IVF vergoeding

Kamer wil aanpassingen basispakket

Nieuwsbericht, 7-10-2005



Minister Hoogervorst voelt niets voor de wensen van de Tweede Kamer om de eerste behandeling van reageerbuisbevruchting (IVF) op te nemen in het basispakket.



In het basispakket van het huidige ziekenfonds, worden wel de tweede en derde behandeling vergoed; de eerste behandeling moet de verzekerde zelf betalen. Hoogervorst wil dat dat in de nieuwe zorgverzekering hetzelfde blijft. Hij verwacht dat verzekeraars door de wensen van de Kamer in de problemen komen.



De minister laat, samen met het Platform Psychotherapie, onderzoek doen naar de gevolgen van de bezuinigingen op psychotherapie. De resultaten daarvan zullen aan het eind van dit jaar bekend zijn.





Hoe zit het nou? Komt er volgend jaar een nieuwe regeling dat alles vergoed wordt? En hoe zit het met de medicijnen dan?

Medicijnen kosten tussen de 300 en 600 per maand. Wordt dit ook vergoed?



Mijn vriendin gaat het traject IVF in. Zij moet voor de eerste behandeling 2700 EURO betalen + dan maandelijks de kosten voor medicijnen omdat deze totaal niet vergoed worden.



Zou het volgend jaar vergoed worden dan??

Zie het berichtje wat ik uit Freya.nl heb gekopieerd:



Ik lees tegenstrijdige berichten, is het nu wel of niet terug in het basispakket



rtl-nieuws meldt dat ivf terug gaat in het basispakket, andere bronnen zeggen anders.

Ik snap het niet helemaal, weet iemand hoe het echt zit?





-Webmaster-

Begin komende week praten de politici verder met de minister.

Een kamermeerderheid lijkt voor te zijn.

Hoi,



Wat ik het laatst gehoord heb, is dat de kamermeerderheid er voor was dat ivf weer terug komt in het basispakket. Hoogervorst is het daar niet mee eens, maar volgens mij beslist de kamermeerderheid daarover. Hoogervorst vond alleen wel dat het nog niet per 1 januari 2006 kon, omdat hij dan weer opnieuw moet onderhandelen met de zorgverzekeraars en dat lag allemaal al vast. Hij sluit niet uit dat het per 1 januari 2007 weer vergoed wordt.



En dat betekent dan dat de hele poging vergoed wordt, dus de behandeling en de medicijnen. De tweede en derde poging worden sowieso al helemaal vergoed. Het is alleen nu nog de vraag of je dan ook twee embryootjes terug mag plaatsen, of dat je beslist ééntje moet doen.



Groetjes,

Jippie

Den Haag blijft toch ook voor de ‘gewone’ vrouw lekker duidelijk!

Dus niet! :wall:

PvdA en CDA zijn voor, CDA wil dan dat er slechts 1 eitje wordt teruggeplaatst. Hoogervorst wilde niet omdat de onderhandelingen al rond waren met de verzekeraars. 1 jan. 2007 is ook wat ik heb gehoord.

Mocht dit zo zijn, zou dit dan voor jullie (die net als wij het IVF nog ingaan) een optie zijn om tot 2007 te wachten met IVF, omdat het dan evt vergoed zou worden?

Nog een jaar??? Denk dat het voor mij niet uitmaakt.

De bedragen voor IVF lopen ook steeds hoger op, krijg ik het idee…weet het allemaal niet meer.



Pebble

Hoi, hoi,



Weer een berichtje gelezen op Freya.nl over de IVF-vergoeding:



Er zijn vandaag in de Tweede Kamer 2 moties ingediend over de vergoedingsmaatregel IVF.



De ene motie is ingediend door mevrouw Schippers van de VVD. Deze motie houdt kortgezegd in dat de kwalitatieve aanbevelingen van ZonMW opgenomen moeten worden in protocollen. De eerste IVF moet weer opgenomen worden in het (basis)pakket waarbij voor alle 3 pogingen IVF een eigen bijdrage van 500 euro per behandeling betaald moet worden.

Deze motie wordt gesteund door D66 en VVD en is verworpen.



De andere motie is ingediend door mevrouw Vietsch van het CDA. Deze motie is mede-ondertekend door de PvdA. De motie houdt kortgezegd in dat de gezondheid van moeder en kind voorop staat. Dat mensen het risico lopen om levenslang behandeld te moeten worden. Dat de vrijvallende gelden m.b.t. de aanbevelingen van ZonMW gebruikt moeten worden om de 1e IVF weer op te nemen in het pakket. Dat behandeld moet worden conform het rapport ZonMW. Er zijn nu mensen die moeite hebben om de 1e IVF te betalen. De wijze van behandelen moet gemonitord worden.

Deze motie wordt gesteund door SP, Groen Links, PvdA, Lasrak, D66, CDA, LPF en Nawijn. Daarmee is de motie aangenomen !



Dit is een hele belangrijke mijlpaal waar Freya jaren hard voor gevochten heeft. Het is nu wel zaak dat de motie ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.



Minister Hoogervorst heeft in het debat over dit onderwerp vanochtend aangegeven dat als de motie wordt aangenomen, hij hiermee naar het kabinet zal gaan.

We zullen de uitkomst hiervan af moeten wachten. Zodra hierover iets bekend is, zullen we dit zo spoedig mogelijk laten weten!



Freya is erg blij met het feit dat de Tweede Kamer inziet dat het zo niet langer kan en dat de vruchtbaarheidsbehandelingen in het basispakket opgenomen moeten worden. We spreken de hoop en verwachting uit dat het kabinet dit ook inziet zodat patienten die een medische indicatie hebben, de behandeling kunnen krijgen ongeacht iemand’s financiele situatie.

Dan gaan we maar weer duimen dat de eerste ivf weer gewoon vergoed wordt! :thumbup: Maar wat ik wel een beetje uit de tweede motie haal, is dat het dan alleen vergoed wordt als de financiële situatie van de “patiënt” het niet toelaat om zelf de eerste ivf te betalen. Maar niemand heeft toch 3000 euro te liggen? Wij zijn zelf al tijden aan het sparen voor als we ivf nodig mochten hebben. En wij hoeven dan niet eens rond te komen van een minimum-inkomen. Maar voor ons is het ook niet te doen. Dus ik hoop echt dat ivf weer terug komt in het basispakket! Dat het dan alleen vergoed wordt als je een medische indicatie hebt, vind ik dan op zich wel goed.



Ik hoop dat er binnenkort snel meer duidelijkheid komt over of en wanneer ivf weer terugkomt in het basispakket! Die onzekerheid is ook maar niks! Maar ondertussen duimen we gewoon verder dat we geen ivf nodig zullen hebben, dat we tegen die tijd lekker zwanger zijn!!!



Groetjes,

Jippie