Is jullie smaak in de jaren ook zo veranderd ?

@Rhiannon wrote:

@eisblume wrote:
Het schijnt ook zo te zijn dat kinderen veel meer smaakpapillen hebben dan volwassenen, dus voor een kindje zou’t best zo kunnen zijn dat sap uit een groene beker anders smaakt dan sap uit een rode beker en dat ook de rode M&Ms een andere smaak hebben dan blauwe :wink:







Eisblume die smaken ook anders!! De oranje zit een zweempje wortellig in echt ik zweer ut! Ik vind de rode het lekkerste en de bruine.

Net als bij de Nib it sjips daar zit smaakverschil tussen de rode en gele. 8)




Ik heb een keer een test op televisie gezien met vanillevla en macaroni.

Kinderen werden uitgenodigd de beide gerechten te proeven. De ene keer onder een gewone lamp en een keer onder een blauwe lamp. De vla en de macaroni onder de blauwe lamp werden als heel smerig bevonden. Het was toch echt hetzelfde eten :smiley:

@Karin2 wrote:

@ruud wrote:
Je smaakt gaat net als allerlei andere zaken in cyclii van 7 jaar toch? :think:




Je bedoelt net als de 7 vette en de 7 magere jaren ? Dat is volgens mij voor niemand nog zo geweest :think: Ik kan me ook niet voorstellen dat je dat in jaren kunt verdelen. Ook je smaak niet. Ik lust nog steeds geen koffie,ik probeer het wel eens maar het blijft bocht :sick:




Je cellen vernieuwen in cycli, 1ns per 7 jaar is dat proces weer klaar om opnieuw te beginnen.

Dus ook je smaakpapillen vernieuwen per 7 jaar ongeveer.

Dat je smaak verandert is dus niet zo raar.

Daarnaast lustten veel mensen ook geen dingen omdat ze er negatieve associaties mee hebben en hun hersenen die associatie vertalen naar “niet lusten”

Vergelijk het maar met 1 keer ziek wegkomen bij een restaurant en dan jaren niet lusten wat je daar hebt gegeten.



Zo ben ik allergisch voor kiwi’s, terwijl ik ze wel lekker vond smaken.

Maar mijn hersenen hebben de inmiddels negatieve associatie ervan, omgebouwt naar niet lusten en laatst zat het in een gebakje en ik ging er ter plekke van kokhalzen, zo vies vond ik het…



Vroeger lustte ik geen zuurkool, inmiddels is dat mijn lievelingsgerecht en zo mogelijk eet ik het ongekookt zo uit het zakje van de groentenboer.

Ik haal ook altijd meer, want eer ik thuis ben is de helft op.



Ik lustte nooit olijven of ansjovis… tegenwoordig gaat dat bijna altijd door pizza en andere mediterrane gerechten.

Ik lustte nooit vis, tegenwoordig eet ik alles, op schaal en weekdieren na.

Vroeger was ik gek op brood met pindakaas en dat lust ik nu dus niet meer… ow gruwel… :sick:

Cell, dat van die smaakpapillen klopt niet helemaal, deze vernieuwen zich elke 5 tot 10 dagen. Laten we daar dan 7 dagen van maken :wink:

oh dat kan… :mrgreen: Ik heb ook wel eens de klok horen luiden, kon de klepel even niet vinden.

T is iets wat ik heb horen verluiden in elk geval en dat veranderen is herkenbaar.



:mrgreen:

Whaha Cell, da’s eerlijk. Maar mensen geloven je wel gelijk als je zo stellig een posting plaatst natuurlijk. :slight_smile:

maar dat is niet zo een ramp toch… het was 90 % de goede richting op, jij vult aan… top :mrgreen:



en eerlijk, ik leef sinds enige tijd heeel eerlijk, ga me niet meer inhouden enzo. Denk maar zo… het is maar overkokende melk :angel:

@Cell wrote:

maar dat is niet zo een ramp toch… het was 90 % de goede richting op, jij vult aan… top :mrgreen:



en eerlijk, ik leef sinds enige tijd heeel eerlijk, ga me niet meer inhouden enzo. Denk maar zo… het is maar overkokende melk :angel:




Hahaha :thumbup:



over gekookte melk gesproken dat heb ik nog nooit gelust :sick: terwijl ik koud zo een liter naar binnen klok op een dag.



Een paar maanden geleden zag ik op Zapp een programma met Pierre Wind, hij zei dat eten alles met emotie te maken heeft. Eigenlijk dus wat Cell schreef.

Als we worden geboren lusten we in principe alles, als we ouder worden komen de emoties bij het eten.

Ik lustte vroeger ook geen koffie en nu leef ik er op. :smiley: Qua groenten lust ik alles behalve knolraap Oke, ben nog steeds niet dol op tuinbonen maar eet ze wel.



Vroeger was ik dol op vlees maar nu eet ik het niet meer. :sick: het idee dat ik op een lijk zit te kauwen doet me echt bijna nekken.



Mijn man was vroeger dol op bessola maar hoeft het nu niet meer. Hij lust verder veel meer dan toen hij nog bij zijn ouders woonde. Komt ook omdat ik de instelling heb van je eet maar wat de pot schaft en anders maar niet terwijl zijn ma echt drie dingen kookte.



Verder hou ik steeds meer van gekruid eten. Knfolook, peper, het gaat er wel in. Ik ben dan ook dol op de macaroni all forno van Honig, waar aparte kruiden voor de volwassenen bij zit en mik dan ook dat hele zakje over het portie voor manlief en mezelf :drool:

@Nefarious wrote:

mmmmmmmmmm…spekkoek!!!

Lydia, jij mag mijn lunchbox wel klaarmaken iedere dag! Als ik spekkoek en olijven en garnalen erin krijg! :drool:




als ik dit lees schiet mijn bmi al omhoog zeg :shock:

@Nefarious wrote:

@marloes vip wrote:
@Nefarious wrote:
mmmmmmmmmm…spekkoek!!!

Lydia, jij mag mijn lunchbox wel klaarmaken iedere dag! Als ik spekkoek en olijven en garnalen erin krijg! :drool:




als ik dit lees schiet mijn bmi al omhoog zeg :shock:


Oh en dan heb ik het niet eens over de gevulde koeken en frikandellen en kroketten en bitterballen en ontbijtkoek en drop en hagelslag (zonder brood, uiteraard, ik giet het wel zo in mijn mond) en rookworst en nieuwe haring en Remia mayonaise. EN dat is dan de lunchbox voor maandag.



Nu even bedenken wat er in moet de rest van de week.









Hoe is je ‘bmi’ nu?

:angel:
geen idee, ik moet nu naar de weegschaal rollen maar kom de trap alleen niet op :lol: