IUI overslaan en meteen naar IVF???

Dag dames,

Heb geen idee hoe het traject loopt, maar weet iemand of er in bepaalde gevallen meteen IVF wordt gestart? Na de nodige complicaties (MK en EUG) blijkt er nu 1 eileider verstopt te zijn. De beste kans op een zw.schap zou dus via IVF zijn (i.v.m. herhaalde kans EUG bij IUI etc.).

Weet iemand dit? Volgende week krijg ik een gesprek bij de gyn, dus die zal hier zeker antwoord op kunnen geven. Ik wordt alleen zo onrustig en heb zoveel vragen.

:hand:

Toontje

Hoi Toontje,

Soms wordt er inderdaad meteen op IVF/ICSI over gegaan, maar standaard is in principe eerst zes keer IUI. Maar als dat geen kans van slagen heeft om medische redenen, dan slaan ze dat over. Ik heb van een ander topic begrepen dat je wat “ouder” bent, was het niet 42? Misschien dat ze dan om die reden meteen met IVF/ICSI beginnen. Alleen hanteren sommige ziekenhuizen wel een leeftijdsgrens, en dat geldt ook voor bepaalde verzekeringsmaatschappijen. Dus zoek dat ook even goed uit.

Succes!

Groetjes,

Jippie

Hoi Jippie,

Ja, goed van je dat je dat weet! Ik ben idd (bijna) 42. Ik ben nu in behandeling bij Geertgen. Ik moet nog informeren welke leeftijds-

grens zij hanteren bij IVF.

Wel heb ik gemerkt dat de gyn’s die ik tot nu toe heb leren kennen niet enthousiast zijn als IVF op latere leeftijd wordt toegepast i.v.m. verhoogde kans MK, EUG en afwijkingen.

Bedankt voor je reactie!

:slight_smile:

Hoi Toontje,

Wij zijn begin 2006 begonnen met IVF, zonder het traject van IUI vooraf.

Uit een grote buikoperatie en MRI-scan bleek ik ernstige endometriose te hebben. Ik ben vanuit Helmond doorverwezen naar Nijmegen.

Daar hebben we in overleg met de artsen besloten om niet meer ongesteld te mogen worden en meteen door te gaan voor IVF.

(niet meer ongesteld vanwege ernstige pijn)

Helaas zijn de 1e en 2e poging niet gelukt en heb ik nu inmiddels weer een aantal maanden hormonen om de boel te onderdrukken.

Hoe het bij jou gaat, zou ik niet kunnen zeggen.

Idd ook vanwege jouw leeftijd. Er zijn ziekenhuizen die een leeftijdsgrens hebben van 41, maar lees er ook van 43.

Dus even goed laten informeren en zeker goed doorvragen, want uit mijn ervaring met artsen heb ik gemerkt dat ze nogal gauw proberen af te schuiven.

Hopelijk krijg je volgende week duidelijk antw op al jouw vragen (schrijf ze vooraf op, want op dat moment duizelt alles zo, alle info die je krijgt)

Hoi Nicje,

Bedankt voor je berichtje meid. Ja, dat “afschuiven” ken ik. Ik denk dat artsen ook onder vuur liggen bij de zorgverzekeraars (onder het motto geen slapende honden wakker maken). Als ik het goed heb gaat het Catharina tot 43 jaar. Er zijn nog diverse andere ziekenhuizen, maar om praktische redenen (afstand, oppas etc.) is dit niet onze eerste keuze.

Nijmegen is voor ons in de buurt, maar die gaan tot 41 jaar…

Endometriose, jeetje meid… Je hebt verschillende “gradaties” zal ik het maar noemen, maar bij jou klinkt het ernstig. Een kennis heeft dit ook, en zij zou niet spontaan zwanger kunnen worden. Tot hun stomme verbazing bleek ze pas geleden over tijd te zijn, én zwanger dus!! Weten jullie al wanneer jullie weer willen starten met de 3e poging?

Helaas zijn de 1e en 2e poging niet gelukt en heb ik nu inmiddels weer een aantal maanden hormonen om de boel te onderdrukken, bedoel je hiermee de pijn? Heel veel sterkte in ieder geval!

Hoihoi,

Wij zijn ook gestart met IUI, heb ook 1 eileider verstopt. Na 3 pogingen zelf mee gestopt, geen vertrouwen. Wij hebben nog steeds het idee dat we met IVF meer kans hebben. (gevoel)

Was geen probleem. Maar het is allicht de moeite waard om het wel te proberen. Je krijgt ze toch vergoed als je aanvullend verzekerd bent. Waarom dan niet doen? Het is niet extreem pijnlijk ofzo, en wij deden zonder hormonen. Het is alleen lastig dat je steeds de sjok naar het zh moet maken.

Succes! Ik hoop dat het welke behandeling dan ook, aanslaat en dat ook jij gewoon weer mamma wordt. Wat is nou 42?

Groetjes

Pebble

hiohoi,

wij krijgen nu direct icsi!

omdat me man geen goed zaad heeft, heeft de gyn besloten om ons dircet in de icsi molen te zetten

Het is ook erg afhankelijk van de gyn. Ik ben nu doorverwezen naar een UMC (voorheen zat ik bij een streekziekenhuis), ik werd doorverwezen voor iets anders maar blijf daar nu i.v.m. onze zwangerschapswens.

Heb al 1x een prille miskraam gehad, 1 EUG en mis daardoor 1 eileider en daarna nog een missed abortion…deze gyn vroeg waarom ik IUI had gehad omdat dit voor ons niet voor extra kanzen zou zorgen omdat ik wel zwanger kan raken via de natuurlijke weg.

Nu door die eileider die ik mis, het littekenweefsel van operaties en mijn leeftijd (33) zal het spoedig ook IVF worden. Heb 2x IUI gehad in het streekziekenhuis.

Maar nu het zover is merk ik dat het toch niet zo makkelijk is dan ik eerst had verwacht. Had wel vaker gedacht dat ik wel graag IVF zou willen maar nu het dan bijna zover is vind ik het toch wel erg moeilijk. Het is toch de laatste optie…

suc6 in ieder geval!

Hier ook ernstige endometriose en natuurlijk zwanger worden is bijna uitgesloten.

Arts stelde voor om 6 x iui te doen, waarvan 3 x natuurlijk dus zonder hormonen maar mbv ovulatietesten en 3x met hormonen. Zelf begonnen we vrij snel de moed te verliezen want waarschijnlijk waren mijn eileiders te verstopt om het op deze manier te laten lukken. Toch vond ik het een prettige tussenstap naar de ivf toe. Ivf is best een grote stap vond ik en op deze manier groei je er als het ware een beetje in. Daarbij zou dan na 3 pogingen voor ons het einde zijn en nu hadden we er 9.

Uiteindelijk na 3x ivf (waarvan 2x in een vroege mk) spontaan zwanger :dance:

Toevallig ken ik iemand (via forum) die ook bij Geertgen onder behandeling is, zij kreeg hormonen waardoor er follikels gaan rijpen, omdat de reactie daarop van te voren niet te voorspellen is, was de afspraak dat als er maar een paar eicellen zouden groeien zouden ze overgaan op IUI anders op IVF, bij haar waren er 17 follikels, dus krijgt ze nu IVF. Bij haar werd het dus op het moment supreme beslist, maar ze heeft het IUI traject dus ook over mogen slaan.

Succes!