Ivf na eileideroperatie

Binnekort krijg ik een operatie aan mijn eileider die wordt verwijderd . Volgende week heb ik al het intake gesprek voor ivf. Hoelang na de operatie moet je rusten voor je weer zwanger zou mogen worden. Zit daar 1 cyclus tussen ?



Groetjes Daantje

Ligt eraan hoe ze je eileider eruit halen Daantje…meestal kan het met een zgn buisjesoperatie en daar is het herstel redelijk snel van (2 weken ongeveer) maar moeten ze onverhoopt een bikinisnede maken bv dan staat daar al gauw 6 weken voor. Maar uitgaande van de minst ingrijpende variant van 2 weken is het daarna inderdaad afwachten wat je cyclus doet. Pas als er een een eerste cyclusdag is kunnen ze een IVF min of meer plannen want 21 dagen na CD1 begin je normaal met onderdrukken in ons ziekenhuis. Daarvoor heb je straks ook die intake dan hoor je of jou ziekenhuis bv met de Pil werkt waardoor je mss nog ietsje langer (pfff ietsje iedere week langer is al te lang nietwaar? :roll: ) zou moeten wachten.



Heel erg veel succes met de operatie en hopelijk valt het je 100% mee net als bij mij!

Thanks, als het goed is gaat het op dezelfde manier als de kijkoperatie dus met kleine sneetjes.



Ik moet beginnen met de pil heb al een boekje meegekregen dus dat is dan de lange versie… ach ja het gaat gelukkig allemaal erg snel had echt gedacht dat er misschien wel een jaar wachttijd zou zijn .



Voor jou is het nu ook spannend…ik ga duimen voor je hoor :thumbup:



Groetjes Daantje

Oef nee! Autsch dan had ik heeel diep nagedacht voor ik me had laten opereren…

Misschien prettig voor je ‘beeldvorming’ ik ben 22 december geopereerd met kijkbuisjes daarmee mijn eileiders afgeklemt met clipjes ipv verwijderd (dus herstel was nog iets korter).

Cyclus bleef op tijd en 7 januari geloof ik was mijn CD1 27 januari begonnen met Deca spuiten (jij begint ws al op CD1 met de pil? en daarna iets anders wanneer je gaat stimuleren?) en uiteindelijk pas 6 maart de punctie gehad. Nu is het wel zo dat ik minder hormonen spuit dan standaard (150 EH Gonal - standaard terwijl ik ivm overstimulatie risico 112.5 spuit) en ik dus veel langzamer dan ‘standaard’ follikels kweek.



Ben wel benieuwd via welk schema jullie ziekenhuis werkt want dat schijnt toch echt overal weer anders te zijn dus als je een keer zin hebt om het uit te leggen? Succes trouwens ook bij je intake!

Rhi wat bedoel je met dan had ik diep nagedacht over om me te laten opereren ?



Zodra ik wat weet van het scheme ed zal ik erop terugkomen hoe dat daar in z’n werk gaat.



Groetjes Daantje

Sorry mist een smilie ik bedoelde er niets engs mee of iets dergelijks, meer dat wanneer het herstel echt enorm lang zou duren (een jaar of twee jaar oid :wink: ) dan had ik bij voorbaat voor de clipjes gekozen in mijn specifieke geval. Uitnemen heeft altijd de voorkeur natuurlijk en achteraf bleek dat bij mij niet eens mogelijk helaas.



Dank je alvast voor het schema!

:smiley: Oooohhh schrok al…



Denk zelf dat het allemaal best wel mee zou vallen . De kijkoperatie zag ik zo tegenop en dat stelde eigelijk niks voor en het is voor een goed doel en die paar weken die kunnen er dan ook nog wel bij.



Groetjes Daantje

Ja zo bekeek ik het ook hoor. Er was een wachtlijst voor de operatie in het ziekenhuis van een paar maanden…tja en toen kon ik niet anders dan me voorhouden dat het a) beter was qua kansen en b) een paar maanden op een nieuw te maken mensenleven maar erg weinig is…



En de operatie zelf…euhm dezelfde avond was ik alweer thuis :oops:

Met het helemaal verwijderen van je eileider (was dus bij mij ook de bedoeling) willen ze dat je minstens 1 nacht blijft geloof ik. Dus als de operatie weer reuze meevalt…lekker genieten van dat ontbijt op bed :mrgreen:

Probeer het ook zo positief mogelijk te bekijken . Er zit vocht in mijn eileider , als ze hem laten zitten dan is de kans op een miskraam / buitenbaarmoederlijke zwangerschap heel groot dus het heeft alleen maar voordelen om hem eruit te halen. En de lichamelijke klachten die ik soms heb komen volgens mij toch echt stiekem daarvan .



In het ziekenhuis zijn ze heel lief dus dat nachtje en ontbijtje maakt een hoop goed :slight_smile: (moet 1 nachtje blijven)



Groetjes Daantje

Jee heb jij dat gevoel ook?? Bij mij zitten ze er nu dus nog in en ook nog eens verkleefd aan mijn darmen en echt waar soms denk ik echt dat ik ze voel zitten en dat ze mijn darmen door de war brengen…



En echt waar mijn gyn heeft navraag gedaan in Amsterdam en Nijmegen bij de professoren en die hadden allemaal overtuigd teruggemaild dat ze eruit moesten :mrgreen: Zo handig een dossier af en toe doorlezen.

Hebben ze het met jou ook over clipjes gehad?

Ze hebben het niet gehad over clipjes.



Vorige keer bij de een na laatste afspraak zei de gyn, ik denk niet dat het echt nodig is om hem eruit te laten halen maar ik zal erover vergaderen (na aandringen van mijn vriend want die wil geen risico lopen) Ging er eigelijk van uit dat het niet nodig zou zijn en nu zegt hij dat het alsnog beter is om het eruit te laten halen.



Moet wel zeggen dat ik geen woord heb gesproken over de klachten die ik had …zag in de 1e instantie een operatie niet zitten . Loop af en toe krom van de pijn lijkt op een hele heftige eisprong en drukt dan door naar mijn rib wat de ademhaling bemoeilijkt en heb af en aan pijn in mijn rug , naast mijn ruggegraat . Net wat jij zegt hem ik last gehad van mijn darmen en stoelgang maar of het daar mee te maken heeft allemaal ik heb echt geen idee.







Groetjes Daantje

Het is ook echt beter om ze eruit te laten halen hoor. In 1 van de vorige IVF topics heb ik eens een grafiekje geplaatst van vrouwen in IVF cyclussen met hydrosalpinx en de resultaten na verwijderen en zonder verwijderen. Zonder is echt beter en het is nog niet bewezen (in NL althans want de groep vrouwen is te klein om dit te onderzoeken) maar de vloeistof erin zou embryotoxic kunnen zijn en dus het embryootje nestelt niet in of ‘sterft af’ door de vloeistof. Daarom ben ik ook super blij dat ze nu dicht zitten. Nog steeds jammer dat ze er niet uitkonden maar dat risico was het niet waard ivm mogelijke darmperforatie.



Die last met de darmen; ik en de gyn nadat ik het navroeg gaf me ook aan dat het zou kunnen, dacht dat het zou kunnen dat de eileiders (bij mij zijn het dus beide die soms wel 6 cm doorsnee krijgen) het vocht toch ergens vandaan moeten halen. En als eerste leiden je darmen daaronder. Probeer het zelf zo goed mogelijk te compenseren door extra te drinken.



Ow ja je had geen aanmoediging meer nodig om ze eruit te laten halen :oops: nu ja wie weet dat er nog dames zijn die twijfelen en ook hetzelfde hebben als wij hebben :lol:

Heb wel even getwijfeld want je wil toch zo snel mogelijk beginnen, maar lang leve internet ! En las dat de kansen omhoog gaan als de boel dicht zit/ of eruit is. Nu moet ik zeggen dat er niet echt veel over bekend is dat bleek ook wel uit de eerste reactie van de gyn… hij dacht dat het wel kon blijven zitten.



Sinds ik gestopt ben met roken drink ik ongeloofelijk veel thee dus dat zit wel goed denk ik . Hoe gaat het met jou met het stoppen ?



Groetjes Daantje

Ja raar he dat gyns er niet allemaal hetzelfde over weten. Dan zou je het maar net moeten treffen met een gyn die wel navraagt bij anderen. De mijne heeft eerst navraag gedaan bij het hoofd van de afdeling die gaf aan eerst een poging te willen doen (risico operatie afgewogen tegen leeftijd zaadkwaliteit etc en dus de kans op slagen zonder operatie) waarna we uiteindelijk eerst overstimuleerden en daarna twee volle pogingen hebben gedaan waar de tweede de miskraam werd. Nu poging 3 met clipjes en 2 emrbyootjes terug. En na vannacht goed slapen nog maar 8 nachtjes erbij voor we meer weten.



Tja dat helemaal stoppen lukt me wel weer als we over een paar dagen inderdaad een positieve test zouden hebben. Om de een of andere reden kan ik dan super makkelijk stoppen. Nu lukt het nog even niet want het vleesch is zwak hier…maar vooruit ik drink niet ik rook een sigaretje of 4/8 op een dag max dus al flink minder dan een pakje en geloof dat daardoor de kwaliteit van de eitjes ook flink omhoog was gegaan! Knap van je hoor dat je nu al helemaal gestopt bent! :thumbup:

Ik ga verschrikkelijk hard voor je duimen dat je goed nieuws hebt over een paar dagen wat een toestand allemaal je hebt het verdient hoor .Ik hou jullie topic in de gaten en misschien dat ik wel mee ga schrijven .



Dat roken dat komt wel hoor. Ik ben ook van een pakje per dag naar niks gegaan in het begin heeft dat heel wat traantjes gekost en boze buien en stampvoeten haha , toen we helemaal de molen in zijn gegaan moest ik van mezelf stoppen heb nu nog weleens behoefte om te roken maar de eerste weken zijn echt het ergst, begrijp nu niet hoe ik die ooit ben doorgekomen .



Groetjes Daantje

Oef van een pakje naar nix! Dat heb ik deze keer ook weer geprobeerd de eerste spuit erin de sigaretten eruit en dan aan de pleisters. Alleen blijk ik een soort allergische reactie op die pleisters te krijgen. Helemaal rode en warme huis die jeukerig wordt. Jammer maar helaas. Nu ja we zien wel wat deze ronde ons brengt de stok achter de deur van een zwangerschap maakt het stoppen misschien toch weer ‘makkelijk’.



Nu duik ik gauw even onder de douche en daarna even een uurtje onder de wol Oprah kijken onder het dekbed samen met de kat vind ie zelf ook lekker knus en gezellig nu ligt meneer op de 2 cm bank naast me die over is :inlove:



Tegen de tijd dat je eraan toe bent en er zin aan hebt kom je maar lekker meebeppen bij de IVFers hoor! Is er hartstikke gezellig met schatten van dames waarvan er nu best al een boel zwanger zijn, sommigen al bevallen 1tje is er aan het wachten op hun beebje van ver voor adoptie en dan zijn er nog een stuk of 4 geloof ik aan het behandelen nu. Je bent iig van harte welkom!