Ivf terug in ziektekostenpakket

Ivf terug in ziektekostenpakket

DEN HAAG - De eerste behandeling voor reageerbuisbevruchting (ivf) komt weer terug in het ziektekostenpakket. Minister Hans Hoogervorst van Volksgezondheid heeft woensdag bekendgemaakt zijn bezuiniging uit 2004 gedeeltelijk terug te draaien. De minister versoepelt ook zijn bezuiniging op de psychotherapie.





Een reageerbuisbevruchting bestaat doorgaans uit drie behandelingen. Door de bezuiniging moesten mensen voor de eerste behandeling ongeveer 2500 euro betalen. Hoogervorst wil nu dat alle behandelingen voortaan weer worden vergoed, maar dat mensen voor alle drie de behandelingen een eigen bijdrage op tafel leggen van 500 euro per behandeling. Dat idee werd indertijd door de VVD geopperd.



De PvdA vindt de voorstellen van Hoogervorst veel te mager. Volgens woordvoerder Arib levert de eigen bijdrage voor de ivf een te hoge financiële drempel op voor mensen met een kleine beurs. „Die bijdragen moeten dus van tafel�.



Het CDA verklaart zich vooralsnog ook tegen het voorstel van Hoogervorst. Volgens Kamerlid Buijs wil zijn fractie echter „meedenken over oplossingen� als blijkt dat het schrappen van de eigen bijdragen te veel geld kost. Volgens het ministerie zijn de eigen bijdragen nodig om een financieel gat te dichten van 10 miljoen euro.



Minister Hoogervorst stelde in 2004 ook een limiet in voor het aantal psychotherapeutische behandelingen dat patiënten via hun verzekering vergoed konden krijgen. Het blijkt dat een kleine groep, 15 procent, nu in problemen komt omdat ze nog niet is uitbehandeld. De minister maakt voor deze groep een uitzondering. Als de behandelaars kunnen motiveren dat een bepaalde patiënt nog meer therapie nodig heeft, kan hij die, onder voorwaarden, geven. De zorgverzekeraar bepaalt vervolgens achteraf of de extra behandelingen terecht zijn.



Blij

VVD-woordvoerster Schippers is er blij mee dat Hoogervorst haar voorstel heeft overgenomen om bij de ivf de eigen bijdragen van 500 euro per behandeling in te voeren. Minder blij is ze met het feit dat Hoogervorst de bezuinigingen op buikwandcorrecties niet heeft teruggedraaid. Als mensen extreem zijn afgevallen kunnen ze door een zogenoemd zwabbervel medische problemen krijgen. De VVD vindt dat Hoogervorst de correcties van die zwabbervellen weer moet vergoeden via de ziektekostenverzekering als daar een medische noodzaak toe is.



De voorstellen van Hoogervorst zouden per 1 januari volgend jaar ingaan.





http://www.telegraaf.nl/binnenland/article43442671.ece

Tja had ik dat maar niet gehoord, hier wordt ik niet echt blij van. Kan me voorstellen anderen wel, maar als je je extra verzekerd hebt om die kosten van de eerste poging niet te hebben en je nu misschien toch weer moet gaan betalen. En daarnaast een dure verzekering hebt.

Daarnaast hoe zit dat met mensen die hun eerste poging wel al zelf hebben moeten betalen die kunnen zometeen nog een keer gaan betalen terwijl ze er vanuit gingen de volgende 2 pogingen compleet vergoed te krijgen. Moet je nagaan sommigen sluiten er zelfs een lening vooraf om en kans te maken op en kind. Staat die meneer daar wel bij stil, want dat zijn zaken die hij denk ik niet weet.

Hemel alsof zo’n behandeling al niet zwaar genoeg is lichamelijk en psychisch en natuurlijk voor veel mensen ook financieel. Dan kan je dit nieuws er ook nog wel bij hebben.



Zo ik heb mijn hart even kunnen luchten



Groeten Shouka

Net was Es aangeeft hopelijk gaat er wel een ‘overgangsregeling’ komen voor mensen die de eerste poging al betaald hebben. Daarbij 500 euro per poging is zeker geen kattepis. Mogen verzekeringen dat gedeelte ook vergoedden als je in de toppakketten zit? Al met al levert het ook vooral weer veel vragen op. Toegegeven voor de mensen die nog niet in de molen zitten is 3 keer over bij wijze van een jaar 500 per poging ‘ophoesten’ beter te behapstukken dan ineens tussen de 3000-4000 euro maar toch weer een boel maren en mitsen…

Shouka dat was dus ook mijn eerste reactie. Ik heb een hoge aanvullende verzekering om alle drie de behandelingen vergoed te krijgen en nu zou ik straks elke keer 500 euro bij moeten gaan betalen. Dan had ik net zo goed mijn verzekering om laag kunnen gooien.



Ik hoop dus dat die 500 euro niet voor de aanvullende gaat gelden.

Dat zal toch bijna niet?? Dat aanvullende verzekerden OOK nog die €500,- moeten betalen??

Al kijk ik nergens meer van op… :think: :hand:



Idd Rhi, dat idee had ik ook…als je niet aanvullend verzekerd bent en dus de eerste poging nu zelf moet betalen, dan is het een goede oplossing. €500,- kunnen de meeste mensen wel bij elkaar sparen.

En zelfs mensen die met minder geld moeten rondkomen, kunnen op deze manier eerder aan de 1e poging beginnen (ipv eerst maaaaaanden moeten sparen)

Maar idd wel hopen voor een overgangsregeling en ik hoop ook dat ik niet voor niks zo goed en duur verzekerd ben :think: :think:



Liefs Nicje :-*

Wij zijn nu met de 5de IUI poging bezig en in ons achterhoofd zijn we al een poosje aan t dubben over een eventuele IVF behandeling mocht t nodig zijn. Ik vind 2500 euro een hele hoop geld, en zo heel breed hebben we t nou ook weer niet. Onze verzekering zou de eerste poging vergoeden bij het duurste uitgebreide pakket maar dan heb ik nog wel een jaar wachttijd. Dus ondertussen hadden we eigelijk al besloten t voorlopig maar even te laten, en eens rustig te gaan sparen voor een behandeling toen ik dit vandaag op het nieuws hoorde. Ik kan me voorstellen dat dit niet echt leuk aankomt voor mensen die die 2500 euro dus al wel opgehoest hebben, maar voor ons klinkt 500 euro al een stuk minder ver weg als 2500. Ben blij dat ik mijn verzekering nog niet omhoog gegooid heb. Scheelt toch al gauw weer 60 eurootjes in de maand.



Groetjes,

Daniëlle

Gynaecologen vinden ivf-behandeling nog te duur

25 mei 2006, 11:06 (18 reacties)



HILVERSUM (ANP) - Gynaecologen vinden de kosten van reageerbuisbehandelingen (ivf) in de plannen van minister Hans Hoogervorst (Volksgezondheid) te duur. J. Kremer van de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie zei dat donderdag in Radio 1 Journaal.



De minister kondigde woensdag aan de behandelingen weer terug te halen in het ziektekostenpakket. Dat betekent dat per behandeling een eigen bijdrage van 500 euro wordt gevraagd. Nu kost een eerste bevruchtingspoging 2500 euro. Volgens Kremer komen patiënten door de nieuwe regeling ,van de regen in de drup’’ omdat de kosten toch kunnen oplopen. Een reageerbuisbevruchting bestaat doorgaans uit drie behandelingen.



Ook Freya, patiëntenvereniging voor vruchtbaarheidsproblematiek, heeft kritiek op de plannen van Hoogervorst. Volgens voorzitter Erikjan Bor blijft een vruchtbaarheidsbehandeling onbereikbaar voor mensen zonder dik gevulde portemonnee.



,Als patiënten zelf moeten betalen, stappen ze eerder over op de meer kansrijke maar ook veel duurdere en zwaardere ivf-behandeling,’’ aldus Bor. ,Daarnaast zijn patiënten bij ivf geneigd meer embryo’s terug te laten plaatsen om hun kansen te vergroten, als er per ivf-behandeling een eigen bijdrage moet worden betaald. Hierdoor is de kans op een risicovolle meerlingzwangerschap groter.’’

Ik ben er erg blij mee dat de behandeling weer terug komt in het pakket, want wij kunnen niet een hele dure verzekering betalen :cry: .

En wij heben net besloten ( voordat deze beslissing kwam) om als nog weer een IVF poging te wagen maar dat zal waarschijnlijk pas in oktober zijn als we terug zijn van vakantie.

Wij hebben al 3 pogingen gedaan 5 a 6 jaar geleden waarvan 1 zwangerschap en miskraam en de andere pogingen verliepen niet goed waarvan de laatste met een baarmoederlijke slagaderlijke bloeding waardoor iedereen in paniek raakte zo ook mijn man.

Toen wilde ik nog een 4de poging doen maar mijn man niet meer tot afgelopen week.

Ik had het er over met hem dat ik toch nog eens een second opinion wilde hebben van een andere ziekenhuis want het ziekenhuis waar wij zaten des tijds had een slagings percentage van 10 procent en een ziekenhuis vlak bij onsheeft een slagings percentage van 75 procent heb ik mij laten vertellen.

Dus mijn man zei ja we gaan het gewoon doen voor een second opinion en kijken wat hun zeggen en gelijk eens kijken hoe hun er tegen aan kijken, maar hij wil ook gerust gesteld worden odat het bij de laatste poging het helemaal mis ging, en dat wil hij nooit meer mee maken.

Dus ik ga heel hard duimen dat het allemaal mee mag vallen en dat onze IVF pogingen gerealiseerd gaat worden.



Groeten shirley

Shirley, wat spannend…

Kan me voorstellen dat je er toch wel 10 keer over nadenkt…



Ik snap een zinnetje niet van ErikJan Bor:



,,Als patiënten zelf moeten betalen, stappen ze eerder over op de meer kansrijke maar ook veel duurdere en zwaardere ivf-behandeling,'' aldus Bor. ,,Daarnaast zijn patiënten bij ivf geneigd meer embryo's terug te laten plaatsen om hun kansen te vergroten, als er per ivf-behandeling een eigen bijdrage moet worden betaald. Hierdoor is de kans op een risicovolle meerlingzwangerschap groter.''


Dat eerste zinnetje ,,Als patiënten zelf moeten betalen, stappen ze eerder over op de meer kansrijke maar ook veel duurdere en zwaardere ivf-behandeling,'' aldus Bor.

Ik snap niet wat hij hiermee bedoelt; als je zelf moet betalen, stappen mensen eerder over???
Misschien bedoelt hij hiermee, dat als je de eerste poging zelf moet betalen (€2500,-) dat mensen eerder geneigd zijn zelf nog door te proberen. En als je een eigen bijdrage hebt van € 500, - dat mensen eerder overstappen???

Dat 2e stukje ben ik het absoluut mee eens. Geloof er ook wel in, dat je dat eerder zal doen.
Al kan ik me wel heel goed voorstellen dat mensen met minder geld ook meer kans hebben...!!!

Liefs Nicje :-*

Nicje ik denk dat ze dan vooral kijken naar de ‘standaard’ IVF behandelingen met meer hormonen dan bv de behandeling in eigen cyclus zoals die in sommige ziekenhuizen al mogelijk is misschien?

Veel anders kan ik er ook niet van maken want hoeveel inspraak ik ook had in alle behandelingen mijn gyn bepaald de begindosering van de hormonen en niet wij zelf…

En tja meerdere terugplaatsen lijkt me zeker dat dat gebeurd. Terwijl in Belgie het tegendeel allang is aangetoond door er 6 te vergoedden en daarvan de eerste 3 verplicht met maar 1 embryo terug.



Shirley succes met de tweede opinie en hopelijk zijn de artsen positief over de mogelijkheden!

Eigenlijk snap ik helemaal niets van onze overheid. :x



Ze zitten alleen maar te klagen over vergrijzing, maar alles wat bevorderlijk is voor de vruchtbaarheid is duur of moet je zelf betalen.



Ik heb al wel eens een mail gestuurd naar het ministerie van volksgezondheid over dit onderwerp, maar een duidelijk antwoord krijg je helemaal niet. :x Misschien moeten we met z’n allen wel meer actie voeren.



Hier in Nederland wordt toch te weinig actie gevoerd. Als er iets gebeurt haalt iedereen alleen maar z’n schouders op en verder wordt alles geaccepteerd. Erg jammer!

Nu lees ik net bij Daantje dat het toch niet doorgaat…



http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=21608



Wat kan zoiets toch een hoop onrust veroorzaken…En nu komt de volgende vraag bij mij op; hoe zit het nu met de 1e poging (niet aanvullend verzekerd)?? Blijft het nu als het ware ongewijzigd??

Hoi Nicje,



Het is goed nieuws, hoor! Eerst was het zo dat je zelf de 1e IVF-behandeling moet betalen, de 2e en de 3e werden helemaal vergoed.



Pas geleden kwam Hoogervorst met het nieuws dat de eerste behandeling weer werd vergoed, maar dat je dan wel voor elke behandeling een eigen bijdrage moest betalen van 500 euro. Hier was de Kamer het gelukkig niet mee eens.



Dus vandaag is bekend gemaakt dat de eigen bijdrage van 500 euro ook komt te vervallen. Per 1 januari 2007 worden alle drie IVF-behandelingen volledig vergoed, zonder eigen bijdrage. Conclusie: Je hoeft dus helemaal niks meer te betalen!



Maar jullie zitten nu al in de IVF-procedure en dan weet ik niet precies hoe het werkt. Of nu de oude situatie nog van kracht is, met dat je zelf de eerste behandeling moet betalen en de 2e en 3e niet. Hangt natuurlijk ook van jullie verzekering af. Als je twijfelt zou ik de verzekering even bellen, dan weet je hoe het zit.



Groetjes,

Jippie

Goed nieuws toch? Dat per 1-1-2007 alles vergoed wordt.

Wij hebben nog zitten dubben om dan te wachten, maar een half jaar is wel lang…

En volgens mij, wat ik uit de papieren begrijp, ben ik dusdanig verzekerd bij Menzis dat ik een eigen bijdrage van 360.00 dien te betalen? Da’s op zich voor ons wel te doen.



Vind het goed nieuws, er gaan veel meer deuren open voor mensen met een kinderwens, maar niet met de financieen.

Eindelijk eens iets positiefs.



Pebble

@pebble wrote:

Goed nieuws toch? Dat per 1-1-2007 alles vergoed wordt.

Wij hebben nog zitten dubben om dan te wachten, maar een half jaar is wel lang…

En volgens mij, wat ik uit de papieren begrijp, ben ik dusdanig verzekerd bij Menzis dat ik een eigen bijdrage van 360.00 dien te betalen? Da’s op zich voor ons wel te doen.



Vind het goed nieuws, er gaan veel meer deuren open voor mensen met een kinderwens, maar niet met de financieen.

Eindelijk eens iets positiefs.



Pebble




Ik heb een aanvullende verzekering waar alle drie de pogingen al vergoedt werden dus kunnen ook gelukkig gewoon aan de slag.

Ik ben ook aanvullend verzekerd en we krijgen alle pogingen vergoed, maar vroeg me in eeste instantie af of aanvullende verzekerden ook die € 500 moesten betalen, maar dat is nu dus allemaal niet meer van toepassing.



Goed nieuws voor de ‘nieuwe mensen’



Liefs Nicje :-*