Jaaa, daar zijn ze dan, bijvoedings-dilemma-vragen

Ik ben me behoorlijk aan het inlezen, zowel als op het net als in boeken/opvoedtijdschriften, maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Ik wil straks gaan beginnen met bijvoeden, maar ik heb nog wat vraagjes waar ik nergens echt een antwoord op kan vinden.

Wanneer word bijvoeding, gewoon voeding?

Met andere woorden, wanneer komt het punt dat een fruit en/of groentehap een melkvoeding gaat vervangen?

Lucas krijgt op het moment nog 5 voedingen (ik weet dat hij naar 4 voedingen mag qua leeftijd en gewicht), maar ik wil pas naar 4 voedingen toe als ik 1 fles kan vervangen door een ander hapje.

Ik heb er geen haast bij, dus wanneer dat moment komt maakt me verder niet uit.

Maar is dat als hij een héél hapje eet, ipv een paar hapjes, of word er dan gekeken naar gewicht of leeftijd?

Wat ik ook heel lastig vind, is hoeveel voeding ze nog nodig hebben.

Eerst heb je leuk dat 150 cc per kg lichaamsgewicht vuistregeltje, maar op een bepaald moment gaat dat niet meer op.

Hoeveel voeding heeft een baby van 6 mnd straks nodig, naast eventueel de fruit- en groentehap?

Ik geloof dat dat voor nu even voldoende is.

Heb ook nog een andere vraag maar die hoort meer thuis in het flesvoedingtopic, dus die ga ik daar plaatsen.

Als er meer personen met dit soort vragen/dillema’s zitten, voel je vrij om hier de vraag te stellen.

Wellicht hebben we er allemaal iets aan.

Hier ging dat eigenlijk een beetje ‘vanzelf’ Wij zaten op 4 a 5 flessen met een schema van 7-11-15-19 en soms nog 23. Na een tijdje at ze zoveel fruit dat de fles van 11 uur steeds minder leeggedronken werd en wat opschoof. Toen ging ze ook brood eten en hadden we al snel een echt eetschema. Met flessen om 7-12:30-19 en dan brood bij de lunch en groente om een uur of 17/18. Weer later werd de fles van 7 een papfles. Sprake van echt eten ipv bijvoeding is volgens mij zo rond het jaar.

Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal.

sophie had al snel haar fruit en groentehapje ipv een fels. Mar adt kwam ok omdat ze de fles niks aan vond. Wij zijn met 3,5 maand beginen met fruithapje en met 6 maanden at ze alles goed en zat ze nog maar op 3 flesjes.

ht is dus ook echt een beetje afhankelijk van hoe goed je kleine de fruit en groentehapjes eet…

Bedankt.

Ik bedoel eigenlijk wanneer bijvoeding, voeding word, wanneer er een fles vervangen word door een andere voeding zeg maar.

Maar dat is opzich nu duidelijk uit het antwoord, dat ze zoveel fruit eten dat de flesvoeding minder gedronken word.

Dat je dat zelf in de gaten krijgt.

Lucas zit nu ook echt nog op 5 flessen, en in veel voedingsschema’s vanaf 6 maanden zijn dat er ineens nog maar 3.

maar dat kan ook heel snel gaan he… sophie hebben we nooit echt laten wennen met maar een theelepeltje, want die dame krijste dan alels bij elkaar tot ze meer kreeg. En wanneer ze fruit en groente goed eten, zullen ze vanzelf al snel daar meer voldoening uithalen dan uit de fles.