IUI, IVF, naar huis HELP!!!

hallo,



Even een paar vraagjes en een heel verhaal.

mijn vriend en ik zijn 2 jaar bezig om zwanger te worden. Na 9 maanden was het raak, maar dit bleek buitenbaarmoederlijk te zijn, sindsdien lukt het niet meer.

nu zijn we in de MMM gestapt. Hier bleven ze in het begin volhouden dat er geen probleem zou zijn bij ons. Bij mij is namelijk ook niets mis (zo op het oog; eisprong, regelmatige cyclus enz.)

Nu blijkt het bij vriendje wel niet helemaal goed te zijn, vooral de bewegelijkheid. We hebben 3 zaadonderzoeken gehad. De eerste was wel redelijk, de 2de slecht en de 3de nog slechter.

Nu moeten we nog 1 keer en dan doen ze een proefIUI, om te kijken of er daar wel genoeg zaadjes voor zijn, anders worst het IVF :shock: . (om even een paar cijfers te geven boven de 20 is goed, tussen de 10 en 20 redelijk en onder te 10 slecht. Het eerste onderzoek was 13,3, de 2de 2,2, de 3de 1,5 als totale uitslag)



wat kunnen we nu verwachten? Wij hadden dit niet verwacht en weten eigenlijk helemaal niet meer wat nu te doen. De arts staat ook voor een raadsel, aangezien ik wel zwanger ben geweest. Nu de vragen

Is IUI altijd met hormoonstimulering, hoeveel pogingen zijn gemiddeld bij IVF? Is er overal een wachtlijst voor?



alvast bedankt voor de antwoorden



groetjes Suzanne

hoi Suzanne,



jemig wat een verschil zit er tussen die onderzoeken en erg typisch dat ze allemaal steeds slechter worden en niet dat er nog een uitschieter naar boven tussen zit. Hoeveel tijd heeft er tussen de onderzoeken gezeten? Normaal moet dat nl ong om de 3 maand zijn ivm de aanmaak van nieuwe zaadjes en natuurlijk is het belangrijk dat er wat leefregels voor het onderzoek in acht genomen zijn; zoals niet te warm, niet te strakke kleding, zo min mogelijk roken liefst natuurlijk helemaal niet en tussen de 3-5 dagen onthouding voor het inleveren. En mss zit er wel een spatader bij je man op of bij de balzak wat de kwaliteit nogal sterk beinvloed. Dit is redelijk eenvoudig te bepalen door een uroloog/androloog evt gecombineerd met doppler (doorbloeding) of echo onderzoek.

Wat ook erg vreemd is is dat ze niet een aantal ‘simpele’ testjes hebben gedaan voor ze met dit (best nog wel drastische) voorstel komen. IUI hoeft nl niet eens altijd met hormonen te gebeuren maar kan ook met hulp van ovulatietesten gebeuren (mits ze dus je hele cyclus een keer onder de loep hebben genomen middels een aantal keren bloedprikken en evt echo’s! Dat blijkt niet uit je verhaal?) zodat het zo min mogelijk ingrijpend is voor jouw lichaam.

Wat ik ook niet snap is waarom er bv niet een HSG gedaan is, zijn je eileiders wel doorgankelijk, want zonder dat ze dat zeker weten kun je ook niet zeker van zijn dat IUI wel zinvol is?

Escape IVF zoals ze een IVF noemen na een IUI met te weinig zaadopbrengst is precies hetzelfde verder als een ‘gewone’ IVF want je hebt een punctie nodig om bij de follikels te komen. Dus ik neem aan dat jouw arts wel degelijk van plan is te gaan bijstimuleren om iig 2 follikels te kweken (normale IVF wordt vaak geen punctie gedaan met minder dan 5 follikels).

Maar zeker gezien je BBZ lijkt me een eerste goeie stap om na te gaan of je eileiders wel doorgankelijk zijn. Als de eileider waarin het vruchtje heeft gezeten gespaard is dan is er een grotere kans dat deze beschadigt is helaas. Is de andere wel helemaal goed en gezond dan is het een optie om met IUI te wachten tot er een follikel aan de ‘goeie’ kant ontwikkeld.



En ja bij de meeste ziekenhuizen zijn er wachtlijsten voor IUI en zeker weten voor IVF. Maar dat kan alleen je eigen arts je vertellen die kan je dan ook gelijk aangeven of je wel of niet al op die wachtlijst staat. Hoe lang de wachtlijsten zijn is ook overal verschillend namelijk.



Heel veel succes en hopelijk is escape IVF niet nodig!

Ow en hoeveel pogingen gemiddeld met IVF; dat zijn er ‘maar’ 3 dus als de escape IVF meetelt zou ik het daar zeker nog eens over hebben want als het zonder stimuleren gebeurd heb je daarna nog maar 2 kansen voor de verzekering en met zo weinig follikels is de kans dat het ‘aanslaat’ wel kleiner. Niet in iedere follikel groeit nl een eitje (in je normale cyclus wel dus 1 heb je er dan zeker maar dat is er weinig voor een gewone IVF)

Ja ik ben handig bezig…ga ook na bij je verzekering of zij de eerste IVF vergoedden. Als niet genoeg aanvullend verzekerd bent is er een kans dat je die eerste IVF ook nog zelf moet betalen. In jullie geval zonder teveel hormoonstimulatie ong 1500 euro voor de punctie en het labwerk. Ook voor IUI eens navragen want ook dat verschilt per verzekering.

even antwoord geven op een aantal vragen van Rhiannon.

Bij de BBZ die ik heb gehad, is niet geopereerd.

Een HSG gaan ze alleen doen als de zaadjes van vriendje beter worden, omdat ze zeggen dat ze anders mijn eileider niet nodig hebben (voor IVF).Er heeft elke keer ongeveer 6 weken tussen het ínleveren’ gezeten.

Mijn cyclus is 1 keer bekeken, dat wil zeggen, ze hebben 2 keer bloedgeprikt in een cyclus en een echo gemaakt.



verder zijn er geen redenen om aan te nemen dat er bij mijn vriend iets mis is, behelave dan dat zijn zaadjes erg slecht zijn :think:



alvast bedankt voor de antwoorden Rhiannon, ik vind dit heel fijn, aangezien het op dit moment allemaal erg onzeker is. Het kan namelijk zelfs zo zijn dat weer een periode naar huis worden gestuurd hierna, omdat het bijvoorbeeld al een keer is gelukt om zwanger te worden.



groetjes Suzanne

o,ja en waarom ze nog niet bv. een HSG hebben gedaan, is omdat ze elke keer dachten dat het wel goed zou zitten bij ons. Ze wilden tot aan maart zelfs geeneens het sperma van mijn vriend onderzoeken, want dat zou wel goed zitten :wall:



Ook wilden ze eerst niet mijn cyclus doormeten, maar moest ik maar blijven temperaturen?!



pas in april zijn ze echt begonnen.

Oef das toch een mini lichtpuntje dan bij iedere BBZ geen operatie.

Als je cyclus verder regelmatig blijft is 1 keer controle ook wel genoeg als er niets verder veranderd. Dat is zeker weten een groot pluspunt!



En tja slechter wordende zaadjes…erg lastig het enige waar je op kunt letten zijn de standaard leefregels als in geen alcohol, geen nicotine, foliumzuur en gember gebruiken om de kwaliteit omhoog te krijgen samen met veel (ongezouten ivm bloeddruk) nootjes eten. Dat zijn allemaal stoffen waardoor de kwaliteit kan verbeteren. Alleen als er inderdaad een lichamelijk reden is (zoals bv een spataders) dan zal dat weinig effect hebben. Misschien toch iets om na te vragen bij de gyn? Al was het maar om uit te sluiten.



Wel vervelend als je je eigen gyn moet gaan overtuigen en vragen om sommige onderzoeken. Je komt er niet voor niets natuurlijk en dan is ook meedenken en meeleven en onderzoeken plannen om zaken uit te sluiten wel het minste wat een gyn voor je kan betekenen. Als de zaadkwaliteit niet beter wordt dan is IUI ook lastig denk ik gevoelsmatig. Ja je bent een keer zwanger geweest maar helaas dat geeft ook geen garanties voor de toekomst natuurlijk.

Misschien ook een idee om een topic in zwanger worden te zetten ivm zaadkwaliteit? Daar zitten ook erg veel dames die misschien wel tips hebben voor je.



Hopelijk wordt de kwaliteit iig stukken beter want dat zal vast ook helpen om wat zekerder te worden! Succes en ook voor je man/vriend want helaas vergeten veel mensen dat het best wel moeilijk is om te horen dat de kwaliteit niet optimaal is.