Is er een dokter (of apotheker) in de zaal?

Hoi,

Ik ben vandaag bij de ha geweest en heb voor het hoesten (wat ik al 4 weken doe, vooral snachts :roll: ) codeine 20 mg tabletjes gekregen…nu is mijn vraag: werkt dat anders dan parecetamol 500 met codeine? want daar zit dan toch ook 20 mg codeine in? :think: Snap er niks meer van :lol:

Eh, paracetemol met codeïne is ook alleen op doktersrecept verkrijgbaar. En ja, dat werkt dan hetzelfde. Het gaat om de codeïne, die dempt de hoestprikkel. Ik heb het zelf ook wel gehad na een verkoudheid waarbij het hoesten maar aan bleef houden. Dan zat het niet meer vast, maar had ik nog wel de irritatie die een hoestprikkel opriep.

Ben je niet in de war met paracetemol met coffeïne?

Ik denk ook dat je paracetamol met coffeine bedoelt.

Dat is wat anders dan codeine, dat onderdrukt inderdaad de hoestprikkel. Coffeine versterkt de werking van paracetamol.

Dus als je die variant bedoelt, dan kun je dat rustig samen gebruiken.

Beterschap!

Waarom denken jullie dat ze coffeine bedoelt? :slight_smile:

En ja, dat werkt hetzelfde als de codeine die in je pcm/codeine zit. Maar dan dus zonder het pijnstillend effect.

Nee ik ben niet in de war maar ik zei tegen de ha dat ik die para nog genoeg thuis had liggen dus zonde van het recept eigenlijk dan toch? Had ik net zo goed die kunnen nemen want ik heb toch hoofd en keelpijn van het hoesten :s

D. Ik vroeg me af of ze zich misschien vergiste, omdat je paracetemol met codeïne niet zo kunt kopen. Dat krijg je alleen op doktersrecept. Vandaar. Maar ja, als je paracetemol met codeïne in huis hebt zie ik de meerwaarde van losse codeïne niet. Helemaal niet als je toch ook paracetemol neemt.

Dat wat Bianca zegt, wou ik ook zeggen 8)

Omdat de verhouding van codeïne in paracetamoltabletten te laag is.

Codeïne tabletten zijn er echt om de hoestprikkel te dempen en paracetamol met codeïne is meer een pijnstiller met iets extra.

Ik slik elk jaar codeïne tabletten en dat werkt super… andere tabletten werken helaas niet…

Ik heb vanmiddag bij de apotheek Noscapine van roter gehaald werkt perfect.

De codeine tabletjes van de dokter zijn vorlgens mij idd sterker dan die met paracetamol.

@Tamara30 wrote:

Ik heb vanmiddag bij de apotheek Noscapine van roter gehaald werkt perfect.

De codeine tabletjes van de dokter zijn vorlgens mij idd sterker dan die met paracetamol.

Als je para/cod 500/20 hebt, houdt dat in dat je 500mg pcm hebt en 20 mg codeine.

Heb je losse tabletten van 20 mg codeine, dan is dat dus net zo sterk als de para/cod 500/20… Alleen dan dus met toevoeging van 500mg pcm.

Maar dat is hierboven al uitgelegd.

Maar 20 mg is 20 mg, en dan is dus niet de 1 sterker dan de andere.

Wel heb je ook para-cod 500/10, en bestaan de codeine tabletjes ook in 10 en 15 mg los.