uit mijn beha halen net wat makkelijker dan klooien met poeder, water en flesjes. :oops: