jam!!!

jippiejahoe!! Na een hele poos jam uit de winkel te eten zit dan nu echt mijn eerste lading zwarte bessen uit eigen tuin met suiker en citroensap in de broodbakmachine om er overheerlijke jam van te maken!! De kinderen keken elke dag al of de bessen al verkleurden en dat duurde hun veeeeeel te lang natuurlijk, maar nu is het dan zo ver!!



Ik weet al dat deze lunch de regel hartig beleg op brood niet geld!



:drool: :drool: :drool:

:drool: :drool: :drool: :drool: :drool: :drool:



Dat kan met onze broodbakmachine ook :wink:



Mag ik de verhoudingen van je?? :pray:

ik krijg helemaal zin om jam te maken nu! :drool: :drool:

ga het morgen ook maar eens proberen :smiley:

Ik heb vanmorgen een setje inmaakpotjes/weckpotjes bij de Aldi gehaald, hele leuke met schroefdop welke gewoon vacuüm kunnen.

4 potjes voor 4,99!

Maar nu de jam nog, waar haal ik nu bessen vandaan ? Aardbeien kan ook wel, maar bessen en bramen zijn hier nog niet.

Marloes, je woont ergens in Drenthe, dan kom ik toch even bij jou plukken ? :smiley:

pureezeven… die heb je bij de blokker!! ik begruik emvoor de tomatensoep maken!







mmmmm… die jam klinkt lekkerrrrrr

goh, ik wist niet dat je jam ook met een broodbakmachine kunt maken :think: ? Kan dat met alle machines?



ik doe het hier nog heel ouderwets, gewoon in een pan inkoken :drool:



lekker hoor, geniet ervan!

Hey eindelijk nog iemand die niet van aardbeien houdt :mrgreen: Ik wordt altijd gek aangekeken als ik zeg dat ik die gewoon niet zo lekker vind :shifty:



Maar aangezien jij blijkbaar wel wat jamervaring hebt hier ff een vraagje van mij: ik heb gisteren een hele bak rode aalbessen voor J gehaald omdat ie daar vorig jaar zo gek op was. Juist, vorig jaar, niet dit jaar :roll: Dus voordat ik ze straks weg moet gooien bedacht ik me dat ik er ook wel jam van zou kunnen maken of gelei of zo. Werkt jouw recept dan ook? En hoe doe ik dat met de pitjes :think:

Dank je Marloes, ik ga het ook maar eens proberen!!

Dank je Marloes, ik ga het ook maar eens proberen!!

Vanavond eens proberen, al heb ik geen broodmachine, maar ik neem aan dat het ook zonder kan :wink: Google is my friend :wink:

Ja hoor, ik heb trouwens een inventum broodbakmachine (type bm05) . Weet niet of dat verschil maakt.



450 gram verse bessen, aardbeien, bramen of andere vruchten.

275 gram suiker

3 eetlepels verse citroensap (heb ik nooit in huis) of

1 eetlepel geconcentreerde citroensap (een flesje, die doe ik als ik het in huis heb anders laat ik het achterwege)



Ik giet het als de machine klaar is in een zeef die ik in een grote maatbeker gedaan heb. Tijdens het afkoelen loopt daar al een gedeelte doorheen. De rest duw ik zoveel mogelijk met een lepel er doorheen en dan giet ik het in een lege jampot en laat ik hem ondersteboven verder afkoelen. Zo krijg je een vacuüm! Ik ga toch eens kijken of er nog roerzeven verkocht worden want je krijgt een lamme hand als je veel jam op een dag maakt.



De eerste jam zit trouwens in het potje, ik heb samen met Stijn de bak leeggelepeld en het is zo lekker :drool: :drool: :drool:



Groetjes van Marloes

Ik heb ze in de achtertuin staan :mrgreen: en de jam is trouwens heerlijk geworden!!!

Ja maar waar hahahaha :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vanmorgen vroeg weer een lading bessen geplukt. Een potje jam staat al af te koelen en de tweede lading zit in de broodbakmachine.



Toen ik bezig was met alles in de bakvorm te doen voelde ik wat kriebelen in mijn shirt, wat bleek, zat er een krekeltje in mijn shirt. Wat kriebelt dat zeg. Lekker weer tussen de bessen gezet, die eet het ongedierte wel op.



Ik heb ook al de eerste framboos van dit jaar gegeten uit eigen tuin. Als er daar genoeg van zijn maak ik daar jam van. Daarna gaan de bramen pas rijpen, dus die worden ook tot jam gekookt!!! :drool: :drool: :drool: En mocht ik nog ergens goed rijpe aardbeien tegenkomen dan krijgen de kinderen ook aardbeienjam. Zelf hou ik daar niet van. Ik vind aardbeien niet lekker!



Hebben jullie ook al pogingen ondernomen tot het maken van jam? En zo ja, was het lekker?



Afgelopen zondag hebben we zelf brood gebakken en op dat kapje had ik de jam gedaan, wat heerlijk!!!



Groetjes van Marloes

@eisblume wrote:

Hey eindelijk nog iemand die niet van aardbeien houdt :mrgreen: Ik wordt altijd gek aangekeken als ik zeg dat ik die gewoon niet zo lekker vind :shifty:



Maar aangezien jij blijkbaar wel wat jamervaring hebt hier ff een vraagje van mij: ik heb gisteren een hele bak rode aalbessen voor J gehaald omdat ie daar vorig jaar zo gek op was. Juist, vorig jaar, niet dit jaar :roll: Dus voordat ik ze straks weg moet gooien bedacht ik me dat ik er ook wel jam van zou kunnen maken of gelei of zo. Werkt jouw recept dan ook? En hoe doe ik dat met de pitjes :think:




Hoi,



ik gebruik bij alle vruchten hetzelfde recept, alleen bij zure vruchten wat meer suiker. Omdat ik dus ook geen zin heb om alle pitjes eruit te peuteren mik ik heel de boel zo in het apparaat. En zodra die klaar is giet ik het in een zeef die in de maatbeker staat. Daar duw ik het doorheen met een soeplepel (gaat veel makkelijker als met een gewone lepel) en dan blijven de pitjes in de zeef achter, samen met de velletjes, takjes en andere dikke drab en zit er in het potje heldere jam waar de kinderen geen dingetjes in vinden.



Groetjes van Marloes

Succes en ik hoop eet smakelijk :drool: :drool: :drool: !!



In sommige recepten staat wel dingen om het vers te houden maar een e.l. citroensap geconcentreerd per pond vruchten wil ook wonderen doen. Verder natuurlijk suiker en veel vruchten. (een deel suiker op twee delen vruchten) en natuurlijk lekker proeven.



Ik ben ook niet van het uitkoken van potjes, die gaan gewoon met de afwas in de teil mee en that’s it en we leven allemaal nog hoor!



:drool: :drool: