is hij nog te jong?

Af en toe doet Fer iets dat niet “mag”. Hij draait zich bijvoorbeeld op het aankleedkussen al voor de volle luier uit is. Of hij pakt het bordje bijna uit mijn handen met eten geven. Ik zeg dan met een serieus gezicht dat het niet mag. Maar hij kijkt mij dan aan of ik gek ben en begint te lachen. Ik blijf dan serieus kijken, maar het heeft geen effect.

Moet ik gewoon doorzetten of is hij gewoon nog te jong om het te snappen?

Gewoon doorgaan, hij zal het nu nog niet begrijpen, maar dat leert hij vanzelf. Als ik tegen Rick zeg dat iets niet mag schudt hij heel hard met zijn hoofdje van nee, een brede lach op zijn gezicht en doet het dan toch :doh: :lol: .

Groetjes Renate

Nou ik denk niet dat een kind van bijna 8 maanden dat snapt hoor.

Vanaf 2 jaar gaan kindjes pas echt iets snappen.

En natuurlijk willen kindjes alles pakken wat ze zien, is toch ook dat als ze iets hebben het meteen richting het mondje gaat.

@romata wrote:

En natuurlijk willen kindjes alles pakken wat ze zien, is toch ook dat als ze iets hebben het meteen richting het mondje gaat.

Hier ben ik het echt niet mee eens ze snappen meer dan je denkt hoor :wink: Ik zou idd gewoon nee blijven zeggen en op een gegeven moment hebben ze wel door wat je bedoelt en eerder dan je zelf in de gaten hebt meestal :mrgreen:

@romata wrote:

Vanaf 2 ben ik het ook niet mee eens. Anders zou Lienke nu pas 8 mnd begrijpen wat nee is :shock: . Nee hoor, dat wist dat echt al wel veel eerder (niet dat ze altijd luistert hoor :shifty: ).

Net wat ik al eerder zei, nu al nee beginnen te zeggen. Hoeft echt niet op een boze manier ofzo, maar dat ze toch geleidelijk aan leren wat wel en niet mag.

Groetjes Renate

ik denk dat je niet vroeg genoeg kan beginnen met duidelijk maken wat niet en wel mag. ik denk dat Anna het rond een jaar pas een beetje door kreeg, en jasper snapt het toch ook al zeker wel hoor!!

Buiten of het kind het wel niet snapt ben ik van mening dat je communiceerd met je kind en dat dit sowieso goed is. Je went jezelf aan te reageren en hij gaat het vanzelf wel begrijpen. Echt straffen is er toch niet aan de orde? lastig uitleggen wat ik bedoel…

Gewoon doorgaan, al is het alleen om de intonatie van je stem.

Als ik met 2 jaar pas begon met mijn kinderen uit te leggen wat wel of niet mag dan denk ik dat het hier oorlog was geweest hoor. 2 directeurtjes…

Nee hoor, voor hun 2e jaar snappen ze ook heel erg veel hoor, ze weten toch ook of ze iets lekker vinden of niet? Dat is toch ook snappen.

Ik denk dat je bedoelt dat ze pas vanaf die leeftijd beseffen dat hun daden consequenties hebben (en dan nog is de leeftijd hoger wat dat betreft), maar dat is heel wat anders…

Ik ga stug volhouden :wink: :roll: :mrgreen:

@cees77 wrote:

Go go go :lol: :lol: :lol: :lol:

Als mijn dochter een bord van mij af pakt zeg ik ook nee hoor.

En praat dan ook tegen me kindje, waarom dat niet mag etc…

Maar ik blijf erbij dat een kindje van 8 maanden echt niet snapt dat, dat niet mag !!

@romata wrote:

Als mijn dochter een bord van mij af pakt zeg ik ook nee hoor.

En praat dan ook tegen me kindje, waarom dat niet mag etc…

Maar ik blijf erbij dat een kindje van 8 maanden echt niet snapt dat, dat niet mag !!

Nee, misschien nog niet, maar ze snapt vooral niet waarom ze dat niet mag :wink:

denk dat ie wel begrijpt wat nee betekend maar alleen niet waarom het niet mag.

nikki gaat naar de keuken en zit dan aan de oven en de flessen drank in de vakjes en als ze er heen gaat zegt ze NEE NEE :doh:

en als ze wat van tafel wil pakken zegt ze ook NEE NEE :think:

Ik denk dat een kindje van die leeftijd wel begrijpt dat ‘nee’ negatief is. maar een kind snapt sowieso consequenties nog niet.

Voorbeeldje: een kindje van een jaar wil een kopje van de tafel pakken. Mama zegt:’ Nee, niet doen.’ Het kindje laat het kopje staan. Even later loopt mama de kamer uit, en het kindje pakt opnieuw het kopje.

Een kind van 1 legt de link nog niet tussen het ‘nee, dat mag niet’ en het pakken van het kopje. Dus zodra de situatie veranderd (mama is niet meer in de kamer), weet zo’n kindje echt niet meer dat het geen kopje mocht pakken, want dat kopje en dat ‘nee’ was gekoppeld aan mama, en mama is er niet meer. (tenminste, zo legden mijn pedagogiekboeken het uit :wink: )

Ik denk wel dat het goed is om het te blijven zeggen. Ik zeg het nu al wel eens, maar Jurian snapt er nog geen drol van, die gaat lief lachen, waardoor ik helemaal verliefd word :inlove: en ach, zo erg is het uiteindelijk ook niet dat hij steeds de mouwen van zijn shirt vastpakt terwijl ik net aan het worstelen ben om zijn arm erdoor te krijgen :wink:

ik denk dat een kindje van 8 maand het echt wel kan snappen hoor.

hier een meneertje van 6 maand die voor de lol een paar weken geleden een ontzettende driftaanval kreeg in de supermarkt gewoon zomaar om niets…toen wist ik niet wat ik moest doen…,maar nu maakt hij er een gewoontje van om een driftaanval in de winkel te krijgen…nu pak ik hem zachtjes bij zijn kinnetje en zeg dan duidelijk op een strenge toon : NEEEEE FLORIS DOEN WE NIET HE?;

daarna kijkt hij even sip en wil bijna gaan huilen,maar doet het dan niet en voila weg driftaanval :thumbup: daarna is hij weer vrolijk…

dus snappen ? echt wel !!!

Mats begrijpt wel degelijk wat NEE betekent! Als ik het zeg dan stopt hij meteen met wat hij aan het doen is en kijkt mij verontwaardigd aan. Hij lacht daarna en er is niks aan de hand maar hij doet het niet meer.

Maar goed… in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

@cees77 wrote:

Net zo stug als mij :mrgreen: