Is het te beinvloeden of je een jongen of meisje krijgt?

Hallo allemaal,

Over een tijdje willen wij wel graag voor een tweede kindje gaan. We hebben al een zoontje. ’

Is het te beinvloeden of je een jongen of meisje krijgt? En hoe zit dat nou precies? Het is toch zo dat vanaf de bevruchting al bepaald is wat het is? Of is dat nog niet zo, en wordt dat pas later 'bepaald"? In dat geval zou je toch zeggen dat je het zelf een beetje zou moeten kunnen beinvloeden.

Je hoort soms van die verhalen dat als je veel bananen eet, dat je dan een jongetje krijgt, en als je weinig ontbijt juist weer een meisje. Wat is daar nou allemaal van waar of niet waar? Is er een manier waarop dit te beinvloeden is ofzo? Ik ben wel benieuwd naar verhalen van mensen, en of het ook echt “gelukt” is zeg maar!

Ik ben benieuwd!!

Zelf vind ik dat soort bakerpraatjes onzin!

Ik had ook allerlei dingen berekend en testjes gedaan, daaruit bleek dat ik een jongen kreeg. Maar het is toch echt een meisje geworden!! :inlove:

Ik zou het dus gewoon van ‘het lot’ laten afhangen en niet speciaal voor een jongen of een meisje gaan door die bakerpraatjes te volgen…

Zou gewoon een pret echo doen tegen de tijd dat je wilt weten wat het geslacht wordt :smiley:

Alle dingen van ‘dit of dat eten’, ‘dit of dat wel of niet doen’ ed is volgens mij onzin. Wat wel schijnt te kunnen helpen is het moment van bevruchting. Voor een meisje moet je langer voor de eisprong seks hebben, omdat ‘meisjesspermacellen’ langzamer zijn dan de jongens, maar wel langer leven. Maar dan heb je natuurlijk nog geen 100% zekerheid.

Wetenschappelijke achtergrond

Tenzij in geval van een genetische afwijking, heeft iedereen één paar geslachts-chromosomen in elke cel. Vrouwen hebben twee X chromosomen, mannen een X en een Y chromosoom.

Zaadcellen en eicellen zijn uitzonderingen: eicellen hebben één X chromosoom, zaadcellen één X of één Y chromosoom. Wanneer zaadcel en eicel samensmelten bevat de bevruchte eicel dus opnieuw een volwaardig paar geslachts-chromosomen: XX voor een meisje, XY voor een jongen.

Dus de zaadcel die de eicel bevrucht is bepalend voor het geslacht. Wanneer de bevruchting gebeurt door een zaadcel die het Y chromosoom draagt, dan krijg je een jongen. Gebeurt de bevruchting door een zaadcel met X chromosoom dan wordt het een meisje.

Scheiding van zaadcellen

Er bestaan laboratorium technieken om mannelijke (Y) en vrouwelijke (X) zaadcellen van elkaar te scheiden. In Belgie en Nederland zijn ‘gender-klinieken’, waar deze technieken worden toegepast, verboden. Tenzij er een gegronde reden is, bv. omwille van een erfelijke aandoening, lijkt dit ethisch ook niet echt verantwoord.

De Shettles methode

De Shettles Methode gaat uit van de veronderstelling dat vrouwelijke zaadcellen een betere overlevingskans hebben maar minder snel zijn dan mannelijke zaadcellen. Deze theorie werd in 1970 gepubliceerd door Landrum B. Shettles maar sindsdien hebben heel wat studies weinig of geen verdere bewijskracht gevonden.

Volgens de Shettles methode moet je om een jongen te krijgen:

Enkel vrijen net voor de eisprong, gedurende enkele dagen voor de eisprong niet vrijen. Mannelijke zaadcellen zullen het snelst de eicel bereiken. Indien je enkele dagen voor de eisprong gevreeen hebt dan zijn de mannelijke zaadcellen het voordeel van de snelheid kwijt en de meeste mannelijke zaadcellen zullen een periode van 2 dagen of langer niet overleven.

Keuze van het standje ‘op zijn hondjes’ zorgt voor een diepere penetratie waardoor het sperma dicht bij de baarmoederhals wordt afgezet. Dichter bij de baarmoeder is de omgeving minder zuur en dus minder ongunstig voor de ‘gevoelige’ mannelijke zaadcellen.

Mannen vermijden strakke kledij, hete baden of sauna’s. Mannelijke zaadcellen zijn gevoeliger aan te hoge temperatuur dan vrouwelijke.

Een orgasme bij de vrouw maakt de vaginale omgeving minder zuur, en is dus in het voordeel van de mannelijke zaadcellen.

En om een meisje te krijgen:

Vrijen 2 tot 3 dagen voor de eisprong en niet vrijen net voor de eisprong. Enkel de vrouwelijke zaadcellen zullen de ‘wachttijd’ tot aan de eisprong overleven.

Keuze van standje met minder diepe penetratie, zoals de ‘missionarishouding’ waarbij de zaadcellen verder van de baarmoederhals worden afgezet. Zo komen zaadcellen in een minder gunstige (lees: zure) omgeving terecht en zijn vrouwelijke zaadcellen in het voordeel door hun hogere overlevingskans in dit milieu.

Vrouwen moeten een orgasme vermijden, omdat een orgasme de vaginale omgeving minder zuur maakt waar mannelijke zaadcellen voordeel aan hebben. (nota: dit is geen persoonlijke aanbeveling van de auteur).

Let wel op: een aantal van bovenstaande ‘aanbevelingen’ verminderen ook de kans op bevruchting in het algemeen. Interessant om weten: roken zou volgens dit onderzoek de kans op een jongen verminderen, misschien toch een bewijs dat bepaalde externe factoren de kans op een jongen of een meisje vergroten?

suc6 ermee :wink: Ik zal wel laten weten of het hier “gewerkt” heeft of niet :wink:

Is niet te beinvloeden, want de man bepaalt welk geslacht het wordt. Jongens-zaadcellen schijnen sneller te zijn dan meisjes-zaadcellen. Maar dan nog weet je niet welke zaadcel zal overleven en de eindbestemming zal bereiken. Bij de bevruchting wordt het geslacht dus al bepaald en daar kun je zelf niks aan veranderen. Een gezond kind is toch het allerbelangrijkste? :wink:

mijn vader zei altijd: Moet je je sokken aanhouden :mrgreen:

@schaap wrote:

mijn vader zei altijd: Moet je je sokken aanhouden :mrgreen:

haha :mrgreen: :lol:

Grappig. Als ik dat verhaal van Vuegje lees, denk ik meteen: Hoe kan je nou 2 dagen voor je eisprong vrijen? Ik bedoel dus: Hoe weet je nou wanneer het 2 dagen voor of 2 dagen na je eisprong is? Dat lijkt me niet makkelijk.

Haha, grappig, je sokken aanhouden.

Ik geloof ook niet dat je dat kunt beinvloeden!

@Maggy wrote:

Grappig. Als ik dat verhaal van Vuegje lees, denk ik meteen: Hoe kan je nou 2 dagen voor je eisprong vrijen? Ik bedoel dus: Hoe weet je nou wanneer het 2 dagen voor of 2 dagen na je eisprong is? Dat lijkt me niet makkelijk.

Als je een superregelmatige cyclus hebt, waarbij je eisprong altijd een vast aantal dagen na je menstruatie is, dan is het wel makkelijk. Anders wordt het al lastiger. Maar zelfs met zo’n regelmatige cyclus moet je nog maar afwachten welk zaadje uiteindelijk als winnaar uit de bus komt.

Eigenlijk vind ik gewoon dat je erg blij mag zijn als je de kans hebt om zwanger te worden, en het geluk hebt dat dan ook nog alles goed gaat.

Ik heb echt niet het idee, dat ik dadelijk een voorkeur heb, of extra dingen ga doen om bijv. een jongetje te krijgen.

Heb wat dat betreft al teveel ellende gezien in mijn omgeving (mbt zwangerschap/bevalling) dat ik echt geen voorkeur heb, maar dat ik echt heel blij zou zijn als de zwanger en de bevalling voorbij zou zijn en ik een huilend kindje op me borst heb liggen.

Maar die bakerpraatjes, geloof ik ook allemaal niet in!

Ik ben ook zeer zeker blij met wat het dan ook gaat worden. (Niet dat ik nu zwanger ben, maargoed).

Ik vroeg me alleen af of het te beinvloeden was, aangezien daar in mijn omgeving nogal over gepraat wordt. Het maakt mij dan ook helemaal niets uit of het een jongen of een meisje is, als het maar gezond is!!

Die bakerpraatjes, nee, daar geloof ik ook niet in. Het is naar mijn idee gewoon een kans van 50/50.

@Maggy wrote:

Ik ben ook zeer zeker blij met wat het dan ook gaat worden. (Niet dat ik nu zwanger ben, maargoed).

Ik vroeg me alleen af of het te beinvloeden was, aangezien daar in mijn omgeving nogal over gepraat wordt. Het maakt mij dan ook helemaal niets uit of het een jongen of een meisje is, als het maar gezond is!!

Die bakerpraatjes, nee, daar geloof ik ook niet in. Het is naar mijn idee gewoon een kans van 50/50.

Ja er wordt altijd veel over gepraat ja dat klopt.

Ook toen ik zwanger was, iedereen (behalve ik) was ervan overtuigt dat ik een meisje zou krijgen. Want ik droeg me buik zo, en veel overgeven enz enz. En met de 20 weken echo werd mijn gevoel de waarheid en vloog er toch echt iets door het beeldscherm op, wat bevestigde dat het echt een jongen was :mrgreen:

Soms wordt je der moe van :roll: :wink:

als je perse een meisje wilt… dan moet je een man zoeken die al vier dochters heeft, dan heb je namenlijk meer kans op een meid :wink:

de man bepaalt het geslacht, degene die het hardste zwemt wordt het, van elke zaadcel staat het al vast of het een jongen of meisje wordt.

En aan de buitenkant van een zaadcel is niet te zien of het een jongens-of meisjes-zaadje is! Met ICSI wordt er één zaadcel in de eicel geinjecteerd, de laborant zoekt op het oog een goed bewegende zaadcel uit. Bij ons is het toevallig een meid geworden. Je kunt het geslacht niet bestellen, gelukkig! :wink:

Hey Maggy :mrgreen: leuk dat jullie voor een tweede willen gaan! Heel veel succes!! :-*

Hey Naatje,

Je leest het toch echt niet helemaal goed hoor :wink: NU willen we nog niet voor een tweede gaan, maar over een tijdje pas…haha…

Alles goed met jou?

Haha, nog even genieten van de eerste dus! Met mij alles goed hoor. Volgende week al de 20 weken echo. Heb er heel erg veel zin in!