Hallo,
Mijn zoontje van ruim 4 maanden, groeit als kool. (7700 gr)
Ivar is echt een hongerige baby.
Momenteel krijgt hij 5x 200 ml forte (inclusief schepjes)
Omdat hij het eten bij ons uit de mond keek, ben ik met 3,5 maand gestart met het geven van een half potje groente. Dit gaat er gretig in!
Vorige week ben ik op het CB geweest waar ze hebben gezegd dat zijn gewicht nu wel moet gaan stabiliseren. Maarja hoe krijg ik dit voor elkaar.
Gisteren heb ik 2x een half potje groente gegeven en heeft hij 4 voedingen gehad ipv 5. Dit was mede omdat hij pas om 8:00 wakker was.
Maar helaas vanmorgen was het 6:45 en vandaag ga ik natuurlijk niet uitkomen met 4 voedingen.
Wat vinden jullie nu wijsheid?
Extra voeding in de fles, maar dan ben ik weer bang dat het maagje teveel wordt opgerekt (zeggen ze ook op het CB)
Of misschien toch de bijvoeding uitbreiden.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Thanks!!
Lastig he…
Mijn uk is ook zo’n hongerlap en weegt met zijn bijna 4 maanden al hetzelfde als die van jou.
Ik gebruik overigens geen Forte maar gewoon Normaal qua voeding.
Finn heeft op een gegeven moment (nu een week of 3 geleden) helemaal zelf zijn ritme omgezet naar 4 voedingen. Op een gegeven moment was hij voor zijn laatste fles amper meer wakker te krijgen. Dan at hij praktisch niks en werd hij 's ochtends tegen een uur of 5 wakker van de honger.
Ik heb toen zijn 5 x 200 flessen aangepast naar 4 x 230. Ja, da’s in zijn totaliteit minder, maar ik doe dan wel rijstebloem bij zijn laatste twee flessen. En tussendoor ben ik ook al begonnen met de fruithapjes.
Finn slaapt hiermee heerlijk (van 's avonds een uur of 8 tot 's ochtends een uur of 8). Nu met zijn fruithap erbij, laat hij zelfs weleens wat van zijn flessen staan.
Wel hoop ik dat Finn zijn gewicht zich ook wel gaat stabiliseren nu, want anders wordt het echt een beetje te gek.
OK…beetje lang verhaal geworden, maar de moraal van dit verhaal is eigenlijk: rijstebloem toevoegen en toch proberen 4 flessen per dag te geven?
Ik hoop voor je dat Ivar snel een goed ritme vindt!
Groetjes Debke
In principe mag je nu toch een vol potje groente geven(4-maands)… als je die nu eens voor een van zijn flessen geeft, dus de fles als toetje, geheid dat hij dan minder drinkt uit die fles. je hebt dan wat meer speling, en na verloop van tijd vervalt die ene fles. En de tip van rijstebloem in zijn laatste fles is ook een goede. Dat vult wat meer, en zo kan hij wat beter de nacht door…
Hoi Debke,
Bedankt voor je reactie.
Vandaag zit hij natuurlijk weer op zijn oude schema!
Als hij morgen weer rond half acht of acht uur wakker wordt, ga ik het misschien toch maar eens proberen.
Ik denk alleen dat ik zijn schema alleen kan verschuiven als hij 's morgens later komt. Als hij net als vandaag om 6:45 wakker is dan is er geen beginnen aan.
Als ik geen nutrix in de fles doe, kan ik het hooguit rekken tot 3,5 uur na de vorige voeding. Met nutrix wat langer.
Het scheelt ook of hij slaapt of niet. Gisteren heeft hij de hele middag geslapen van half twee tot kwart voor vijf.
Vandaag zijn het alleen haze slaapjes en veel jengelen. Het zal wel een regeldagje zijn.
Hoeveel nutrix gebruik jij per fles en hoeveel fruithap krijgt Finn?
Mama van Ivar
Hoi Marieke,
Op zich wel een goed idee om de groente voor de voeding te geven, maar bij Ivar is het zo dat hij alles op eet wat hij voorgeschotelt krijgt. Ik denk dat die fles dan ook nog met gemak leeg gaat.
Ik gebruik al wel vanaf dat Ivar 3,5 maanden is de Nutrix. In eerste instantie alleen in de laatste fles, maar sinds deze week ook in de eerste.
In de avondfles doe ik meer dan in de ochtend fles.
Momenteel slaapt Ivar door en dit ongeveer 10uur per nacht.
Niet gek toch?
Groetjes Mama van Ivar.
Hoi!
Ik doe 5 schepjes Nutrix in een fles (schepjes als van de voeding).
En kun je zijn schema niet aanpassen door de groente- en/of fruithap? Wat mv2kids ook net geschreven heeft, geef de fles eens als toetje. Of geef tussendoor een fruithap om de tijd tussen twee voedingen wat op te schuiven overdag. Dan red je het wellicht wel met die 4 flessen?
Hoeveel fruithap Finn krijgt? Jeetje, da’s een goeie…Ik durf het niet precies te zeggen (ben er ook nog niet zo lang mee begonnen) maar ik gooi wat stukken fruit in een bakje en haal daar de staafmixer doorheen. Hij eet eigenlijk nooit helemaal op wat ik klaarmaak, maar meer omdat ik het hem niet helemaal laat opeten ben ik bang…Even rustig wennen maar eerst.
Finn heeft vandaag ook zo’n jengeldagje geloof ik. Hij heeft daarstraks ook wat eerder gegeten dan gebruikelijk dus dat gaat hij ook nog leuk worden vanavond. Ben benieuwd hoe lang hij het volhoudt zo.
mamavanivar… met flesvoeding heb je niet echt regeldagjes hoor, dat is echt iets eigens van borstvoeding vrees ik…
Je kunt natuurlijk naar gelang hij zijn groentehapje heeft gegeten, en naar jouw eigen zeggen is dat dus het hele potje, gewoon wat minder melk geven… Als je kindje geen maat aangeeft, dan zul jij dit moeten doen. Ideetje voor een schema:
6.45 fles(210cc en 7 schepjes)
10.00 fruithapje(vol 4-maandspotje) en eventueel wat water of heel dunnen diksap
12.00 fles (180cc met 6 schepjes )
16.00 groente en fles (150 cc met 5 schepjes )
20.00 fles 210cc met 7 schepjes en met nutrix(rijstebloem)
Hij zou het dan toch tot zeker de volgende ochtend 6.30 of 7.00 moeten kunnen redden, en je zit dan toch op 4 flessen en nog lang niet op de liter… Je kunt natuurlijk iets schipperen met de tijden… als hij om 16.00 nog slaapt, dan geef je dat gewoon wat later, als hij normaal om 9.00 al in bed ligt, kun je het fruit ook voor die tijd geven…
Het geeft hem alleen net wel ff dat beetje extra om de 4 uur tussen de voedingen vol te houden… Haalt hij het nou niet tot 12.00 ook geen probleem… dan gewoon wat eerder, maar probeer een beetje die tijden als richtlijn te gebruiken…
Je zegt dat hij 10 uur per nacht slaapt… Misschien door die nutrix dat hij het dan langer volhoudt, en anders pas je de tijden zo aan dat je tussen 23.00 en 24.00 toch nog een flesje kunt geven, en dan vervalt de nutrix in de fles van rond 20.00 en die doe je dan in die van 23.00…
Tis ook maar een probeerseltje van me hoor
Hoi Marieke,
Mijn eerste dag van het nieuwe schema ging wel goed.
Ik had het zo ingedeeld:
7:00 210 + 7 schepjes + 2 schepjes nutrix (totaal 225cc op)
11:00 paar hapjes fruit (1e keer pas) + beetje diksap/ water
11:45 180 + 6 schepjes
16:00 2/3 van een potje groente (4 mnd potje)
16:15 150 + 5 schepjes
20:45 210 + 7 schepjes + 4 schepjes Nutrix (totaal 210cc op)
Het hele schema ging goed.
Helaas vanmorgen kwam meneer al om 5:00. Van uitstellen was geen sprake meer wat hij zette het op een krijsen.
Vandaag doe ik maar weer een dag van 5 voedingen van 200cc + een beetje bijvoeding. Als hij morgen weer rond 7 uur komt of later dan probeer ik het nog een keer.
Afijn, ik vind het een goed schema, nu nog even afwachten tot Ivar dit ook vindt!!
Nogmaals bedankt voor je tips.
Groetjes Mama van Ivar.
Nou dit is heel herkenbaar, hier had ik er ook zo een.
Bas is een flinke lange knul en was begin juli al 75 cm en woog toen 11 kg en 150 gram. Bas heeft de eerste 3 weken bv gehad en tot de 10 weken afgekolfde bv met 1 flesje kv, tot dan ging het redelijk, maar toen ik volledig op kv zat begon het. Bas had voor zijn gevoel niet genoeg aan 5 x 200 cc, maar meer mocht hij niet hebben ivm het niet willen beschadigen van de nieren. Ik heb toen geprobeerd wat extra water erbij te geven en rijstebloem, maar dat werkte 2 weken en toen ook niet meer. Het cb wilde niet dat ik voor de 6 maanden groenten of fruit ging geven, maar met 4 maanden zag ik geen andere mogelijkheid en ben toch begonnen. De eerste 2 weken niet veel resultaat, maar kom wel het redden met 5 flessen. Met de 5 maanden begon ik echt resultaat te zien en ik ga toen 's ochtends fruit en in de middag wat groenten. Ik kon er zelf met 5 1/2 maand de laatste voeding van 23.00 verwijderen en meneer sliep toch door. Na dit ging het steeds makkelijker en werd met 6 maanden een volledig voeding gegeven ipv een fles. Nu krijgt hij in totaal nog wel 500 ml melk verdeeld over 3 flessen. De rijstebloem is er nagenoeg vanaf. Bij de 6 maanden kreeg Bas met een lepel pap óchtends.
Zijn schema is nu:
7.30-8.00 uur boterham en fles 200 cc
10.00 of 12.00 één stuk fruit (banaan, appel, peer, etc)
12.30 boterham
13.00 fles 4 schepjes op 150 cc water
16.30 sap
17.45 warm eten
19.45 fles 4 schepjes op 150 cc water
Wat ik dus heb gedaan is mijn gevoel gevolgd. Bas krijgt nauwelijks of niet tussendoortjes en doet het nu verder helemaal goed. Het cb zegt veel, maar elk kind is anders. Bas gebruikt trouwens Fr*so Extra.
Jeremy was met 4 maanden bijna 8 kilo hoor… (met wel 70cm)
en hij kreeg ook met 3,5 maand al wat fruit en groente hapjes.
Bij ons heeft het CB er nooit wat van gezegd… :roll:
Hij is nu net 2 jaar geworden en is bijna 17 kilo en 100,3 cm
zie schema…
hoe gaat het nu bij jullie?
Hallo,
Ivar is inmiddels al weer 6 maanden geweest.
Het is even puzzelen geweest met alle schema’s.
Toen ik dit onderwerp plaatste had Ivar nog erg veel honger.
Dit is van lieverlee minder geworden. Soms liet hij zelf een flinke plons staan.
Afgelopen vrijdag ben ik met hem naar het consultatiebureau geweest.
Hij weegt nu met zijn 6 maanden 9220. Flink aan de maat maar ik kreeg geen commentaar. (gelukkig)
Hij krijgt nu nog drie flessen van 200 waarvan de laatste met Nutrix of een kant en klare fles nutrilon goede nacht.
Ik mocht ook met een korstje brood beginnen, maar dit vindt Ivar echt vies.
Hij lust alles en doet overal zijn mond voor open dus het is wel even vreemd om te zien dat hij iets vies vindt!
Mijn schema is momenteel als volgt:
6:00- 6:30 200 opvolgmelk standaard
9:00- 9:30 fruithap (ongeveer 150)
12:00- 12:30 200 opvolgmelk standaard
tussendoor: eventueel wat diksap en koekjes proberen
16:00- 16:30 groentehap (2/3 tot heel 6 maanden potje)
19:00- 19:30 200 opvolgmelk + nutrix.
Mijn schema loopt in de soep als Ivar naar het KDV gaat. Hij slaapt daar veel minder en dan geven ze soms de melk te snel. Ik heb nu aangegeven dat ze 's middags maar een halve fles mogen geven als ze denken dat hij honger heeft.
Nu maar hopen dat ik met dit schema even vooruit kan.
O, ja brood proberen doe ik wel, maar over een paar daagjes weer. Hij mag even bijkomen van mij!!
Ik nu inmiddels zover dat ik het advies van het CB met een korrel zout neem en doe wat ik zelf denk dat goed is.
Groetjes Neeske
je kunt proberen stukjes brood te weken in de opvolgmelk(beetje warm) en dat zo te geven, soort broodpap dus. Eerst lekker nat, en dan steeds wat minder melk erbij doen… Ook niet te vers brood geven. WEllicht vindt ie het wel lekkerder als je er een beetje leverpastei op doet(kleine blikjes uit de super) of wat smeerkaas… Beetje fruithapje mag en kan ook…
Hoi hoi,
Goed idee.
Ik had zelf al zitten denken aan dopen in de thee, maar
hij mag na het brood natuurlijk nog een fles melk, voorlopig.
Ik zal het eind van de week eens gaan proberen.
Momenteel kom ik erachter dat meneertje weer honger heeft.
Het eten van een koekje lukt nog niet zo waardoor er vrij lang zit tussen de fles van 12:00/ 12:30 en het warme eten.
Het eten van een koekje ging vandaag al wel wat beter dus ik hoop dat het elke dag nog beter gaat.
Iedere keer weer een puzzel hoor!
Groetjes Neeske
ons zoontje is vorige week weer op het cb bureau geweest en was weer als kool gegroeid :shock:
hij zat op 7665 gram en is 65 cm lang
milan krijgt van ons 5x200 friso
bij ons op het cb zeiden ze dat alles goed was en dat ik de voeding niet hoefde aan te passen!
zit er nu zelf aan te denken om van het weekend toch te gaan beginnen met fruit of groente en dan proberen een flas minder te geven.
wat denken jullie?
als wij zitten te eten kijkt hij het eten uit onze handen en probeert er naar te grijpen.
groetjes moeder van reuzekids
je kunt misschien wel proberen met het langzaam aanbieden van wat fruit of groenten, maar het zal nog geen voeding vervangen hoor… Tis nog wel heel erg vroeg om te beginnen…
enne mama van Ivar… je kunt hem ook helpen met het koekje he, kleine stukjes aanbieden…
Hoi,
Natuurlijk help ik Ivar wel met zijn koekje!
Het gaat ook al beter. De stukjes die hij nu in zijn mond krijgt, verdwijnen naar binnen alleen duurt het even.
Vandaag heb ik weer brood geprobeerd.
Ik heb het gedoopt in opvolgmelk en met een lepeltje gegeven.
Hij vindt het nog steeds vreemd, maar het verdwijnt wel.
Hij kijkt er alleen wel vies bij! Misschien morgen maar iets van beleg erop
proberen en dan dopen, misschien denkt hij dan wel “jammie”!
Groetjes Neeske