IVF: na de terugplaatsing

Wat een drama, TWEE hele weken wachten of de embryo’s zich wel of niet ingenesteld hebben. Haal me van alles in het hoofd. Zijn mijn borsten extra gevoelig. Heb ik buikpijn, van een evt. menstruatie. En ik zit nog maar op dag 2!!! Nu heb ik gelezen dat je pas vanaf dag 8 tot zo ongeveer de 12e dag evt. ongesteld kunt worden. Wie heeft hier ervaringen mee? Dan hoef ik me in ieder geval de komende 6 dagen niet zo druk te maken als ik naar de WC moet.



Mijn vriend en ik hebben ervoor gekozen om 1 of 2 embryo’s afhankelijk van de kwaliteit terug te laten plaatsen. Wij dachten dat de kwaliteit echt slecht moest zijn, wilden ze er twee terugplaatsen. Onze verbazing was dan ook groot toen ze 2 terugplaatsten, terwijl het goede embryo’s waren. Bijkbaar plaatsen alleen 1tje terug als het een top-embryo is en die hadden we niet. Als we dit eerder hadden geweten dan hadden we gewoon 1 aangekruist op het formulier. Al is een tweeling ook van harte welkom hoor!!! Maar het is wel een waarschuwing voor stellen die liever geen tweeling willen.

Bij ons konden jammer genoeg geen embryo’s invriezen, bij wie is dit wel gebeurt? Ik heb begrepen dat dit niet zo heel vaak voorkomt…



Niekje

Hee niekje,



ik heb geen antwoorden voor je, maar wil je wel heel veel succes wensen de komende 10 dagen en hoop dat jullie droom mag uitkomen.



Liefs

Kiddo

Hoi,



ook ik kan je niet helpen, maar je wel veel succes wensen.

Probeer afleiding te zoeken, om er maar een cliché in te gooien. Ga breien, schilderen, wandelen, ik snap het helemaal, maar heb geen passend advies.

ik hoop dat het lukt!! :pray: :pray:



Pebble

Niekje ik heb echt maar 1 tip…geef er ontzettend aan toe!! Ik begon hier zodra ik echt knetter van mezelf werd met goedkope tests van internet te testen om maar toe te geven aan de testdrang. En ja in het begin krijg je mega positieve testen van de Pregnyl maar na verloop van een paar dagen zie je de testen minder positief worden. Zo wist ik dat de Pregnyl uitgewerkt raakte en vaak merkte ik ook dat de (eerste?) klachten en klachtjes minder werden. Ook kon ik me zo beter voorbereiden of het wel of niet gelukt zou zijn. Bleven de testen negatief dan kon ik alvast bezig gaan met ‘verwerken’ van de mislukte poging hoe maf dat misschien ook klinkt. Dan richtte ik me op ‘andere’ dingen en mocht ik bv een glaasje alcohol weer drinken van mezelf en een lekkere dikke halfgare biefstuk etc.

Wat ik vooral merkte was dat er iig de eerste paar uren na het testen ik veel rustiger werd. Want ik had eraan toegegeven.



En voor wat betreft die 1 of 2 embryo’s terug. Als bij ons de kwaliteit ‘minder’ was (echt slechte embryo’s plaatsen ze niet eens terug) dan hadden we het over embryo’s met minder dan 8 delingen. De eerste 2 volledige pogingen (hier dus poging 2 en 3 waren dat) kregen we er ook echt maar 1 terug want de kwaliteit was minstens 8 delingen en weinig fragmentatie. Zodoende hebben we tijdens de laatste poging juist heeel erg bewust gevraagt er ondanks goeie kwaliteit (weer 8 delingen of meer) er toch 2 terug te plaatsen. En wonder boven wonder (misschien minder stress?) hadden we zelfs zulke goeie embryo’s dat er zelfs nog 1 over was om in te vriezen! De kwaliteit was dus nog beter dan alle voorgaande pogingen! En wonder boven wonder is er van die 2 super goeien 1 blijven zitten die nu al die tijd flink aan het groeien is. Niet te naar om maken dat er ondanks jullie goeie kwaliteit er toch echt 2 terug geplaatst zijn want ook dan is er meer kans dat er een tweeling door komt maar het is wederom een ‘kans’ geen garantie op een tweeling. En geloof me ondanks dat wij heel bewust altijd kozen voor 1 terug (daar ook een keer zwanger van werden maar dat werd een miskraam) was het gevoel na de eerste echo toch ‘vreemd’ dat er ‘maar’ 1 prachtig kloppend hartje te zien was. Niet echt teleurstelling want dat was echt niet mogelijk toen we dat knipperlichtje zagen maar toch een beetje ‘gemis’ van die andere embryo. Moeilijk uit te leggen iig maar ik hoop dat je het een beetje begrijpt. Zelfs als jullie ontzettend veel geluk hebben en er zijn 2 knipperende embryootjes te zien dan zal dat geluksgevoel overheersen (neem dan maar ontzettend veel tissues mee uit de spreekkamer van de gyn…die heb je nodig :oops: )

Heel erg veel geluk, succes en afleiding gewenst voor je wachtweken en hopelijk straks een prachtige positieve test!

Dank je wel voor je opbeurende reactie Rhiannon. Heb jij ook bepaalde dingen gevoeld tijdens die eerste paar dagen. Zoals opgezwollen tepels? Ook heb ik, vooral als ik druk bezig ben, last van mijn buik. Weet niet of dit uitwerkingen zijn van de pregnyl, of het loslaten van de embryo’s of juist de innesteling!!! Ook heb ik veel minder honger dan anders. maar misschien wil je ook wel dat je je anders voelt. Ik weet het niet.



Stel je voor dat er van de 2 embryo’s zich maar 1 innestelt, krijg je dan wel of geen menstuatie? Misschien een beetje een domme vraag, maar ik weet het niet zeker.



Fijn voor je dat je uiteindelijk zwanger bent geraakt. Was het raak na de derder poging IVF?



Niekje

Niekje nee je voelt je ook echt anders dan anders, daar zitten meerdere factoren achter; de Pregnyl (mega zwangerschapshormoon zoals je wel weet dus je kunt ook allerlei zwangerschapskwaaltjes hebben hoe ironisch ook) maar wat er ook gebeurd na de punctie blijven de follikels zich vullen met vocht waardoor je een wat opgezette buik kunt krijgen met een wat drukkend gevoel. Dan is het heel goed om veel te drinken. Al zul je daar misschien nog minder hongergevoel door overhouden dat vocht aan blijven vullen is ‘nodig’. Een derde ding wat er gebeurd na de punctie en deels door de Pregnyl en evt Progestan als je dat gebruikt, het gele lichaam wat in de achtergebleven follikel zit maakt ook je eigen natuurlijke progesteron aan. Dit zorgt ook voor verschillende kwaaltjes die vaak gerelateerd zijn aan zwangerschap en het houd heel belangrijk je baarmoederslijm in tact om het innestellen te laten slagen. Moeder natuur met of zonder hulp is ontzettend ingenieus vandaar ook dat alle mogelijk PMS klachtjes zo ontzettend lijken op een beginnende zwangerschap. Kort door de bocht, nee het is niet vreemd dat je van alles voelt en ja helaas zegt het nog weinig over het uiteindelijke resultaat. Je bent iig niet maf aan het worden :wink: Ik voelde zoveel na iedere poging of die nu wel of niet slaagde en uiteindelijk was het zelfs zo erg dat ik zelfs de ‘goedkope’ testresultaten niet meer wilde geloven en alleen nog maar vertrouwde op de uitslag van de Predictor test en toen ook pas het ziekenhuis durfde te bellen :oops:



Hmmm domme vragen bestaan niet zeg ik altijd maar want ik heb er ook nog altijd een heleboel…ws elke dag wel 1 waarvan ik denk argh… :mrgreen:

Als er van de 2 embryo’s zich maar 1 innestelt kunnen er 2 dingen gebeuren; je krijgt licht bloedverlies wat een beetje lijkt op een menstruatie, of 2 je merkt er niets van (zoals bij mij) en het embryootje wordt door je lichaam ‘opgeruimd’ en lost op. Bij de IVF dames is er 1 waarbij het eerste gebeurd is en ze heeft telkens stress gehad over die bloedingen. Gelukkig zullen de meeste gyn’s dat ook zeker begrijpen dus mocht zoiets je gebeuren twijfel dan niet en bel ze op want je krijgt dan krijg je een echo (met 7 weken is een kloppend hartje te zien dus heel soms willen gyns iig die termijn afwachten schrik daar dus niet van) en zo kun je gerust gesteld worden als het nodig is.

Hier was het inderdaad eerst na de tweede volledige poging met punctie raak (MK op 6 weken) en nu dus de derde volledige poging die gelukt is. Maar ook dat zegt weinig hoor…houdt hoop want neem Kimmetje23 die is tot 2 keer toe van de eerste poging zwanger geworden :smiley:



Ow en voor ik het vergeet want we rijden zo naar pa en ma, als je meer last van je buik krijgt met drukte en veel bezig zijn luister dan naar je lichaam! Dit is echt een teken want je lijf is zo druk bezig met verwerken van alle hormonen, de punctie en alle follikels die vocht opnemen vanuit je lichaam dat het die rust ook echt nodig heeft. Dus blijven drinken (minstens 2 liter op een dag deed ik mbv halve liter flesjes zodat ik kon zien wat ik dronk aan hoeveelheden) en lekker met de beentjes omhoog op de bank als het even teveel is. Je hebt een mega prestatie neergezet met de punctie en al die eitjes maken dat daar echt wel even wat meer rust tegenover mag staan. Toi, toi, toi!

Hi Niekje

Ik ben net gestart met IVF ook dus heb nog niet de ervaring die jij hebt. Wel herken ik het gevoel heel sterk van mijn IUI pogingen, met name de keren na de eerste keer (die in zwangerschap maar ook miskraam resulteerde), dat ik echt helemaal niet naar de wc durfde, bang voor wat misschien komen ging! Echt heel idioot vond ik, want ik ben erg nuchter en weet ook dat het of wel goed is of niet en dat je daar dan weinig aan kunt doen, maar toch voelde het als eng…bovendien door alle shit in je lijf voelt niets meer als normaal aan en zie je overal tekenen in (zowel positief als negatief in mijn geval!)

Ik wens je heel veel succes en sterkte toe komende dagen, zorg goed voor jezelf, dat heb je ongeacht de uitkomst ENORM verdient!

ik duim voor je!

:pray: :pray: Corine