jaloerse peuter, HELP!

wij hebben een zoontje thijs van ruim 2,5 en een zoontje milan van net 1 jaar!

de laatste tijd is onze oudste zoon moeilijk te handhaven.

hij schopt, duwt, pakt alles wat milan heeft.

hij toont een enorm jaloers gedrag!,

we proberen ze beide evenveel aandacht te geven, en we nemen thijs redelijk vaak apart mee naar bijv. speeltuin, fietsen, dierentuin etc.

we hopen dat dit een fase is die niet heel lang gaat duren, want het bloed word aardig onder onze nagels vandaan gehaald!

hebben jullie dit ook meegemaakt en hoe gaan jullie hiermee om?

zijn er tips om onze gezinssituatie weer gezellig te krijgen, zonder dat we steeds een waarschuwing uit hoeven delen, omdat thijs milan weer pijn doet?

groetjes silvia

Mijn zoons schelen volgens mij net zoveel als die van jou…

En ja, hier was het ook enorme strijd rond die tijd. Mijn jongste kon nog niet lopen en maakte daar gebruik van. Hij kon echt heel gemeen zijn, alleen om zijn ‘macht’ te kunnen uitoefenen.

Toen M.icah ging lopen was hij ook snel genoeg en toen was het vechten, krijsen etc. Echt niet leuk…Maar nu ze ouder zijn gaat het echt steeds beter. M.icah kan nu ook zelf spelen en M.ateo kunnen we uitleggen dat hij soms moet wachten.

Natuurlijk is er nog steeds strijd, ik denk ook dat het bij broertjes hoort, maar het is nu veel leefbaarder. Helaas vond ik het wel erg lang duren.

Maar het is het waard om ze soms ook SAMEN lief te zien spelen…

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik vaak speelgoed etc in duo koop… :oops:

hier ook…maar gelukkig niet de hele dag door, Wout speelt ook wel eens lief met Niek. Bij slaan en schoppen gaat hij direct op de trap, moet na een minuut of 2 zeggen: wout mag niet…slaan/schoppen en dan sorry zeggen en kusje geven. Als hij lief is voor Niek zit ik er bovenop met complimentjes. Maarja, tis ook een fase he? We maken er maar het beste van…succes!

Hier een en al herkenning!

Ze zitten elkaar gewoon ook vaak in de weg en dat jaloerse gedrag dat is hier nog steeds het geval (vanuit beide richtingen overigens). Ze willen gewoon de hele dag met hetzelfde spelen :roll: .

De tips:

Als de een de ander pijn doet moet diegene op de gang. Sorry zeggen en een kusje geven!

Inderdaad dubbel spullen in huis hebben, zo hebben we nu 3 poppenwagens (2 buggys) en 4 poppen, gewoon omdat daar heel veel mee gespeelt wordt.

Er zijn ook speeltjes vooral eigenlijk voor Isabel wat van haar is.

Maar Jasmijn mag er wel eens mee spelen als zij dat niet doet.

En afleiden heeft hier vooral bij de jongste nog wel effect, dus dan vraag ik of ze ergens mee wil spelen en help ik haar even op weg.

In het begin goed opletten of de jongste niet te veel de oudste irriteerd, door hem te storen in het spel. Ik had wel de neiging om diegene die hardhandig werd voral aan te pakken, maar let op want vaak stoort de jongste ook het spel van de oudste en dan is het ook aan de ouder vind ik om tijdig in te grijpen richting de jongste.

Verder een lange adem hebben want dit genoemde gedrag speelt hier dus nog steeds. Ik hoop ook wel dat het beter wordt.