Hallo allemaal,
Wij hebben afgelopen maand een eileideronderzoek gehad waarbij bleek dat alles er volgens het boekje uit zag. Super natuurlijk om te horen! Maar we weten nu nog niet veel meer…
De kliniek heeft ons geadviseerd om met IUI te starten, maar we mogen ook meteen IVF proberen. Dit omdat je dan ook meteen de kwaliteit van eitjes kunt beoordelen en je kunt kijken of de bevruchting uberhaupt wel plaatsvindt.
We denken overal over na. Het is al een hele stap om van de natuurlijke manier naar de kunstmatige manier van zwanger worden over te stappen, maar we vragen ons ook af wat de meerwaarde van IUI is. Het zal wel aan onze omgeving liggen, maar ik hoor vaak dat men lang IUI probeert en dan uiteindelijk bij IVF blijkt dat het bij de bevruchting mis gaat. Zonde van de tijd denk ik dan, zeker als je bijna 36 bent.
Zijn er mensen die zwanger zijn geworden dankzij IUI?
En zijn er mensen die IUI hebben overgeslagen en meteen met IVF zijn gestart?
Bedankt alvast voor jullie antwoorden!
Lfs, Monne
Hoi Monne,
Fijn dat alles er binnen goed uitziet! Die stap heb je iig binnen. En wat betreft IUI ja zeker zijn er hier op het forum goeie resultaten mee geboekt! Zelf ben ik er daar niet 1 van want IVF was voor ons de enige optie (eileiders stuk) maar het enige wat ik je wel kan uitleggen is; volg daarin ook je eigen gevoel. Als je erg opziet tegen IVF kun je eerst beginnen met IUI. Of afspreken met de arts om 3 x IUI te proberen en dan een IVF. Of andersom eerste keer een IVF (dan weet je dat er iig een bevruchting optreed ed) en dan over naar IUI.
Er is meer mogelijk dan alleen IUI OF IVF. Je kunt voor beide gaan zeg maar. :thumbup: En dan is er ook nog de IVF in natuurlijke cyclus maar dit kan niet in ieder ziekenhuis maar evt voor jullie het navragen waard.
Heel veel succes!
Hoi,
Dus je kunt het afwisselen, en ook IUI en IVF ook zonder hormonen doen?
Ik vroeg me bij het lezen van de folders al af “Waarom eigenlijk die hormonen?” Er is geen indicatie dat mijn eitjes niet goed groeien en mijn eisprong hoeft ook niet beter getimed te worden, die is heel regelmatig en dus goed te spotten. Waarom niet eerst proberen met 1 eitje?
Het zou een idee zijn om 1x IVF te doen om je eitjes te laten onderzoeken. Het is wel een peilmoment. Eventueel met hormonen, zodat je 2 of 3 eitjes hebt, dan kun je kijken hoe de bevruchting gaat en eventueel meteen ICSI doen. Dan hebben ze genoeg eitjes om dat allemaal te proberen mocht het nodig zijn.
Als alles goed blijkt te zijn, kunnen we alsnog kiezen voor een paar IUI pogingen. Zonder hormonen; lijkt me minder belastend.
Kan iemand hier nog een lichtje op laten schijnen? Het duizelt me een beetje aan mogelijkheden…
Ja en nee…er komen nogal veel vragen bij je op zie ik.
Ja als je voor IVF kiest kan je daarna ook wel weer IUI doen. En IUI kan geloof ik zelfs wel helemaal zonder hormonen in een aantal ziekenhuizen, IVF maar in 2 of 3 in Nederland en dan niet helemaal zonder hormonen maar wel met minimale hoeveelheid. Deze mogelijkheid zit nog in de onderzoeksfase in Nederland en wordt dus ook maar zo weinig uitgevoerd. En vaak is daar ook een langere wachtlijst bij. Het heet dan IVF in Natuurlijke Cyclus. Ondanks dat er dus wel een beetje hormonen bij komen kijken.
Bij een ‘gewone’ IVF is het streven een stuk of 5/6 follikels. Dit oa ook omdat niet in iedere folikkel een eitje zit. ICSI kan vaak niet ‘zomaar’ of als IVF niet lukt. Aan ICSI gaat vaak in het ziekenhuis een
chromosomenonderzoek vooraf. Dus ook dit is iets wat je vooraf zou moeten navragen voor je ergens voor kiest.
Ook niet onbelangrijk in sommige ziekenhuizen gaan ze door tot een stuk of 9/10 IUI behandelingen andere ziekenhuizen hebben de grens bij 6 x IUI vaak daarvan 3 zonder hormonen (soms wel Pregnyl om de eisprong met zekerheid te krijgen), en daarna 3 met milde hormoonstimulatie.
IUI zonder hormonen wil ook nog wel verschillen. Het ene ziekenhuis doet vaak echo’s om de timing goed te krijgen, andere ziekenhuizen laten je thuis ovulatietesten doen en timen het op die manier.
Had je wel al een vervolgafspraak staan met je arts? Dan kun je veel van de vragen die bij je opkomen ook alvast opschrijven zodat je ze dan kunt stellen. En niet te vergeten even bellen met je zorgverzekeraar hoe het zit met de vergoedingen. :thumbup:
Hier goede ervaring met iui.
Wij kwamen in aanmerking voor ivf/icsi maar de gyn wilde toch eerst 6 iui’s doen. Want als je met ivf begint ben je na 3 pogingen “klaar” als het niet lukt en met iui heb je eerst 6 kansen.
Ik wilde in eerste instantie ook gelijk met ivf beginnen want ik wilde niet eerst weer 6 terleurstellingen. Toch begonnen met iui en na de 2e poging was ik zwanger. Nu is mijn ventje bijna 1,5 jaar en we zijn dus weer bezig voor een 2e kindje. Nu al 3 pogingen gehad die helaas allemaal mislukt zijn. Nu een maandje rust en maandag evaluatie met de gyn.
Dus ik zou je toch aanraden om eerst met iui te beginnen…
Succes!
Hallo allemaal,
Dankjewel voor jullie reacties!
Ik las gisteren inderdaad dat er ander onderzoek vooraf gedaan moet worden bij ICSI. Als het bij IVF niet lukt, kunnen ze dus niet op dat moment in het lab “even ICSI ipv IVF doen”.
Hahaha ik dacht even dat er een keer iets makkelijk zou gaan!
Maar nee… het is geen ideale wereld.
Mag ik je vragen hoe het kan dat je indicatie IVF/ICSI had gekregen en dat het dan toch met IUI is gelukt?
Ik ben heel blij dat we niet in een ziekenhuis zitten maar in een fertiliteitskliniek, er wordt minder strict aan een protocol vastgehouden (zoals bv. eerst 6x IUI doen voordat je IVF mag). Wij hebben zelf de regie en bepalen dus hoe snel we willen! Heel erg fijn is dat.
IVF is toch wel een heftig traject als ik het zo lees. Ik denk dat die overstap te groot is voor ons. Eerst maar eens IUI, met of zonder hormonen. Het idee dat het nu op een kunstmatige manier zal gaan en je dus niet zwanger zal worden dmv vrijen, is al genoeg om aan te wennen.
Hebben jullie het destijds moeilijk gevonden om de overstap te maken naar een kunstmatige behandeling? En hoe vonden jullie partners dat?
Groetjes
Haha nee zouden we best willen allemaal dat het een ideale wereld zou zijn. Dan hadden we ook geen kunstgrepen nodig om zwanger te worden. :mrgreen:
Het is idd nogal een omschakeling van het romantische idee dat je ‘zelf’ een kindje maakt naar allerlei kunst en vliegwerk. Hier waren we natuurlijk al een stapje verder omdat er echt geen keuze was tussen behandelingen bv. IVF is best heftig, voor je hoofd misschien nog wel meer dan voor je lijf (in mijn geval dan). Maar te weten dat ik met ieder spuitje wat ik zet ik ook dichtbij dat gewenste kindje kom maakt het wat makkelijker voor mij. Mijn partner laat redelijk veel aan mij over juist ook omdat er voor mij meer ‘gedoe’ bij komt kijken in de zin van spuiten, afspraken in het ziekenhuis. Voor hem is IVF niet lastiger dan bv een IUI zou zijn. Hij hoeft maar 1 of 2 x een potje in te leveren. En het is 2 x rijden voor hem, met de punctie mee (dat vind hij wel lastig mij zo te zien en weinig tot niets te kunnen doen, al is dat weinig anders dan een bevalling voor een man want ze kunnen dan ook niet heel veel doen behalve er zijn, ook heel belangrijk maar anders ) en daarna het feestelijke stukje van het weer ophalen van ons embryootje of embryootjes. Dan laat ik het omgaan met wisselende stemmingen door de hormonen maar wat achterwege. Al valt dat hier ook best mee. En hij weet dat het tijdelijk is.
En wat ook meehelpt is dat je je kindje natuurlijk wel zelf moet laten groeien, dragen en baren. :thumbup: Dat stukje is helemaal ‘eigen’ en het mooiste resultaat uit een behandeling. Ik zal nooit zeggen dat je alles daarvoor helemaal zult vergeten, maar het verdwijnt wel meer naar de achtergrond. Dat het het waard is weet ik wel! :inlove: Bewijs is er ook want na onze zoon ga ik met alle liefde weer de molen in voor een brusje voor hem. :mrgreen:
Het moeilijkste stukje is wel dat je geen garanties op succes krijgt. Dus als je bezig bent is het wel prettig dat je weet dat je ermee bezig bent incl de hulp maar lastiger doordat je niet weet of het wel gaat lukken en of alle moeite niet ‘voor niets’ is geweest.
Ik kon iig niet leven met het idee dat ik het niet zou hebben geprobeerd, dus ging liever de molen in met de nadelen die daaraan zitten dan dat ik zou zeggen; het is klaar, het komt er niet ‘vanzelf’ dus dan maar niet. En die grens ligt voor iedereen anders en is heel erg persoonlijk.
hier ook zwanger met IUI :inlove:
ik ben zwanger na 4 IUI pogingen!
Hier ook zwanger mbv IUI in ronde 2 :dance:
Hallo allemaal,
Ik heb ook een vraagje.
Ik zit zelf al sinds september 2008 in de molen en heb inmiddels 1 mislukte ICSI
en 1 mislukte cryo-icsi poging (2 cryo’s die na het ontdooien niet meer leefden) achter de rug.
Ik heb vanaf juli 2009 tot nu even een pauze ingelast omdat het me even teveel werd…
Mijn leven draaide alleen nog om een kindje en medicijnen en ziekenhuizen.
En na 2 grote teleurstellingen storte ik bijna in.
Nu gaat het weer goed met me en willen we nog een poging wagen.
Omdat ik héél erg opzag tegen een nieuwe icsi poging maar toch niet “niks” willen doen hebben we het met de artsen besproken en
We mogen nu voor een IUI gaan… :dance:
Omdat mijn man hele slechte zaadkwaliteit had is hij in september 2009 geopereerd en het zaad is iets verbeterd.
En misschien wel goed genoeg voor IUI…
Mijn vraag is dan ook voor de dames die zwanger zijn geworden door IUI:
Wat was bij jullie het probleem, slechte zaad of iets anders?
Alvast bedankt,
Groetjes Marka
Toen ik door omstandigheden van een streekziekenhuis naar een universitair medisch centrum ging, met fertiliteitsafdeling, zei de gyn daar dat iui voor ons geen meerwaarde was geweest.
Omdat mijn eisprong gewoon goed is en het zaad van mijn man ook. Deze ‘obstakels’, proberen ze met iui te vermijden.
Zo heeft iedere arts zijn eigen mening er over. Bij ons in Groningen doen ze dus ivf in eigen cyclus. Dan heb je (verzekeringstechnisch) 6x een poging in eigen cyclus en daarna nog 2 ‘grote’, pogingen over.
Volgens mijn ziekenhuis zijn de kansen met 6x in eigen cyclus net zo groot dan 1x een gestimuleerde poging. Het zou echter een stuk minder belastend zijn. Maar e.e.a. is zo afhankelijk van hoe het zo’n poging gaat. Volgens de statistieken zou je van de 6x moeten rekenen op 2x een terug plaatsing. Daar komt dan dus wel heel veel stress bij kijken!
En in principe doen ze dit bij vrouwen tot 35. We gaan zelf uiteindelijk starten met ivf en moeten nog gaan bespreken hoe/wat qua stimuleren.
Ik ben inmiddels 35.
Nou heel verhaal. Volg je gevoel. Je voelt zefl waar je je zo goed mogelijk bij zult voelen, gezien de omstandigheden. Misschien moet je stellen van bijv. 3x iui en daarna over stappen.
suc6!
Hoi, na 1 jaar zelf te proberen zijn wij over gegaan op IUI na 6x IUI was ik zwanger … dit zou de laatste poging IUI zijn want dan zouden we gaan praten over IVF … helaas is deze zwangerschap een miskraam geworden dus nu zijn we weer terug bij af. Daar komt nu bij dat we niet weten wat we gaan doen … of IUI of IVF … ik wil graag over stappen op IVF … gezien mijn leeftijd … maar aangezien ik dus met IUI zwanger ben geraakt is de kans klein dat het team akkoord gaat met IVF dus dat is nu even afwachten wat het team beslist … als we dan toch door moeten gaan met IUI ga ik akkoord met maximaal 3x en dan IVF want ik ga niet nog een keer 6x IUI doen dus dat zal ik de gyn op 25 maart toch wel vertellen … maar goed eerst maar eens afwachten wat voor antwoord we krijgen … en mijn menstruatie moet er ook nog doorkomen na de miskraam en curettage … dus we blijven wachten, wachten en wachten,
gr. Nicole
Hoi allemaal,
Heel erg bedankt voor jullie reacties.
We hebben besloten met IUI te beginnen en ik heb vandaag de eerste gehad… Omdat we het eileideronderzoek pas vorige maand hebben gehad, hebben we wel besloten om deze maand nog met de natuurlijke cyclus IUI te doen, en volgende maand gaan we dan evt. met hormonen starten.
Zo’n eerste kunstmatige inseminatie doet toch wel veel met je, merk ik.
Omdat je die stap nu ineens hebt genomen, ga je er meer hoop op vestigen en groeien je verwachtingen stiekum ook. Maar ik lees dat de meeste koppels er meerdere pogingen voor nodig hebben, haast niemand raakt in de 1e of 2e ronde IUI zwanger. Dus ik neem me voor niet al te veel hoop te krijgen…
(yeah right) :?
Nicole, ik vind het erg dat jij moet wachten op wat een dokter gaat beslissen - over jou! Jij en je partner zouden daarin de belangrijkste stem moeten hebben. Het is al tijdrovend en emotioneel belastend genoeg… Als je het er echt niet mee eens bent, zou ik gewoon mijn hakken in het zand zetten hoor! Het gaat om wat jij en je partner willen. Heel veel sterkte.
hoi hoi
Heel veel succes met je eerste poging!
Ook hier eerst (veel) IUI’s gedaan… Eerst 6… en toen dachten we goh…dan wordt het nu echt IVF (vonden we wel een heftige stap om gelijk te doen) Maar we mochten nog 3 keer IUI en dat vonden we nog wel “fijn” Toen was het de eerste keer raak (de 7e IUI dus) maar eindigde helaas in een miskraam. Daarna mochten we opnieuw 6 keer en dat hebben we gedaan… Maar helaas niets. Dus op naar de IVF en de tweede was raak. Achteraf hadden we dat wellicht eerder moeten doen… maar we vonden het toen emotioneel en lichamelijk te heftig. We hebben nu wel zelf het idee dat de eitjes nooit echt goed rijp waren en dat we dus veel eerder met IVF hadden moeten beginnen. Het ligt dus eigenlijk helemaal aan je eigen gevoel. Wij vinden IUI minder belastend en mooi om eerst mee te beginnen. Als je gelijk IVF doet, waar je maar 3 pogingen hebt, kun je niet daarn nog IUI-en. Dat vonden we toen ook zo eng… Vandaar dus eerst veel IUI’s bij ons!
Heel veel succes!
Goeiemorgen, wij zijn nu bezig met onze eerste IVF / ICSI poging … ik spuit nu 2 weken Decapeptyl en sinds zaterdag is hier Gonal F bij gekomen … aankomende vrijdag krijg ik mijn eerste follikelmeting … ik ben reuze benieuwd … alles komt nu steeds dichterbij … het is allemaal wel erg spannend hoor … van de hormonen heb ik nu nog geen last en ik hoop dat dit zo blijft,
gr. Nicole
Succes Nicole!
Hoi Nicole!
Wat spannend dat je met IVF mag beginnen!
Wat moet je trouwens lang spuiten. Hoe werkt dat, moet je dan in de cyclus ervoor al beginnen?
Heel veel succes in ieder geval!