Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje over Nutrix: sinds een klein weekje geef ik mijn zoontje van 5 maanden wat schepjes Nutrix in zijn fles. Ik ben begonnen met 2 schepjes in 1 fles per dag en nu geef ik op 2 flessen (eerste en latste fles). Gisteravond heb ik 3 scheppen Nutrix in zijn fles gedaan van 180ml en daarna had hij nog niet genoeg dus heb ik nog 90ml gemaakt. Nu ben ik bang dat ik misschien te snel ben gegaan, omdat hij vandaag nauwelijks een poepluier heeft gehad.
Ik snap er eigenlijk helemaal niks meer van. Is Nutrix ook al bijvoeden, want verder krijgt hij niks, geen fruit en geen groenten omdat hij een gevoelig huidje heeft (eczeem) en dus wil ik wachten met bijvoeden. Had ik ook moeten wachten met de Nutrix? Hij heeft zo’n zin in iets anders. Je ziet hem met ons mee-eten en het uit onze mond kijken. Echt zielig. Vandaar dat ik met pap ben begonnen en sinds gisteren is hij van 5 flessen naar 4 flessen over (die van 23 uur hoeft hij niet meer).
Eigenlijk doe ik alles op gevoel bij hem en dat gaat tot nu toe erg goed. Alleen ben ik nu even onzeker omdat hij dus eczeem heeft en je overal leest dat je dan moet wachten met bijvoeden tot 6 maanden. Geldt dat dus ook voor de Nutrix? Wat zouden jullie doen? Stoppen met pap en weer alleen melk geven of bijv. alleen de avondfles nog geven, anders moet ik ok weer terug naar 5 flessen denk ik…
Alvast bedankt voor jullie ervaringen en adviezen.
Groetjes, Andrea
Hoi Andrea
Advies kan ik je niet geven want je moet zelf bepalen wat je doet
Maar wat info over bijvoeding, het is inderdaad verstandig om te wachten met bijvoeden totdat je kindje 6 maanden oud is. Dat het op het pak staat dat het mag betekent niet dat het verstandig is. het betekent alleen dat de fabrikant het erop mag zetten en dat het voor hen meer verkoop oplevert als ze dat doen.
Rijstebloem is ook een vorm van bijvoeding, tot zes maanden is zuigelingenvoeding voldoende.
Van kunstvoeding mag je maximaal geven wat er op het pak staat aangegeven. Dit in verband met de belasting van de nieren. Als je het idee hebt dat hij honger heeft, kun je een forte voeding overwegen.
Je zegt dat hij je het eten uit de mond kijkt. Is dat werkelijk zo of is hij gewoon nieuwsgierig? Om een vergelijking te geven die ik ooit ergens las: kindjes van 5 spelen ook graag in de auto: ze willen achter het stuur zitten en het liefst zelf rijden! Laat je dat dan ook toe?
Eczeem kan een teken zijn van allergie, maar het hoeft niet. Mocht hij straks op fruit en groente sterk reageren, dan kun je het gekookt aanbieden, dat helpt meestal goed. Kijk ook eens hier:
http://www.kindjeopkomst.nl/html/baby/rapley_001.htm
en
http://www.kindjeopkomst.nl/html/baby/rapley_002.htm
Kun je hier wat mee?
Floor, bedankt voor jouw reactie. Ik heb bedacht dat ik inderdaad maar even heel voorzichtig moet zijn met de pap. Zijn darmpjes kunnen het ook nog niet echt aan. Hooguit 's avonds een schepje voor het slapen gaan, maar verder gewoon alleen melk. Over 3 weken kan hij zijn hart gaan ophalen aan vast eten.
En inderdaad, ben zelf ook marketeer, dus weet hoe de fabrikanten hun producten ‘verkopen’. Ik geef inderdaad nooit echt meer dan op de pakken staat. Als hij een fles overslaat, doe ik die keer er op wel eens een grotere fles maken maar dat kan hij allemaal wel aan.
Die Rapley methode is wel erg leuk. Ben benieuwd hoe Jasper er ook gaan reageren…
Nogmaals dank!