Nu we 3 kindjes hebben, overwegen we een andere maxi-cosi aan te schaffen. Zo eentje met een onderstel zodat je alleen hoeft vast te klikken en niet meer met gordels in de weer hoeft.
Nu blijkt dat we zelfs isofix in de auto hebben, dus helemaal goed…dachten wij…, máár…er zitten in de vloer onder de mat, opbergvakken en maxi-cosi geeft aan dat je dan geen easyfix mag plaatsen en ook geen easybase.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Waarom zitten er isofix aansluitngen in mijn auto, terwijl ik ze dan nooit zou kunnen gebruiken?
Of is er een ander merk dan maxi-cosi waarbij het wel zou lukken?
Of zijn er ervaringen dat je dit systeem toch kunt gebruiken ondanks opbergruimte in de vloer??
:think:
isofix stoeltjes vanaf 9 maanden kun je dan wel gebruiken, dus tot zover de vraag waarom er dan isofix in je auto zit… Die stoelen staan namelijk helemaal alleen op de achterbank… zonder poot.
Maar de easybase producten van maxi cosi hebben een poot. Die poot moet op de chassis bodem van de auto… een opbergvak is niet de stevige chassisbodem…
Zitten die opbergvakken ook in het midden? zonee dan zou je kunnen kijken of de base in het midden kan. in de riemen dan. Zo hadden wij het wel, de base in het midden en de andere stoelen ernaast. Werkte prima. Daarna hadden wij een romer duo fix en die zat dus op de isofix vast zonder stelpoot…
In het midden zit inderdaad geen opbergvak in de grond. Dus dat zou een optie zijn.
Maar wat is jouw ervaring met de maxi-cosi in het midden dan?
Lijkt mij zo onhandig om altijd op de achterbank te moeten kruipen om die maxi-cosi te pakken… :think:
@Cell wrote:
isofix stoeltjes vanaf 9 maanden kun je dan wel gebruiken, dus tot zover de vraag waarom er dan isofix in je auto zit… Die stoelen staan namelijk helemaal alleen op de achterbank… zonder poot.
Dat geldt misschien wel voor de Romer stoelen, maar niet voor de Maxi Cosi stoelen. Die hebben ook voor de 9 maanden stoelen een poot. ( Iig toen wij ze 4 jaar gelden kochten)
Wij hadden namelijk 2 stoelen mét poot van MC en konden niet de auto aanschaffen die wij wilden, oom omdat er opbergvakken onder de voeten zaten. Toen maar een ander model auto gekozen.
Helemaal niet geweten dat dat niet mocht, onze vorige heeft dus altijd op zo’n opbergvak gestaan met de base, en dan is dat ook een base zonder isofix die je dus gewoon met de gordel vastmaakt. En die staat nu ook al weer klaar voor de volgende :oops:
Ik snap ook niet zo goed waarom t niet zou kunnen, want naar beneden slaat die poot toch niet omdat je base niet door de zitting slaat dus niet verder naar beneden kan. In t midden is bij ons niet echt een optie omdat we dan over een andere stoel heen zouden moeten. En ik kan nu hoogzwanger, met mn 100 kg :oops: ook gewoon op die vakken staan, dus vraag me af of dit niet een gevalletje indekken van mc is. Al hoewel mijn pootjes natuurlijk wel wat groter zijn voor de gewichtsverdeling. Ik ga zelf maar eens kijken wat ik er van vind en wat die poot nu precies doet. Ff kijken met poot te kort hoe beweeglijk de base is want volgens mij kan i dan al geen kant meer op. En anders vakje open zetten en de poot langer maken zodat i op de bodem van de auto komt!
Ben benieuwd hoe stevig jij het dan vindt…
Wil je dat nog laten weten?
Vraag me ook af hoeveel kwaad dit nu echt kan…
Ik ga van de week ook maar even langs de dealer om hun ervaring/mening te vragen.
Je hebt nu van MC die onderstellen waar een mc en later een groep 1 stoeltje op kan.
Ik weet niet wat voor mc je nu hebt, maar als je een cabriofix hebt kan die gewoon op een isofix onderstel, het ‘oudere’ type. Dan hoef je geen nieuwe te kopen.
Wij hebben er in beide auto’s eentje, echt ideaal, klik en klaar.
Maxi Cosi heeft 2 “fix” systemen, Easybase en Familyfix.
Je hebt de Easybase, die is voor auto’s die nog geen Isofix hebben.
Deze base zet je met de 3 puntsgordel vast en gaat met een poot op de bodem van de auto om het te fixeren. Op deze past alleen de Cabriofix en geen Pebbles of vervolg stoeltjes.
Echter als jouw auto Isofix heeft dan kun je gaan voor de Familyfix.
Dit is een base die vast gezet wordt met Isofix, niet met de gordel, deze gaat zonder poot.
Op die familyfix past zowel het eerste stoeltje Maxi Cosi pebbles of Cabriofix en ook het vervolgstoeltje de Pearl.
Dus als het om Maxi Cosi gaat dan zie ik even niet het probleem over die opbergvakken indien je auto uitgerust is met Isofix (wat auto’s van na 2000 eigenlijk wel zijn) en je zou kiezen voor de Familyfix.
Dus het isofix systeem gaat zonder poot?
Ik dacht dat zowel de easybase als de familyfix met zo’n stelpoot op de vloer zaten.
Als dat niet zo is, dan is er volgens mij geen probleem :dance:
Clair zit ernaast… de familiy fix is de opvolger van de easybase en hier kan idd naast de pebble ook de pearl op. Je bent dan dus klaar voor de eerste 4 jaar.
Maar wij hadden de easybase en deze kan met gordel EN met isofix vast. Deze is niet alleen maar voor de autogordel…
Wij hadden hem in het midden staan omdat ik dan de opvolgstoelen, beide met isofix op de zijkant kon gebruiken. De middenstoel heeft doorgaans geen isofix namelijk.
Gedoe vond ik het niet, want door de base was de stoel zo vast en los en geen geetter meer…
@Cell wrote:
Clair zit ernaast… de familiy fix is de opvolger van de easybase en hier kan idd naast de pebble ook de pearl op. Je bent dan dus klaar voor de eerste 4 jaar.
Ik weet niet of de easybase ook met Isofix past, mij is het zo uitglegd toen ik een "base" voor een maxi-cosi stoeltje ben gaan halen.
Ik weet wel dat ik met auto zonder isofix alleen maar de easybase in combi met de cabriofix kon gebruiken en dat de familyfix ook geschikt was voor een vervolg stoel de Pearl maar alleen met isofix werkte en niet met autogordelbevestiging.
@Pé wrote:
Dus het isofix systeem gaat zonder poot?
Ik dacht dat zowel de easybase als de familyfix met zo’n stelpoot op de vloer zaten.
Als dat niet zo is, dan is er volgens mij geen probleem :dance:
Naar mijn weten gaat de familyfix zonder een stelpoot en is de stelpoot alleen bij de Easybase.
Maar waarom ga je anders niet gewoon een keer bij een Prenatal langs, bij mij waren ze toen heel geduldig en hebben we vanalles in de auto lopen passen en bekijken e.d. om tot een juiste keuze te komen.
Ok, ik zat fout dat de Familyfix geen stelpoot heeft, deze heeft dat wel.
Dus misschien dat dit dan toch een probleem zou zijn maar nog zou ik dat gewoon gaan beoordelen in een winkel waar je het ook even in je auto kan passen.
Zie hier site van Maxi-Cosi:
http://www.maxi-cosi.nl/nl-nl/producten/autostoeltjes/bevestigingssystemen/familyfix/features.aspx
De easybase 2, misschien dat daar de verwarring in bestaat omdat de voorloper van de Familyfix ook Easybase genaamd was, maar ik doelde dus op de easybase 2, deze is enkel met gordelbevestiging en niet met Isofxi.
Maar dat kun je ook zien op de site van maxi cosi.
http://www.maxi-cosi.nl/nl-nl/producten/autostoeltjes/bevestigingssystemen/easybase-2/features.aspx
Wat Cell zegt bedoel ik. Aan de leeftijd van de kinderen van Pé te zien heeft ze mss een cabriofix mc. En als ze die heeft hoeft ze dus alleen zo’n ding voor in de auto te kopen, geen nieuwe mc. Even los van het klepjes-verhaal.
De cabriofix past niet op de familyfix, maar voor de cabriofix had je dus ook al 2 soorten onderstellen voor in de auto (1 met en 1 zonder isofix).
We hebben een oudere maxi-cosi, is geen cabriofix.
Maar het gaat mij voornamelijk om het feit of het wel of niet zou lukken met het onderstel. Die maxi-cosi koop ik er wel bij.
Belangrijk is dus: is isofix mogelijk in het midden van de achterbank?
Mocht dat niet mogelijk zijn, zou het dus easybase moeten worden.
En hoe erg zou het zijn om die poot toch vast te zetten op de grond waar een opbergluikje in zit… Mijn voorkeur ligt toch bij het plaatsen van de maxi-cosi aan één van de zijkanten ipv midden. Optie kan ook nog zijn om na te vragen of de airbag bij de passagiersstoel uit te schakelen is, alhoewel dat minder gezellig is als we met zijn vijven weg gaan
@Pé wrote:
En hoe erg zou het zijn om die poot toch vast te zetten op de grond waar een opbergluikje in zit…
Ik zou dit niet doen. Het gaat erom dat de base goed blijft staan bij een botsing. Bij een harde klap kan de poot door het luikje heen gaan. Weg stabiliteit. Ik zou dat risico niet nemen.
@Marlous79 wrote:
@Pé wrote:En hoe erg zou het zijn om die poot toch vast te zetten op de grond waar een opbergluikje in zit…
Ik zou dit niet doen. Het gaat erom dat de base goed blijft staan bij een botsing. Bij een harde klap kan de poot door het luikje heen gaan. Weg stabiliteit. Ik zou dat risico niet nemen.
Ik begrijp die veiligheids-argumenten allemaal wel, maar vindt het ook wat overdreven hoor. Mijn kids staan elke dag op die luikjes en er is niemand die zich bekommert over de veiligheid daarvan, want tenslotte zouden zij dan ook hun enkels kunnen verzwikken oid…
@Pé wrote:
We hebben een oudere maxi-cosi, is geen cabriofix.
Maar het gaat mij voornamelijk om het feit of het wel of niet zou lukken met het onderstel. Die maxi-cosi koop ik er wel bij.
Belangrijk is dus: is isofix mogelijk in het midden van de achterbank?
Mocht dat niet mogelijk zijn, zou het dus easybase moeten worden.
En hoe erg zou het zijn om die poot toch vast te zetten op de grond waar een opbergluikje in zit… Mijn voorkeur ligt toch bij het plaatsen van de maxi-cosi aan één van de zijkanten ipv midden. Optie kan ook nog zijn om na te vragen of de airbag bij de passagiersstoel uit te schakelen is, alhoewel dat minder gezellig is als we met zijn vijven weg gaan
Als je op de site va maxi-cosi gaat kun je via een tool je automerk, -type en bouwjaar opgeven en dan laat het zien wt eventueel mogelijk is, ook welke platsen in de auto.
En anders zit er mar echt een ding op, naar een baby zaak gaan en gaan kijken, passen/testen.