IUI/IVF: Lege eiblaasjes?

Hoi allemaal,



Ben ik even met een vraagje…



Ik zit informatie over IVF te lezen en nu lees ik dat ze de eiblaasjes na de punctie controleren of er wel een eicel in zit, omdat de follikels ook leeg kunnen zijn.



Als ik dit even betrek op IUI (of een normale cyclus), en ik bedenk dat we voor de ovulatie altijd 1 of 2 follikels op de echo zien, vraag ik me ineens af of het zou kunnen dat die follikels/eiblaasjes ook leeg kunnen zijn.

Bestaat die kans denken jullie? Of kun je met zekerheid zeggen dat als je een follikel ziet, dat daar ook een eicel in zit?



Groetjes, Monne

Na IVF worden follikels niet gecontroleerd, dat kan namelijk niet. De follikels worden tijdens een punctie leeggezogen, de vloeistof komt in een buisje en in het laboratorium wordt gekeken of er een eicel in zit. Op een echo kun je niet zien of een follikel een eicel bevat of niet.



Een follikel hoeft dus niet persé een eicel te bevatten, hij kan inderdaad ook leeg zijn. Dit zal vaker een uitzondering zijn dan regel, maar het kan wel voorkomen.

Het maakte me even onzeker over mijn eigen follikels (ik dacht opeens leuk dat er 2 zitten maar zit er wel een eicel in?), maar ik realiseer me nu dat je dat pas allemaal goed kunt controleren als je aan IVF begint…



Dankjewel voor je antwoord!

Je hebt inderdaad pas zekerheid als je IVF doet: of er daadwerkelijk eicellen ontstaan, of ze van goede kwaliteit zijn en of er bevruchting optreedt als je jouw eicel en je hub’s zaadcellen bijelkaar doet. Dan weet je iets beter waar je aan toe bent, al moet de natuur natuurlijk de rest doen. Jammer genoeg levert niet elke IVF-behandeling een zwangerschap op.



Ik zou er gewoon vanuit gaan dat er een eicel is, als je een follikel hebt. Het zal een keer voorkomen dat er geen goede eicel in zit, maar dat komt vaker niet dan wel voor. Dus je niet al te druk maken, hoor! :wink:

Monne wat Jippie al aangeeft er zit er vaker wel 1 in dan niet, soms zitten er zelfs 2 in 1 follikel. Bij twijfel op overstimulatie bij IVF en ICSI weet ik uit ervaring dat ze kunnen bloedprikken. Dan bekijken ze de oestradiolwaarde in je bloed wat weer een indicatie geeft mbt rijpe eicellen. Voor 1 of 2 follikels zal dit ws niet zo goed werken of helemaal niet (dat weet ik niet precies) omdat de waarde ws te dicht bij de ondergrens zit.

Ga van het positieve uit en 2 follikels is iig vast en zeker wel 1 ei minstens! :thumbup: :pray: Succes!

Lieve monne,



Ik wil even reageren op je vraag want hoe vaak ik dat ook niet heb gedacht. Wij hebben 16 IUI’s gedaan (met 1 MK). Daarna dus IVF. Bij de 1e IVF hadden we 7 eiblaasjes geprikt en hadden ze maar 3 eitjes gevonden… dus idd een hoop " lege" (van de 3 zijn er 2 bevrucht en terug gekregen, maar helaas zonder resultaat). De tweede IVF hebben ze de dosis opgehoogd en zijn ze toch maar iets langer doorgegaan met stimuleren… dat leverde geloof ik 15 eiblaasjes op met 13 eitjes… kijk betere verhoudingen dus… Van die 13 hadden we ook nog eens 9 goede bevruchte doordelers… echt top dus. Die poging was ook helemaal raak. Achter hebben we gedacht, en we denken het nog steeds…dat bij de IUI’s vaak toch de eiblaasjes niet helemaal rijp waren en we ieder keer te vroeg waren… net als bij de 1e IVF… Het is nooit zo bevestigd maar toch… Dus het heeft niet altijd met aantallen te maken maar ook met rijpheid van de eicellen. Nog altijd zijn er in verhouding meer volle dan lege eiblaasjes bij de meeste vrouwen.



Maar ik wil je natuurliljk niet onzeker maken met mijn verhaal… maar het kan dus dat je wel verhoudingsgewijs minder en af en toe dus eiblaasjes zonder (rijpe!!) eicelletjes hebt. Ze kunnen dit idd ook een beetje controleren met de oestradiolwaardes. Verder geldt natuurlijk het verhaal van de meiden hierboven… Ieder lichaam is dus anders… en bij twijfel gewoon doorvragen bij je arts…



Succes!