Mijn zoontje vindt zijn baby zusje interessant en lief. Als ik haar te lang laat huilen, dan gaat hij haar troosten of stuurt hij mij erheen.
Een ding is echter een probleem. Wanneer ik alleen met de twee kinders ben en ik geef mijn dochtertje voeding (aan de borst) dan is hij heel jaloers, wordt erg ondeugend, gooit alles door de kamer, klimt op tafels. Vandaag trok hij zelfs heel ruw het hoofdje van zijn zusje van mijn borst af. Ik schrok me wild. Hoe kan ik hier mee omgaan? Wat kan ik doen?
Shalom
Heel herkenbaar. Kian heeft ook zo’n periode gehad. Heel lief naar Esmée maar zodra ik Esmée de fles gaf, wilde hij ook op mijn schoot. En als dat niet kon, begon hij te huilen en soms haar te slaan. Ik word dan boos op hem en zeg dat hij iets anders moet doen.
Wat helpt is om te zorgen dat hij iets anders kan doen. Ik voed Esmée dan boven en dan kan hij daar gaan spelen of de was in of uit de wasmachine doen (favo spelletje hier). Beneden voeden is vragen om problemen.
En sinds een paar weken gaat het goed. Het is weer zo’n fase met een piek rond 2,5 jaar. Sterkte, het is zeker niet leuk, maar het gaat ook weer over.
Heel erg herkenbaar. Hier echt een drama de eerste maanden. Ze was heel jaloers op haar kleine zusje. Ze haar zusje ook echt niet leuk en wou er niks mee te maken hebben. Idd proberen af te leiden als je haar gaat voeden. Wat misschien helpt (maar ik weet niet of dat praktisch voor je is) is om aan de eettafel te zitten en je andere kindje ook te eten geeft? Zodat ze bijv. tegenover je zit en ook niet de kans krijgt om haar baby zusje pijn te doen. Heel veel succes iig!
mijn dochter heeft ook haar momentjes (ook 2,5), maar op zich gaat het redelijk goed. Ik leg altijd uit dat ik nu de fles ga geven en dat als de fles op is we iets samen gaan doen.
Ook gaat ze naast me zitten met een klein flesje en gaat pop de fles geven etc.
Gisteren gaf ze het zelf aan: mama als… flesje op dan wij buiten spelen, goed? Ja… als … flesje op… dan buiten spelen. En dat hebben we ook gedaan.
Misschien niet zo pedagogisch verantwoord:
Af en toe een flimpje laten kijken tijdens het voeden?