Is er verband tussen duimen/geen speen willen en KV/BV

Hi dames…



even een poll uit interesse…



Ik heb het idee dat Xander wel eens een duimertje zou kunnen worden. Hij accepteert eigenlijk zijn speen maar bar weinig of heeft er geen behoefte aan. Hij spuugt hem meestal snel weer uit. Wel sabbelt hij steeds vaker op zijn vingers en gaat zijn duim wel eens in de mond… Of hij zal helemaal geen behoefte krijgen en gaat niet duimen en geen speen willen…



Hij krijgt nog volledige BV.



Even ter vergelijking, Merijn heeft vanaf begin de fles gehad ivm borstweigeren. Dus die kreeg de 1e 8 weken volledig gekolfde melk uit fles. Hij was echt een spenenkind. Heeft nooit geduimd en slaapt nu soms nog met speen.



Bij mijn kindjes zou je dus kunnen zeggen dat Xander zijn zuigbehoefte grotendeels wordt opgevangen door mijn borst te geven op verzoek.



Ik zou het op zich niet erg vinden als Xander geen speen zou hoeven… Mijn hoop is dat hij straks ineens het licht ziet en gaat doorslapen (heeft ie nog niet gedaan tot nu toe) en dan ook lekker gaat slapen… in tegenstelling tot zijn broer die tot 17 maanden aan het spoken is geweest :mrgreen:



Maar hoe zit dat bij jullie kindjes?

Dionne heeft 7 maanden Bv gehad.

Na een aantal weken begon ze 'snachts met een speentje te slapen. Nog een tijd later ook overdag tijdens het slapen. Duimen heeft ze nooit gedaan.

Dionne heeft geen speentje als ze wakker is.



Ben benieuwd of er een verband lijkt te bestaan. :wink:

bij mij hebben ze bijde langer als 6mnd bv gehad(9mnd) en hebben bijde tot 18mnd een speen gehad, ze hadden er zelf geen behoefte meer aan.

ze duimen overgens alle twee niet.

Anne heeft na 2 dagen ongeveer de fles gekregen en duimde vanaf dat ze een week of 7 was. Ze duimt nog als ze erg moe is en bij het is slaap vallen. Geen probleem vinden wij, we hebben beide zelf geduimd.

Hieke heeft altijd de fles gehad en wilde de eerste paar maanden geen speen. Nu slaapt ze met 4 spenen en een knuffel in bed (reserves want het WK spenenwerpen wint ze :mrgreen: ) Spenen zijn hier alleen voor in bed, of voor die momenten dat we onderweg zijn en ze wel heel moe is maar niet slapen kan. De eigenwijs slaapt niet makkelijk in een vreemde omgeving dus dan ligt ze vaak op schoot bij ons met speen en knuffel om zo toch wat rust te kunnen pakken.

Deanne heeft de eerste 2 maanden afgekolfde borstvoeding gehad, eerst in een cupje, na een paar dagen via de fles.

Heel in het begin kreeg ze een speentje, geheel tegen mijn principes is. Maar ja, als ‘iedereen’ (ook deskundigen) aangeven dat mijn dochter nog zuigbehoefte heeft… :?

Achteraf bleek dat het arme kind gewoon nog honger had, ze kreeg (op advies van dezelfde deskundigen) precies dezelfde hoeveelheid BV als dat toegestaan was aan KV.

Toen we dat eenmaal doorhadden (na een dag of 3), was de speen overbodig :mrgreen:



Nu dus nog steeds geen speen ( :dance: ) en ook geen duim. Ze slaapt met een knuffel, that’s it.

mischa heeft 5 maanden volledige bv gehad en daarna nog een maand combi bv fv.

Hij heeft vanaf dag 3 ofzo een speentje, nooit geduimt

Timo heeft 7 maanden bv gehad (6 maanden volledig, op verzoek) en sliep vanaf een week of 3 elk slaapje met speen. Hij slaapt overigens nog met speen.

wessel heeft 1 week bv gehad en toen dus over op de kv.

hij vind een speen niet fijn in zijn mondje en spuugt het dus direct weer uit.

een duim vind ie ook niks…vast te klein want hij doet het liefst zijn hele vuist erin.

te zien aan de uitslag tot nu toe is er dus helemaal niets van te zeggen :mrgreen:

hoi,

ilona heeft 3,5 maanden bv gehad en daarna fv.

duimt al direct vanaf haar geboorte, ze was net geboren en stak direkt haar duimpje erin :wink: , speentje heeft ze heel even gehad, pakte toch haar duimpje.

ik heb zelf nooit geduimt, maar papa wel :wink:



gr mel

Hier nooit geduimd maar speen is favoriet :thumbup: . Ik heb maar een paar weken bv gegeven. Nu nog heeft ze graag haar speen. Niet heel de dag hoor maar in elk geval wel als ze gaat slapen en dan is hij volgens mij ook zo ongeveer de hele tijd in :roll: .

Lucas heeft maar 10 dagen bv gehad en daarna ben ik overgestapt op de fles en hij is pas gaan tutten op een speen toen hij 9 maanden oud was, hij heeft nooit geduimt.



Pepijn kreeg van begin af aan flesvoeding maar heeft nooit geduimt en ook nooit een speen gewild.

Kirsten heeft 5 wkn bv gehad en de eerste 4 maanden een speentje. Toen kreeg ze tandjes en wilde de speen niet meer.



Maud krijgt nog steeds bv en wil af en toe een speentje, maar wil liever haar handjes.

Leonie krijgt nog steeds bv (1 keer per dag) en slaapt altijd in met een speen. Ze heeft wel periodes geduimd, maar de speen heeft het gewonnen. :mrgreen:

Lynn heeft ongeveer 3 maanden BV gehad. waarvan 6 weken live en daarna afgekolfd.

Ze heeft bijna vanaf het begin een speen gehad. Nu nog steeds. Maar alleen bij slapen.



Quinten heeft 6 weken BV gehad en twijfelt nog tussen duim/wijsvinger combi en de speen. de speen is aan de winnende hand :mrgreen:

Hier 2 kinderen die groot zijn geworden op bv op verzoek en beide hebben geen duim of speen…

Al heeft mijn zoon wel even een speen gehad maar nooit echt gebruikt om zijn zuigbehoefte mee te voldoen…en op een gegeven moment was hij er klaar mee…

Mijn dochter vind ‘‘neptepels’’ :wink: algeheel een dikke no-no :lol: die muts wil zelfs geen fles 8)

Babet heeft 6 mnd. volledig BV gehad en de eerste 3 mnd. een speentje. Daarna vond ze steeds makkelijker haar duim en nu duimt ze dus. Speentjes zijn nu alleen nog erg leuk om mee te spelen :wink: . Als ze er 1 vindt, stopt ze hem wel in haar mond maar heeft echt geen flauw idee wat ze er mee moet. Ze laat hem meer een beetje in haar mondhoek hangen.

Dochter is bijna 2 en duimt… krijgt nog steeds BV

Zoontje is 6 mnd en heeft de speen… krijgt ook nog BV

Mijn 2 oudste kindjes hebben langer dan 9 maanden bv gehad en wilden beslist geen speen. De oudste is pas met 3 jaar begonnen met duimen als hij moe is. De middelste heeft altijd geduimd. De jongste krijgt nu ook bv en vindt een speen ook niets en is steeds meer op zoek naar zijn duimpje.



groetjes Shams