IVF/verwijderen verklevingen

Ik zit een beetje in dubio, vandaag terug geweest naar de gyn voor de uitslag van mijn laparoscopie, 3 weken geleden.

Helaas door een Chlamydia infectie in het verleden zijn mijn beide eileiders verkleefd en een helemaal niet doorgankelijk en eentje matig.



Ik heb nu twee opties:



1: starten met IVF

2: verklevingen en de gesloten eileider verwijderen en dan weer een half jaar tot een jaar proberen via de natuurlijke weg zwanger te raken en als het dan nog niet lukt, alsnog IVF.



Ik vind het een moeilijke beslissing. Word een beetje heen en weer geslingerd tussen beide, misschien kunnen jullie mij een beetje op weg helpen met mijn keuze. Ik ben 30.

Euhm het is erg moeilijk je zo over internet advies te geven. De gyn heeft je van binnen gezien en weet preciezer hoe je situatie is. Een half jaar klinkt lang…maar wanneer kunnen ze je opereren? Wie doet de operatie? Het is microchirurgie en geen garantie op succes.

Als je daarna alsnog voor IVF zou gaan…kan ik je aanraden je eileiders ook goed in de gaten te houden tijdens de IVF! De mijne zitten beide potdicht…maar ze verzamelden tijdens de eerste IVF zoveel vocht dat ze een doorsnede van een cm of 6 hebben bereikt! Dit behoort dus de dikte van een haar te zijn. :silenced: Maar ze zaten niet goed genoeg dicht want er liep vocht van mijn eileiders mijn baarmoeder in. En het vocht kan een embryo belemmeren tijdens het proces van innestellen. Ik heb dus na de eerste poging gevraagt me nogmaals te opereren en ze helemaal definitief af te sluiten. (dit mocht na een tweede opinie).

Echter en dat is wel een grote maar die in mijn verhaal zit; ik had echt geen optie op opereren en openen!

Als de gyn vermoed dat het kans van slagen heeft zou ik ws wel geneigd zijn het te proberen. IVF kost veel tijd (en geld en spanning ed) en als je toch de kans hebt zelf de bevruchting tot stand te brengen. Grijp de kans. Als je er zelf nog een zozo gevoel bij hebt kun je evt vragen om gedurende de 6 cyclussen na de operatie je eisprong in de gaten te houden zodat je zeker weet dat je die hebt gehad en je dus echt een kans hebt die maand. En evt alvast op de wachtlijst te plaatsen voor IVF in je ziekenhuis zodat je na die ‘probeerperiode’ je niet alsnog tegen een wachtlijst aanloopt.

Kortom er is niets zo mooi als zelf niet alleen je kindje te laten groeien ed maar ook te laten ontstaan. Als het niet lukt is het tof dat er IVF is om de kans op een kindje te hebben. Makkelijke keuzes zijn het niet en vergeet niet je partner er ook in te betrekken want je zult nog een tweede keer geopereerd moeten worden. Het herstel van de tweede zal ws ietsjes zwaarder zijn aangezien ze ook wat meer ‘rommelen’ in je buik en wat langer bezig zijn. Heel veel succes met het maken van je keuze!

Op jouw leeftijd heb je met goed functionerende eileiders een goede kans op een spontane zwangerschap. Mits er geen andere problemen zijn zoals bijvoorbeeld slechte zaadkwaliteit of een onregelmatige cyclus. Met één goede eileider is die kans vrijwel net zo groot als met twee. Als ze kans zien om de verklevingen op te heffen zou zelfs je nu niet doorgankelijke eileider weer open kunnen worden gemaakt, dat hangt ervan af hoe erg het is. In welk ziekenhuis ben je geweest?



Ik zou zeker voor een 2e operatie gaan. Na IVF komt niets, lukt dat niet dan is het afgelopen. IVF kan altijd nog. Het is een zware behandeling, zowel lichamelijk als geestelijk, en het brengt risico’s met zich mee. Bovendien vergoedt de verzekering maar 3 pogingen (ook in 2010 nog), en soms in een aanvullend pakket nog de medicatie van een 4e of 5e poging. Als je het zelf moet betalen ben je 3500 tot 4000 euro kwijt.



Succes met je beslissing.

Hey meid…



Hier iemand met veel ervaring op het gebied van verklevingen.

Ivf is echt de laatste optie…dat moet je goed voor ogen houden.

De kans dat ze je daarna nog willen opereren is dan veel kleiner…misschien wel nihil.

Ik ben meerdere keren geopereerd…en ik zou het zo weer doen.

Al is mijn verhaal wel iets anders dan het jouwe, maar ik zou in jouw geval het wel proberen want idd het Ivf traject is zwaar.



Voor de rest heeft Rhi het al goed verwoord.

t blijft moeilijke keuzes…maar bedenk dat iedere kans een kans is…na Ivf bestaat die al bijna niet meer.



succes en sterkte :hug: :hug:

Ontzettend bedankt meiden voor jullie bericht. Heeft me erg geholpen met mijn keuze, we hebben gisteravond samen besloten dat ik me laat opereren.



groetjes,

Lisa

Lisa wat goed dat jullie een keuze hebben kunnen maken!!

Heeel veel succes!!!

Jullie ook heel veel succes met IVF. Lees al een tijdje mee met jullie groepje.

dank je wel :-*

Succes!! Hopelijk brengt het jullie veel geluk en kun je IVF overslaan. :thumbup:

Heel veel succes gewenst, Lisa!



(Ik heb zelf geen IVF behandeling gehad, maar werk op de IVF afdeling van een groot ziekenhuis).

Hallo dames,



afgelopen vrijdag ben ik geopereerd, zou in eerst instantie 4 dagen moeten blijven, ik mocht echter de volgende ochtend alweer naar huis.

Ze hebben de verklevingen verwijderd en hiermee is ook de blokkade van mijn eileiders opgeheven, de verkleving zat zo om mijn eileider heen dat met het verwijderen ervan hij weer open ging. Operatie is me ontzettend meegevallen, ben nog wat beurs en opgezwollen maar heb weinig pijn, gelukkig maar.



Nu is het genezen en afwachten blazen of ik nu wel spontaan zwanger raak.

Wat goed dat het achter de rug is wat opereren betreft! Nu rustig aan herstellen en dan op naar de ‘echte kans’ wbt zwanger worden. :thumbup: Klinkt iig heel positief dat de eileider vanzelf open ging na het verwijderen van de verkleving aan de buitenkant dat betekend ws dat het igg qua wanden van de eileider niet aan elkaar zat. :thumbup:

Wat fijn dat het er zo goed uit ziet nu en dat je al zo snel naar huis mocht!



Nu wordt het spannend, heel veel geluk gewenst!

Hi! Ik kan niet zo goed zien hoelang geleden dit bericht geplaatst is, maar ik vroeg mij af hoe het na de operatie is gegaan? Zelf heb ik net zo een soort gelijke operatie gehad en mogen het nu een half jaar zelf proberen. Na 3 jaar niet zwanger te worden zagen ze dat bij mij 1 eileider helemaal vol met vocht zat (deze is verwijderd) zag er te slecht uit en belemmerd een eventuele zwangerschap. De andere zat vast verkleefd aan mijn buikwand maar hebben ze los gekregen en vonden ze te mooi om ook te verwijderen. Ik ben benieuwd hoe het verlopen is na de operatie, merk dat ik er onzeker van word. Vooral dat er een kans is maar je er ook niet op durft te hopen. Ben beniewd.

Groetjes