is rijstebloempap ook bijvoeding?

hoi,

gezien boudewijn snachts weer wakker word om te drinken bij mama,

denk ik er aan om hem bij de laatste voeding om 19.00 een beetje pap met rijstebloem vooraf te geven. dit zodat de voeding wat zwaarder op de maag ligt.

zondag is hij 4 maanden oud, en dan zou hij rijstebloem mogen hebben. ik weet dat dat geen bijvoeding is.

met het echte bijvoeden willen we pas met 5 of 6 maanden beginnen, fruit en groentehapjes dus. hij krijgt nu nog volledig BV.

nu vraag ik mij af;

is rijstebloem pap óók bijvoeding?

anders kunnen we ook nutriton (johannesbroodpitmeel) door een klein flesje gekolfde melk doen om een vrij gelijk effect te krijgen…

-boudewijn is nu wegens lichte esceem aan een probiotica kuurtje gegaan dat erg goed werkt, maar het is een versie waar geen bijvoeding bij gebruikt mag worden vandaar de vraag-

wat zouden jullie doen?

volgens mij is alles wat geen bv (of fv) is bijvoeding…

Hoi

Sebastiaan had ook licht eczeem op die leeftijd en ik ben ook rijstebloem gaan geven. Het gevolg was dat hij allergisch werd voor de rijstebloem. (voor alles eigenlijk wat ik hem voor de 6 maand heb gegeven) Mijn advies is dus om het niet te doen. Zeker omdat hij al wat eczeem heeft. Dan inderdaad kijken met de JBPM of het dan ook lukt om hem weer door te laten slapen.

't Is helaas ook een fase rond die leeftijd dat ze 's nachts weer wakker kunnen worden… Hier was het dan alleen even een speen geven (soms 2-3x per nacht…) en dan sliep hij weer.

Groetjes,

Heleen

Ook rijstebloem is bijvoeding. Op de verpakking staat dan wel dat je het vanaf 4 maanden mag geven, maar dat staat ook op allerlei potyjes met fruit en groente. Het is en blijft gewoon bijvoeding.

En johannesbroodpitmeel zorgt er niet voor dat ze langer verzadigd zijn, maar dat de voeding indikt en minder snel naar boven komt. Dit is handig als je kindje veel moet spugen, maar het zal waarschijnlijk niet werken om langer te slapen.

Groetjes Saskia

P.S. Mijn zoontje heeft ook eczeem. Wat is dat pro-biotica kuurtje? En krijg je dit alleen op recept van de huisarts?

Hee, grappig, hierover hebben we het ook gehad in het borstvoedingsforum onder topic “wat ik me nu afvraag” van Cebe.

Eigenlijk bleek die rijstebloem-moedermelkpap niet zo effectief om beebjes langer te laten slapen, en daar gaat het toch ook bij jou om?

Ik heb pas op een ander forum, van Viva, ervaringen van moeders die rijstebloempap hadden gegeven gelezen (helaas pindakaas, ook niet positief, zie http://forum.viva.nl/forum/list_messages/16590 )

Dus ik ben er maar niet aan begonnen…

ik heb ook maar even contact opgenomen met orthica (http://www…nl) -producent van de probiotica.

zij geven aan dat rijstebloem wel mag omdat er vrijwel geen bacterieen bij komen kijken, wat we weer gebeurt als je appel oid gaat geven.

probiotiva is overigens een bactteriecultuur die zorgt voor een optimale bacteriecultuur in de darmen. er vanuitgaande dat exceem een huid reactie is op dingen die in de darmen gebeuren, zou dit exceem goed kunnen helpen voorkomen.

(het hielp bij anne meindert reuze goed en ook boudewijn is nu een kleine week later vrijwel exceem vrij)

helaas doet de rijstepap hier ook nog niets… nog steeds gebroken nachten… :?

alle fases gaan voor bij he… zucht…

allemaal bedankt voor het meedenken

julia is nog geen drie maanden en ze krijgt wel rijstebloem door de melk, s avonds, want anders zit ik van half zes tot half tien met haar aan de (.) na een flinke fles, met een half theelepeltje rijstebloem valt ze dan toch in slaap, al komt ze dan wel om drie uur, en om zes uur, maar dat maakt mij niet uit…

alleen de fles he bik ook al een paar weken geprobeert, maar dan huilt ze ook van s avonds zes tot tien, maa rnu met de rijstebloem erdoor, is ze heel de avond rustiger… lees: ze huilt niet meer en is gewoon tevreden!

Het is normaal bij zulke jonge kindjes om 's avonds een hele tijd met ze aan de borst te hangen, dit heet clusteren en is heel normaal. Op een gegeven moment houdt dit vanzelf op.

Het is dus wel een vorm van bijvoeding en ze kunnen er ook last van hun ontlasting van krijgen (waardoor je alsnog wakker ligt…) Verder lees ik overal dat nutrix oid bij een fles afgekolfde melk hetzelfde effect heeft als 2 of 3 slokken meer dus zoveel scheelt het ook niet…